نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی:شرایط برای توسعه بخش کشاورزی کشور فراهم است

تربت حیدریه- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام شرایط علمی برای توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی کشور فراهم است.

به گزارش ایرنا، سعید باستانی روز چهارشنبه در پنجمین همایش ملی زعفران در دانشگاه تربت حیدریه افزود: تبدیل علم به ثروت از حلقه های مفقوده ای است که با برگزاری اینگونه همایش ها می توانیم به آن دست یابیم.
وی اظهار داشت: مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران باید بر مبنای کار علمی باشد تا بتوانیم به اهداف مورد نظر که همان توسعه سطح زیر کشت و افزایش صادرات است، دست یابیم.
وی گفت: در حوزه فرآوری محصولات تولیدی نیز باید با بکار گیری روش های نوین علمی و وارد کردن تکنولوژی و تجهیزات، علاوه بر شناسایی بازارهای هدف، زمینه ترغیب کشاورزان به کشت زعفران را نیز فراهم کنیم.
این نماینده مجلس افزود: هم اکنون میانگین برداشت زعفران در هر هکتار از زمین های کشاورزی تربت حیدریه، ۴٫۲ کیلو گرم است که باید با انجام کارهای علمی و تحقیقاتی این مقدار به ۶ کیلو گرم افزایش یابد.
وی بر لزوم آینده نگری مسئولان در ارتباط با صنعت زعفران تاکید کرد و اظهار داشت: در صورت تحقق این مهم، بسیاری از مشکلات فراروی فعالان این عرصه رفع می شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز در این همایش گفت: زعفران یکی از مهمترین محصولات تولیدی کشور است که ۷۰ درصد نیاز دنیا به این محصول در ایران تولید می شود.
علی رستمی، نبود آموزش کافی در نحوه کاشت، داشت و برداشت، ضعف آموزش در فرآوری محصول زعفران و عدم آموزش در زمینه بهره وری و استفاده از سیستم های یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در بخش تولید را از جمله مشکلات فرآوری این بخش ذکرکرد.
وی افزود: در سال جاری با ورود سرمایه کلان به بازار زعفران، نوسانات قیمت در فصل خرید به حداقل رسید و بازار این محصول از ثبات نسبی قابل قبول برخوردار است.
وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی اعلام کردند در صورت کاهش قیمت زعفران، همانند سال گذشته آماده خرید توافقی این محصول هستند.
رستمی گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو گرم پوشال زعفران در بازار حدود هشت تا ۱۰ میلیون تومان و هر کیلو نگین زعفران ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است.
پنجمین همایش ملی زعفران که امروز در دانشگاه تربت حیدریه آغاز به کار کرد تا فردا ادامه دارد.
شهرستان تربت حیدریه با ۲۲۵ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 14

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *