تربت حیدریه – ایرنا – نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: تمهیدات لازم برای سرمایه گذاری در حوزه زعفران تربت حیدریه و زاوه اعم از تولید، فراوری و صادرات فراهم آمده است

به گزارش ایرنا، سعید باستانی روز جمعه در آیین رونمایی از پوستر سومین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه، در تربت حیدریه افزود: شاید این ادبیات برای شخصیت حقوقی یک نماینده زیاد مناسب نباشد، اما برای آنکه تحولی در سفره مردم حوزه زعفران ایران بوجود بیاورم حاضرم تمامی موانع را برطرف ساخته و حتی در زمینه پرداخت تسهیلات لازم نیز همکاری داشته باشم.
وی ضمن انتقاد از غفلت های گذشته در خصوص معرفی زعفران تربت حیدریه و زاوه، گفت: تا امروز زعفران ما بدون هیچ رد و نشانی و به نام مشهد مبادله و صادر می شد.
باستانی افزود: ما نمی گوییم دیگران از زعفران ما سود نبرند، اما بنا هم نیست اجازه دهیم حاصل تلاش مردم این خطه به ثمن بخس خریداری شده و سفره دیگران را رنگی کند.
وی در خصوص جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه نیز گفت: ظرف دو سالی که از برپایی این جشنواره می گذرد، پای بسیاری عکاسان و گزارشگران داخلی و خارجی به این منطقه باز شده و دست اندر کاران جشنواره موفق شدند قدم های خوبی در معرفی این محصول کلیدی بردارند.
دبیر سومین جشنواره ملی عکس زعفران نیز گفت: این جشنواره ۷ تا ۱۱ آبان با هدف معرفی زعفران به عنوان محصول پایه این خطه، که بزرگترین تولید کننده طلای سرخ کشور و جهان است، برپا می شود.
سلیمان گلی با بیان اینکه معرفی این پایگاه مهم تولید و عرضه زعفران و نیز ثبت و مستند‌سازی مراحل مختلف برداشت، فرآوری و بسته ‌بندی این محصول از دیگر اهداف برپایی جشنواره است، گفت: این رویداد بزرگ فرهنگی توسط انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه برای سومین سال پیاپی، با همکاری نماینده مردم در مجلس، شورای اسلامی شهر و شهرداری تربت حیدریه برگزار می شود.
وی افزود: موضوع جشنواره شامل کلیه مراحل برداشت، فرآوری و بسته بندی زعفران است که در سه بخش اصلی عکاسی با دوربین دیجیتال، عکاسی با گوشی تلفن همراه و نیز بخش ویژه با تلگرام (مخصوص عکاسان تربت حیدریه و زاوه) برگزار می شود و به عکاسان برگزیده اول تا سوم بخش اصلی جشنواره علاوه بر تندیس و لوح تقدیر،‌ به ترتیب ۲۰، ‌15 و ۱۲ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا خواهد شد.
گلی گفت:‌ در بخش جنبی نیز با توجه به تعدادی از آثار انتخاب شده تـوسط هیات داوران به ازای هر اثر یک میلیون ریال تحت عنوان حق التالیف به ۱۰ نفر پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، ثبت‌نام اولیه‌، با ارسال فایل متنی مشخصات داوطلبان شرکت به نشانی پست الکترونیک saffronfestival3@gmail.com انجام می شود و پس از پایان مهلت ثبت‌نام، دبیرخانه از میان متقاضیان (غیربومی)، اسامی ۳۰ نفر از عکاسان را برای حضور در جشنواره اعلام خواهد کرد.
گلی گفت: همچون ۲ دوره پیشین جشنواره، زمینه حضور عکاسان منتخب ایران و رسانه های مطرح خارجی و داخلی برای پوشش خبری این رویداد فرهنگی تبلیغاتی فراهم شده است.
یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی منطقه تربت حیدریه زعفران است و شهرستان های زاوه و تربت حیدریه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده اند.
استان خراسان رضوی ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران دارد که ۱۱۷ هزار خانوار به کشت این محصول مشغول هستند و از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است که این رقم در منطقه تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۸۰ هزار نفری زاوه در ۱۶۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارند.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار: علی اصغرافتاده

بازدیدها: 32

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *