ضیا موحد: روزهای خانه‌نشینی را با نوشتن برای خود شیرین کنیم

روزهای خانه‌نشینی را با نوشتن برای خود شیرین کنیم

 

تهران- ایرنا- استاد فلسفه و منطق و شاعرنام آشنای کشورمان با اشاره به آنکه اضطراب بدتر از کروناست، گفت: کرونا یک ویروس است و دوره خود را طی می‌کند اما اضطراب مثل خوره روح انسان را می‌خورد، از اضطراب به دور باشیم و به دامان نوشتن پناه ببریم.

شیوع ویروس کرونا تجربه متفاوتی از زیست و زندگی را برای انسان‌های سراسر جهان به‌وجود آورده است. تجربه‌ای که این روزها از آن به‌عنوان قرنطینه خانگی یاد می‌شود.

به گفته کارشناسان امر درمان در مسیر مبارزه با این ویروس یعنی کادر درمان، پرشکان و پرستاران متعهدی که با تعبیر واژه ایثار و از جان گذشتگی به شکل خستگی‌ناپذیر در خط مقدم مبارزه با این ویروس در جال مجاهدتی بی‌مثال هستند؛ برای تحقق شعار شکست کرونا یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند به قطع زنجیره شیوع این ویروس مرگ‌بار منتج شود در خانه ماندن است.

تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار تعطیلی بسیاری دیگر از فعالیت‌هایی که زیست اجتماعی انسان‌ها را معنا می‌داد، اتفاقی است که طی بیش از یکی، دو ‌ماهه اخیر جامعه ایران را همراه حود کرده است؛ به‌ویژه در این ایام که درحال سپری کردن روزهای نوروز باستانی ۱۳۹۹ هستیم. تلاش تمامی آحاد جامعه برای تحقق شعار شکست دادن کرونا از یک‌سو و ازسوی دیگر برنامه‌ریزی مسئولان و دست‌اندرکاران کلان کشور در مسیر متوقف کردن زنجیره شیوع کرونا و بازگشت فضای زیست اجتماعی به حالت عادی از مهم‌ترین اتفاقات و برنامه‌هایی است که در دستور کار تمامی مسئولان قرار گرفته است.

تردیدی در این مهم وجود ندارد که برای به بار نشستن تلاش مسئولان، اتحاد؛ همدلی و همراهی آحاد مردم از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند به تسریع قطع زنجیره شیوع کرونا و شکست دادن این ویروس مرگ‌بار در جامعه منتج شود.

در راستای فعالیت تمامی دست‌اندرکاران؛ برنامه ریزان و متولیان کلان بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه؛ اهالی فرهنگ و هنر از نویسندگان و شاعران گرفته تا مترجمان، منتقدان و پژوهشگران نیز دست در دست یکدیگر دادند تا با همراهی پویش‌های اجتماعی شکل گرفته در مسیر شکست این ویروس هم سهم و دین خود را ادا کنند و از دیگر روی همراهی خود با آحاد مردم جامعه را این‌بار در قامت و جبهه‌ای دیگر به اثبات رسانند.

اهالی فرهنگ و هنر با همراهی خانه کتاب به‌عنوان بازوی فرهنگی یار مهربان در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی دو پویش #تندرست_باش_ای_ایران و #بهار_نزدیک_است؛ طی روزهای پایانی اسفند ماه و آغاز تعطیلات نوروزی ۱۳۹۹ تلاش کرده‌اند تا با صحبت‌ها، پیام‌ها و یا دل‎نوشته‌هایی علاوه بر ادای سهم خود در تحقق هرچه بیشتر دعوت مردم به خانه ماندن و گسترش و توسعه پویش‌های نام‌برده مشارکت هرچه بیشتر آحاد مردم را برای صرف فعل اتحاد و همدلی در مسیر شکست دادن ویروس کرونا در کشور ادا کنند.

یکی از این افراد سیدضیا موحد استاد فلسفه، منطق، شاعر نام‌آشنای کشورمان و برگزیده چهار دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است که شهرت وی مرزهای جهانی را نیز در نوردیده است. موحد با پیوستن به دو پویش #تندرست_باش_ای_ایران و #بهار_نزدیک_است؛ پیام خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو و ازسوی دیگر در فضای مطبوعاتی منتشر کرده است. او در این پیام آورده است:

فراموش نکنیم نوشتن از هر چیزی تمرکز را بیشتر به انسان باز می‌گرداند. نوشتن خاطرات، نوشتن هر چیزی که در روز می‌گذرد و حتی حالات خود را بنویسیم… بنویسیم که امروز صبح چگونه از خواب بیدار شدیم، چه حالی داشتیم و دیروز چگونه بوده‌ایم… سعی کنیم به یاد بیاوریم که دیروز چه کارهایی را انجام دادیم. نوشتن تأثیرش از هر مساله‌ای دیگر بالاتر است. مساله دیگر آنکه به حرف‌هایی که ایجاد اضطراب می کنند گوش ندهیم. اینها کار را خراب می‌کند! از اضطراب هراس داشته باشیم! چراکه اضطراب بدتر از کروناست… کرونا یک ویروس است و دوره خود را طی می‌کند اما اضطراب مثل خوره روح انسان را می‌خورد. پس از اضطراب به دور باشیم و به دامان نوشتن پناه ببریم.

مروری بر کارنامه فرهنگی موحد

 سید ضیاء موحد متولد ۱۲ دی ۱۳۲۱ در اصفهان، استاد فلسفه، منطق و شاعر ایرانی است.

در اصفهان تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ خود را به پایان برد. او در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک، و در یونیورسیتی کالج لندن در رشته فلسفه تحصیل کرده‌است. او مدیر گروه منطق و عضو هیات امنای انجمن حکمت و فلسفه ایران است.

موحد تاکنون مسئولیت‌های متعددی را در کارنامه خود تجربه کرده است که از مهمترین آنها می توان به مدیر گروه منطق، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عضو هیات امنای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عضو کمیته ترفیعات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مدیر کمیته علمی فلسفه زبان و منطقِ انجمن زبانشناسی ایران و معاون پژوهشی انجمن حکمت و فلسفه ایران اشاره کرد.

از آثار موحد در حوزه فلسفه و منطق می توان به کتاب‌های از ارسطو تا گودل: مقاله‌های فلسفی – منطقی؛ منطق موجهات هر دو از انتشارات هرمِس؛ درآمدی به منطق جدید، انتشارات علمی و تاملاتی در منطق ابن سینا و سهروردی، انتشارات هرمس با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اشاره کرد.

موحد در کنار آثار حوزه منطق و فلسفه از شاعران نوپرداز نامدار و شناخته کشورمان است که آثاری چون و جهان آبستن زاده شد؛ مشتی نور سرد؛ نردبان اندر بیابان و غراب‌های سفید از مهمترین دفترهای شعر او هستند.

از دیگر کتاب‌های او در حوزه ادبیات می توان به آثاری چون شعر و شناخت، مجموعه مقاله‌های ادبی، انتشارات مروارید؛ سعدی از انتشارات طرح نو و دیروز و امروز شعرِ فارسی، نشر هرمس، اشاره کرد.

موحد علاوه بر آنکه به عنوان استاد نمونه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انتخاب شده است تا کنون چهار بار جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را با آثار چون منطق موجهات (۱۳۸۲)؛ درآمدی به منطق جدید (۱۳۶۹)؛ مجموعه شعر مشتی نور سرد (۱۳۸۱) و ترجمه کتاب نظریه ادبیات اثر رنه ولک و اوستین وارن (۱۳۷۴) به خود اختصاص داد است.

بازدیدها: 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *