یادداشتی از حمیدرضا جلایی‌پور؛موفقیت اصلاح‌طلبان در مجلس، فراگیری فراکسیون امید در برابر تندروهاست

 


یک استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی ارزیابی خود از انتخابات مجلس دهم را مطرح و خاطرنشان کرد که موفقیت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تحقق هدف حداقلی، یعنی حفظ فراگیری فراکسیون امید در قالب غیر تندروها در برابر تندروهاست.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت حمیدرضا جلایی پور در تحلیل انتخابات مجلس را در ادامه می‌خوانید:

١) چرا اصلاح‌طلبان در این انتخابات با دست‌های بسته پیروز شدند؟ مهمترین علت این پیروزی این بود که اصلاح طلبان در این انتخابات با یک هدف حداقلی حرکت کردند: یعنی رسیدن به مجلسی با حداقل تندرو.

٢) این هدف حداقلی (منظور از حداقلی یعنی اجرای  هدفی که در توان  اصلاح‌طلبان بود) باعث شد اعتدالی‌ها و اصولگرایان میانه‌رو با عامه مردم عملگرا با ما اصلاح طلبان به‌رغم میل تندروها همراه بشوند، و این پیروزی شیرین بدست بیاید.

٣) تداوم پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس دهم به چه عواملی بستگی دارد؟ به عوامل گوناگونی بستگی دارد که یکی از آنها باز تعقیب هدف حداقلی در مجلس دهم از سوی اصلاح‌طلبان  است.

٤) هدف حداقلی و هم افزا در مجلس غیر تندروی دهم چیست ؟ یکم حفظ «فراگیری» فراکسیون امید است (که شامل اصلا‌ح‌طلبان، طرفداران دولت و هر نماینده غیر تندروی دیگر می‌شود.) دوم تمرکز اعضای کمسیون امید روی افزایش و غنای فعالیت کارشناسی در کمسیون‌های مجلس است.

٥) تمرکز روی هدف حداقلی فوق باعث می‌شود تعداد اعضای فراکسیون امید بیشتر شوند و در عین حال مجلس هم به تدریج خودش را بهتر بشناسد.

٦) اگر پنج بند فوق مسموع باشد فراکسیون امید نباید انتخابات ریاست مجلس را در هفته آینده در چارچوب یک «اقدام  حیثیتی» تبلیغ کند. چون اولا تحقق چنین هدفی مقداری از توان فراکسیون بالاتر و ریسکی است. ثانیا می‌تواند همراهی بعضی از نمایند گان «غیر تندرو» را به همراه نداشته باشد.

٧) یعنی فراکسیون امید باید چنین تبلیغ کند که : اگر عارف ان‌شاءلله رییس مجلس شد همکاری برادرانه فراکسیون امید با لاریجانی محکم ادامه پیدا می‌کند و اگر عارف خدایی نکرده رییس نشد اتفاقی نیفتاده و ایشان مسولیت خطیر ریاست کمسیون فراگیر امید را پی خواهند گرفت. ( نه اینکه به دانشگاه بروند)

٧) خلاصه: موفقیت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تحقق هدف حداقلی، یعنی حفظ فراگیری فراکسیون امید در قالب غیر تندروها در برابر تندروهاست.

بازدیدها: 33

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *