تربت حیدریه میزبان هفته فرهنگی زعفران ایران تربت حیدریه- ایرنا- رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت: هفته فرهنگی زعفران ایران ۱۵ تا ۲۱ ماه جاری به میزبانی شهرستان های تربت حیدریه و زاوه برگزار می شود.

 

به گزارش ایرنا احمد احمدیان روز یکشنبه در نشست برنامه ریزی جشنواره زعفران تربت حیدریه و زاوه افزود: شهرهای مشهد و تهران نیز در برپایی بخش هایی از برنامه های این رویداد فرهنگی همکاری دارند و چند استان درخواست داده اند تا برای آنان کارگاه های آموزشی آشنایی با زعفران دائر کنیم.
وی گفت: با توجه به اینکه امسال ۶ نفر از ۱۲ محقق ایرانی که به جشنواره بین المللی زعفران مراکش دعوت شده اند، از تربت حیدریه هستند، تربت حیدریه و زاوه قادر نخواهند بود همایش علمی، پژوهشی زعفران را برگزار کنند.
احمدیان افزود: در قالب هفته فرهنگی زعفران، پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه اجرای چند برنامه را در دستور کار دارد که مهمترین آن نشست علمی تخصصی زعفران است که ۱۷ آبان در تهران برگزار می شود.
وی برگزاری جشنواره زعفران و فرآورده های زعفرانی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی طرق در مشهد در ۱۸ آبان، برپایی مسابقه غذا و دسرهای زعفرانی در ۱۶ آبان و نیز کارگاه آموزشی زعفران در ۱۹ آبان در تربت حیدریه را از دیگر برنامه های این هفته فرهنگی برشمرد.
احمدیان افزود: همچنین امسال از برترین های عرصه زعفران در حوزه های تولید، صادرات، فناوری و نیز حامیان مالی زعفران در عرصه های مختلف تجلیل کرده و نمایشگاه تخصصی در این زمینه برپا می شود. 
بخشدار مرکزی و نماینده فرماندار تربت حیدریه نیز در این جلسه بر ضرورت همراهی و همکاری بخش خصوصی و دولتی در این منطقه، برای برپایی آبرومندانه این برنامه تاکید کرد.
حسن قربانی با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه درصدد توسعه کشت زعفران برآمده اند، گفت: در چنین وضعیتی تنها راه برای ما برگزاری چنین برنامه هایی با هدف توسعه و کیفیت بخشی به کشت و تولید زعفران برای حفظ جایگاه جهانی ایران در این عرصه است.
جشنواره ملی عکس زعفران نیز ۹ تا ۱۲ آبانماه جاری با همکاری شورای اسلامی ، شهرداری و بخش خصوصی تربت حیدریه برگزار می شود.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

بازدیدها: 46

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *