آموزش و گسترش توتستان، برنامه اصلی مرکز توسعه نوغانداری در کشور

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس مرکز توسعه نوغانداری گفت: به منظور حفظ، احیا و توسعه صنعت نوغانداری کشور ، طرح گسترش توتستان ها و ارائه برنامه های آموزشی به علاقه مندان در استان های مختلف دنبال می شود.

علی اصغر داداش پور که روز شنبه برای بازدید از کارگاه های ابریشم کشی شهر 'بایگ' تربت حیدریه به این شهرستان سفر کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا تاکنون صنعت نوغانداری و ابریشم کشی در ۲۷ استان کشور احیا و فعال شده که مهمترین آنها گیلان، خراسان رضوی، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و غربی است.
وی با بیان اینکه پارسال پروژه تولید یک میلیون اصله نهال در استان گیلان آغاز شده، گفت: بهمن امسال توزیع نهال یک ساله را آغاز می شود و از مردم نیز تقاضا داریم در کنار جوی ها یا منازل مسکونی خود، اقدام به کاشت نهال توت کنند.
داداش پور افزود: هدف ما از تولید نهال توت اصلاح شده توسط بخش خصوصی با یارانه دولتی و توزیع آن با حداقل هزینه، اصلاح توتستان های بومی به منظور برگ دهی بیشتر و حداکثر بهره وری از حداقل زمین و ایجاد توتستان های جدید است. 
وی وسعت توتستان های کشور را ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار عنوان و اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از این رقم به استان گیلان اختصاص دارد و اکنون نیمی از ۱۸ هزار و ۶۰۰ خانوار فعال در بخش نوغانداری کشور، در این استان فعالیت دارند.
داداش پور میزان توزیع جعبه تخم نوغان بین پرورش دهندگان کرم ابریشم در سال گذشته را، ۲۹ هزار جعبه عنوان کرد و گفت: از این میزان ۹۰۰ تن پیله تر ابریشم تولید شد و امسال نیز تاکنون ۲۸ هزار جعبه توزیع شده که این روند هنوز ادامه دارد.
وی در ادامه به قیمت تضمینی پیله تر ابریشم اشاره کرد و گفت: پارسال از سوی شورای اقتصاد قیمت هر کیلو پیله تر ۱۵۱ هزار ریال تعیین شده بود که طبق پیش بینی ما و با رشد ۱۳ درصدی، باید این رقم امسال به ۱۷۰ هزار ریال برسد.
داداش پور افزود: البته نرخ تضمینی تنها یکی از مولفه های تاثیرگذار در قیمت ابریشم است و این در حالی است که هم اکنون در تربت حیدریه بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار ریال بابت هر کیلو پیله تر پرداخت می شود و نرخ متوسط کشوری نیز ۲۱۰ هزار ریال است.
وی گفت: با همین نرخ بدون آنکه برای دولت بار مالی داشته باشد، نوغانداران امسال و تا این لحظه ۳۰۰ تن پیله تر، آن هم به صورت نقدی و بالاتر از قیمت تضمینی معامله کرده اند که از نظر ما تراز خوبی است. 
مرکز توسعه نوغانداری کشور از سال ۹۳ فعالیت خود را به صورت رسمی با استقرار دفتر مرکزی در شهر رشت مرکز استان گیلان آغاز کرده است. 
تعداد بهره برداران کرم ابریشم در خراسان رضوی سه هزار و ۱۰۲ نفر است که از این میزان هزار و ۱۲۳ نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند. 
پیله تر به مرحله نخست تولید ابریشم گفته می شود که در آن شفیره یا پروانه زنده و عمر ماندگاری اش یک هفته است. اگر ظرف این مدت پیله با حرارت حدود ۸۰ درجه به پیله خشک تبدیل نشود پروانه پیله را سوراخ می کند که این از کیفیت ابریشم می کاهد. 
پرورش کرم ابریشم که نوغانداری خوانده می شود، با پیشینه ۴۵۰۰ سال در جهان از دیرباز در ایران نیز رواج داشته است. 
بر اساس آمارهای موجود میزان توتستان های خراسان رضوی سه هزار و ۴۰۰ هکتار است که سهم تربت حیدریه از این میزان هزار و ۲۳۰ هکتار است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱/۵۱۳۲

 

 

انتهای پیام /*

بازدیدها: 35

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *