معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرماندار تربت حیدریه: ایجاد بانک کارگشایی حلقه مفقوده حمایت از زعفرانکاران

تربت حیدریه- ایرنا- معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرماندار تربت حیدریه گفت: ایجاد بانک کارگشایی به منظور حمایت از زعفران کاران در ایام برداشت و فروش زعفران، می تواند در کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها نقش موثری داشته باشد.

مهدی عباسپور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: البته بانک کارگشایی نباید محدود به یک بانک خاص باشد، اما الویت با بانک کشاورزی است تا بتواند با پشتوانه محصولی که برداشت کرده اند، ضمن رفع مشکلات مالی آن ها، از کاهش قیمت زعفران نیز جلوگیری کند.
وی در بخش دیگری ضمن انتقاد از شیوه مبادله در بازار زعفران تربت حیدریه گفت: هر گونه افت قیمت و یا تبعات سوء دیگری که نصیب زعفران کاران در بازار گل زعفران بشود، نتیجه عملکرد ناثواب بازار زعفران و کاهش نظارت ها بر این بازار است.
یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی منطقه تربت حیدریه زعفران است و شهرستان های زاوه و تربت حیدریه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده اند.
استان خراسان رضوی ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران دارد که ۱۱۷ هزار خانوار به کشت این محصول مشغول هستند و از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است که این رقم در منطقه تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۸۰ هزار نفری زاوه در ۱۶۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارند.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار: علی اصغرافتاده

بازدیدها: 24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *