دانش آشتیانی: آموزش و پرورش از تعامل با همه گروهها استقبال می کند

مشهد-ایرنا-وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه فارغ از گرایش های سیاسی، تفکرات اجتماعی و فکری از تعامل با همه گروه ها و اقشار جامعه استقبال می کند.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و‌ پرورش خراسان رضوی، فخرالدین دانش آشتیانی روز جمعه در نشست صمیمی با نمایندگان تشکل های فرهنگی استان خراسان رضوی درمشهد افزود: درهای آموزش و پرورش باید بر روی مردم به ویژه دانشگاهیان و نخبگان باز شده و آموزش از چارچوب مدرسه خارج و به بطن جامعه منتقل شود.
وی توجه به تربیت نسلی متفکر ، آزادی خواه و مشارکت جو را امری ضروری دانست و ست و بیان کرد: تعامل همگانی با آموزش و پرورش در تربیت چنین نسلی مهم است.
دانش آشتیانی، معضل نبود تعامل صحیح بر اساس روندهای تعلیم و تربیت در بخش های مختلف خانواده ، مدرسه و جامعه را یادآورشد و افزود: پیگیری رویه مردمسالارانه در فضای خانواده و دوری از روش آمرانه در برخورد با فرزندان و ایجاد یک بستر و زمان مناسب برای گفت و‌گوی صمیمی و نقادانه در فضای خانوادگی ، سلب نکردن اجازه نقادی دانش آموز در مدرسه و ترغیب او به تفکر در مورد مسائل مختلف می تواند به ما کمک کند که نسلی را تربیت کنیم که به اصول مردمسالاری و احترام به یکدیگر پایبند باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که باید شرایطی رقم بخورد که در مدارسمان دانش آموزانی را تربیت کنیم که آزادانه عمل کرده و اختیار تصمیم گیری داشته باشند خاطرنشان ساخت: توجه به انتقال دانش صرف از معلم به دانش آموز در کلاس درس و نادیده گرفتن نقش مشاوره و راهنمایی معلم، آسیب بزرگی ست که امروز در مدارس با آن مواجه هستیم و اگر همه ما به این باوریم که نسل آینده ما باید متفکر ، خلاق و آزاد تربیت شود، باید یک بازنگری جدی در سیستم نظام آموزشی مان داشته باشیم و گام هایی را برای استقلال بخشی و دادن اختیار تصمیم گیری به دانش آموزان برداریم.
وی با انتقاد از این که امروز مبنای بسیاری از فعالیت ها و برنامه های تعلیم و تربیت براساس رقابت شکل می گیرد، گفت: این موضوع از دوره ابتدایی برای دانش آموزان آغاز و تا کنکور ادامه پیدا می کند و نتیجه این سیستم رقابتی موجب تربیت نسلی ستیزه جو می شود که با دوری از مشارکت جویی دائم در حال رقابت با گروه ها و دسته های دیگر است و دامنه این شکل گیری شخصیتی به رفتارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه هم انتقال می یابد.
دانش آشتیانی اظهارکرد:به طور قطع عبور از این چالش ها و مشکلات و رفع دغدغه هایی که در این بخش وجود دارد تنها با تبدیل آموزش و پرورش به گقتمان اصلی کشور محقق می شود که در این مسیر تشکل های فرهنگی و اجتماعی می توانند نقش مهمی در پیشبرد اهداف مدنظر ما داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه این نشست برای بررسی نظرات و دیدگاه های صاحب نظران این حوزه تشکیل شده است، اظهار کرد: تمرکزی که بر قدرت بخشی به مدرسه از سوی وزیر وجود دارد می تواند به عنوان عنصری امیدبخش در بین معلمان باشد.
علیرضا کاظمی با مهم دانستن فعالیت تشکل های فعال در آموزش و پرورش، افزود: این تشکل ها می توانند با نگاه نقادانه و همراهانه خود به مدیران حوزه تعلیم و تربیت در رشد فرآیندهای این بخش کمک کنند.
دیدار با اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی و نشست مشترک با مدیرکل، معاونان و روسای ادارات آموزش و پرورش استان از دیگر برنامه های سفر دانش آشتیانی به مشهد بود.
استان خراسان رضوی دارای ۴۸ منطقه آموزشی با ۱۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه و یک میلیون و۲۰۰ هزار دانش آموز است.
۶۰۱۲/ ۷۴۹۶ خبرنگار:آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

بازدیدها: 42

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *