تاکید انجمن میراث فرهنگی تربت حیدریه بر ثبت جهانی ابریشم کشی

تربت حیدریه- ایرنا- انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه با تاکید بر لزوم ثبت جهانی صنعت ابریشم کشی این منطقه، پیشنهاد به جریان افتادن پرونده ثبت این حرفه سنتی را به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی داد.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، فرماندار و رئیس انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در نشست این انجمن گفت: ثبت جهانی این حرفه می تواند صنعت ابریشم کشی را، که علی رغم قدمت و زمینه بسیار در منطقه، در سالیان اخیر تاحدودی کمرنگ شده، دوباره احیا کرده و رونق ببخشد.
حسن فتحی نیا افزود: کار ابریشم کشی از زمان های بسیار دور در این منطقه رواج داشته و کارگاه های زیادی در این منطقه به این کار اشتغال داشته اند که هنوز نیز بخشی از این کارگاهها فعالیت دارند.
وی با اشاره به وجود قابلیت های بسیار منطقه در این زمینه بخصوص در بخش بایگ افزود: مردم این شهرستان انتظار دارند که در سالی که از سوی رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی نام گرفته، اداره کل میراث فرهنگی با فراهم کردن بستر ثبت جهانی این صنعت، زمینه را برای شکوفایی مجدد این حرفه آماده سازد.
تاکنون ۸۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی در شهرستان تربت حیدریه شناسایی شده که غالبا افراد در منازل خود برپا کرده و افراد خانوار به عنوان شغل دوم در آن مشغول می شوند.
بنابر آمار موجود از سال ۸۹ تاکنون ۹۰۰ هنرمند صنایع دستی در این منطقه شناسایی و دارای کارت شناسایی شده اند که از این تعداد ۴۰۰ نفر زیر پوشش بیمه رفته اند که عمده آنان در رشته ابریشم کشی فعالیت دارند.
بر اساس آمار اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی، شمار بهره برداران کرم ابریشم در این استان سه هزار و ۱۰۲ نفر است که یکهزار و ۱۲۳ نفر آنان در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند. 
علی محمدخانی، شهردار بایگ نیز در این نشست گفت: پخت حلوا جوزی (حلوا سیاه) که در این بخش رواج زیادی دارد، قابلیت ثبت در ردیف آثار معنوی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارد.
اعضای انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه همچنین با اشاره به وجود آب انباری تاریخی در ناحیه چهارسوق در مرکز این شهر، بر ضرورت رفع تصرف، مرمت و ساماندهی آن، برای تبدیل به سفره خانه سنتی برای جلب گردشگر تاکید کردند.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۵۱۳۲

بازدیدها: 47

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *