تربت حیدریه- ایرنا- سومین همایش چشم انداز توسعه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در افق ۱۴۰۴، با حضور محققان و پژوهشگرانی از سراسر کشور روز پنجشنبه به میزبانی دانشگاه تربت حیدریه آغاز شد

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه تربت حیدریه و دبیر همایش در این مراسم گفت: این همایش با مشارکت بیش از ۶۲ نهاد علمی، ادارات دولتی و سازمان های خصوصی و با هدف شناخت چالش های فراروی منطقه، تعیین اهداف بلندمدت و تدوین راهبردهای توسعه، تعیین سیاستهای اجرایی برای فراهم ساختن زمینه تحقق برنامه های این خطه در راستای سند چشم انداز برگزار شده است.

علیرضا کرباسی افزود: برگزار کنندگان همایش درصدد هستند ضمن جلب مشارکت‌ های مردمی و بررسی علمی وضعیت کنونی منطقه، ایده ‌های بدیع را در راستای رفع موانع توسعه این منطقه جمع آوری و با ایجاد تعاملات نهادی و سازمانی، زمینه تسهیل توسعه این خطه را فراهم آورند.

وی اظهار کرد: محورهای این همایش شامل مشارکت مردمی، سرمایه انسانی و نقش نخبگان در توسعه، توان معدنی، صنعتی، زیست محیطی، راهکارهای توسعه شهری و روستایی، افزایش ظرفیت های صنعت گردشگری، کشاورزی پایدار، صنایع جایگزین کشاورزی و توسعه مراکز آموزشی است.

وی گفت: شهرسازی و توسعه شهری شامل سیاست های ملی و منطقه ای توسعه شهری پایدار، توسعه تأسیسات زیربنایی (ریلی، هوایی و جاده ای)، بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، عمران، الگوهای معماری و توسعه پایدار، همگرایی منطقه ای شهری و روستایی و آمایش سرزمین از دیگر محورهای این همایش است.

دبیر همایش، توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شامل مزیت ها و موانع سرمایه گذاری و تولیAد، جذب و گسترش سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی، افزایش تولیدات دامی، توسعه محیط زیست و منابع طبیعی، میراث فرهنگی، میراث معنوی و صنایع دستی، توسعه سلامت و جمعیت، مهار بحران های خانوادگی و آسیب های اجتماعی، رصد فرصت ها و چالش های اشتغال، بیکاری و مشاغل کاذب، تاریخ، جغرافیا، مرمت و احیای بناها، رسانه، هنر، فرهنگ و ادبیات را نیز از جمله محورهای این همایش ذکر کرد.

کرباسی از فرهنگ، هنر و معماری، گردشگری، ابعاد سیاسی اجتماعی، تاریخ و باستان شناسی، جغرافیا و محیط زیست منطقه تربت حیدریه به عنوان محورهای فرعی این همایش یاد کرد.

وی افزود: از مجموع ۱۵۷ اثر علمی و پژوهشی و مقاله رسیده به دبیرخانه، ۸۴ مقاله پذیرفته شده که ۲۱ مقاله از این تعداد به صورت سخنرانی یا پنل و بقیه به صورت پوستر در این همایش ارایه می شود.

همایش مزبور تا عصر امروز ادامه دارد.

نخستین و دومین همایش چشم انداز توسعه مناطق تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در بهمن ماه سال های ۱۳۹۳و ۱۳۹۴ برگزار شده بود.

شهرستان تربت حیدریه با ۲۵۰ هزار نفر، زاوه با ۷۲ هزار نفر و مه ولات با ۵۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در ۱۵۰ کیلومتری، ۱۷۵ و ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارند.

دانشگاه تربت حیدریه دارای ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو، ۳۴ استاد ثابت و ۱۸۰ استاد مدعو و ۲۷ رشته تحصیلی است.

پژوهشکده ملی زعفران و مرکز رشد واحدهای فناور از مراکز تحقیقاتی وابسته به این دانشگاه است.

۶۱۲۱ / ۶۰۵۳ خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدمA

بازدیدها: 40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *