مراسم بزرگداشت سالروز تولد استادمحمد قهرمان شاعر بلند آوازه ونامی شهرستان ، استان وکشور روز دوشنبه ۱۰ تیرماه ۹۸با حضور خانواده محترم استادقهرمان در زادگاهشان برگزار گردید

چهارمین دوره مراسم بزرگداشت استاد محمد قهرمان در زادگاه ایشان برگزار شد. در این مراسم شاعران استان خراسان در کنار شاعران تربت حیدریه به شعرخوانی پرداختند و اجرای برنامه‌های موسیقی چاشنی مراسم بود. بخش اول برنامه در زادگاه استاد، در کنار خانواده‌ی محترم قهرمان و در باغ پدری استاد جاودان‌یاد محمد قهرمان برگزار شد و بخش دوم در تالار اندیشه‌ی تربت حیدریه.

درود دوستان عزیز. دهم تیرماه برای مردم فرهنگ‌دوست تربت حیدریه روزی بزرگ است. ۹۰ سال پیش از این خداوند مهربان محمد قهرمان را به ما داد که از کودکی پا در وادی ادب و فرهنگ گذاشت و از اساتید مسلم شعر خراسان شد.

 محمد قهرمان قلبی داشت پُر از مهر، شعری داشت به زلالی آب روان و شیرینی محبت، پشتکاری داشت مثال‌زدنی که کارهای تحقیقی‌اش در سبک هندی گواه آن است. پنجاه سال یکی از مهم‌ترین انجمن‌های ادبی خراسان را در خانه‌اش برگزار کرد. در فرهنگ شفاهی تربت حیدریه اثری گذاشت فراموش نشدنی و کاری کرد که از نظر وسعت و عمق تحقیق در میان گویش‌های کشور پهناورمان بی‌نظیر است. و به گویش محلی شعرهایی گفت که همه متفق‌القول هستند بهترین نمونه در این نوع شعر است.
استاد محمد قهرمان مجموعه‌ی کم‌نظیری بود از صفات خوب انسانی و گوهر ذات و پشتکار که کمتر در انسانی جمع می‌شود.

 دهم تیرماه امسال نیز مانند سال‌های پیش با کمک خانواده‌ی قهرمان، دوستان شاعر همشهری‌ام و نهاد‌های فرهنگی شهرم مراسمی برگزار کردیم به یاد این استاد فقید و میزبان جمعی از شاعران خوب استان بودیم.
جلسه با تمام تلاشی که من و دوستانم داشتیم کاستی‌های فراوان داشت اما دیده‌ی عیب‌پوش شما در میان این همه اشکال تنها زیبایی‌ها را دید و در مراسم دیروز موج مهربانی و لبخند از شش جهت به سویم روان بود.

خانواده‌ی قهرمان بسیار لطف داشتند و حتی روزبه قهرمان سفر به وطن را با این مراسم هماهنگ کرد و همان روزی که از کانادا رسید در مراسم شرکت کرد.
دوستان شاعر همشهری‌ام که تک‌تک‌شان از هر نظر بر من برتری دارند حمایتم کردند. تلخی‌هایم را تحمل کردند و در انجام کارهای اجرایی مراسم در کنارم بودند.
شاعرانی از سراسر استان دعوتم را پذیرفتند که من در پیش ایشان طفل دبستانی هم نیستم. دل‌های شاعران مهمان پر از عشق ادبیات و استاد قهرمان بود و این بوی محبت مجلس را عطرآگین کرده بود.
مسئولین فرهنگی خارج از ضوابط اداری از پشت میزهایشان بلند شدند و کمک کردند این مراسم برگزار شود. آرزو می‌کنم کاش امکانات در حوزه‌ی فرهنگ بیش از این بود تا می‌توانستیم مراسمی در شان میزبانان و میهمانان این مراسم برگزار کنیم.

در نهایت از همه‌ی شما عزیزان تشکر می‌کنم. برنامه اگر قوتی داشت اعتبار استاد محمد قهرمان بود و نقص‌هایش را به من ببخشید. امیدوارم با کمک شما هر سال این مراسم را بهتر و شایسته‌تر برگزار کنیم. دوستان لطف کنند عکس‌ها و فیلم‌های مراسم را با من به اشتراک بگذارند. من هم به زودی در کانالم منتشر خواهم کرد.

بهمن صباغ زاده


photo_2019-07-02_18-49-02photo_2019-07-02_18-49-26photo_2019-07-02_18-47-02photo_2019-07-02_18-45-47

بازدیدها: 18

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *