وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را نمی‌شناسم/ دانش آموزان در آموزش‌ مجازی فقط ۶۰ درصد مطالب را یاد می‌گیرند

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را نمی‌شناسم/ دانش آموزان در آموزش‌ مجازی فقط ۶۰ درصد مطالب را یاد می‌گیرند

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید اعتماد فرهنگیان را نسبت به خودش جلب کند، یعنی اگر بین شخص وزیر و فرهنگیان یک اعتماد متقابل نباشد، یقینا او موفق نخواهد شد.

«علی اصغر فانی» وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به انتخاب حسین باغگلی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بنده آقای حسین باغگلی را نمی‌شناسم، زیرا خیلی تجربه کاری در آموزش و پرورش نداشته که او را بشناسم. من همه افرادی که در آموزش و پرورش سابقه مدیریت داشتند را می‌شناسم، اما آقای باغگلی را نمی‌شناسم.

وی درباره ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: وزیر آموزش و پرورش باید میان فرهنگیان محبوبیت و مقبولیت داشته و به جایگاه مقام معظم رهبری، سیاست‌های دولت و رئیس جمهور اعتقاد داشته باشد و همچنین فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش را بشناسد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: وزیر آموزش نباید در مصاحبه‌هایش بگوید ما حقوق معلمان را اضافه کرده‌ایم، معلمان از این جمله بسیار ناراحت می‌شوند یا برخی مواقع حق التدریس را بعد از ۶ ماه پرداخت و سپس اعلام می‌کنند که حق التدریس معلمان را پرداخت کردیم، بعد معلمان انتقاد می‌کنند مگر جاهای دیگر که حقوق می‌دهند آن را اعلام می‌کنند که شما این کار را می‌کنید؟ از این رو وزیر آموزش و پرورش باید فرهنگ سازمانی را بشناسد و متناسب با آن صحبت کند.

فانی گفت: وزیر آموزش و پرورش باید بتواند آموزش و پرورش امروز را تحلیل کند یعنی بداند نقاط ضعف و قوت آن چیست و چه تهدیدها و فرصت‌هایی در آموزش و پرورش است، لذا باید بتوان آموزش و پرورش را تحلیل کند و متناسب با تحلیل، برنامه عمل بدهد و اولویت‌ها را تعیین کند.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر شما وزیر آموزش و پرورش جدید، چه کارهایی را به عنوان اولویت باید در دستور کار خود قرار دهد؟ گفت: اول باید اعتماد فرهنگیان را نسبت به خودش جلب کند یعنی اگر بین شخص وزیر و فرهنگیان یک اعتماد متقابل نباشد یقینا او موفق نخواهد شد. از این رو باید وزیر آموزش و پرورش اعتماد فرهنگیان را داشته باشد تا آن‌ها با جان و دل وزیر را بپذیرند و بعد از آن وارد برنامه ریزی‌های خود شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: از جمله برنامه‌هایی که وزیر باید دنبال کند؛ کسب جایگاه وزارت آموزش و پرورش بین سیاسیون است. متاسفانه وزارت آموزش و پرورش تاکنون در اولویت نبوده است. از این رو ما امیدواریم آقای باغگلی بتواند با حمایت‌هایی که آقای رئیسی از او می‌کند، جایگاه آموزش و پرورش را آن طور که هست نه، بلکه آن طور که باید باشد در جامعه مطرح کند.

وی افزود: نکته دیگر این است که سهم آموزش و پرورش از GDP و بودجه عمومی کم و زیر ۲ درصد است. میانگین جهانی بالاتر از وضعیت ماست به همین خاطر وزیر آموزش و پرورش حداقل در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، سعی کند سهم آموزش و پرورش را در GDP به میانگین جهانی برساند و این کار بسیار مهم است.

فانی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید یک وزیر جوان می‌تواند از عهده مسئولیت‌های دشوار آموزش و پرورش بر بیاید؟ گفت: من نباید جواب این سوال را بدهم، بلکه کسانی باید پاسخ بدهند که وی را انتخاب کردند. من فقط می‌گویم که وزیر آموزش و پرورش باید این ویژگی‌ها را داشته باشد اگر این شخص ویژگی‌های مذکور را دارد که چه بهتر.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: بعد از سهم آموزش و پرورش از GDP و جایگاه آموزش و پرورش که باید در اولویت قرار داشته باشد به نظر می‌رسد که باید سند تحول نیز اولویت بعدی وزیر آینده آموزش و پرورش باشد، زیرا سند تحول از سال ۹۱ اجرا شده ولی هر وزیری که آمده مانند خود من، فقط به یک بخشی از سند توجه کرده است. وزیر آموزش و پرورش آینده باید همه اقداماتی که بنابر سند تحول بنیادین انجام شده را به وسیله متخصصان و کارشناسان بررسی و سپس یک نقشه راه اجرا برای مابقی سند تهیه کند.

وی درباره تدابیر وزارت آموزش و پرورش در زمان پساکرونا گفت: اقدام بعدی که وزیر آموزش و پرورش آینده باید در دستور کار خود قرار دهد توجه به دوران پساکرونا است. مدارس ما از اسفند سال ۹۸ تا کنون تعطیل بودند بنابراین ما بعد از کرونا با ترک تحصیلی‌های فراوان مواجه خواهیم شد. دانش آموزانی در این یکی دو سال اخیر مدرسه را ترک کرده‌اند و حالا پیدا کردن آن‌ها و جذب‌شان به مدرسه یک کار بسیار بزرگ و پر کاری است که وزیر آموزش و پرورش باید آن را در اولویت کار خود قرار دهد.

فانی اضافه کرد: کرونا باعث شد سواد دانش‌آموزان در این دو سال اخیر افت کند. وقتی مقالات علمی را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که دانش آموزان در آموزش‌های مجازی در بهترین حالت ممکن است ۶۰ درصد مطالب را یاد بگیرند و ۴۰ درصد عقب هستند. البته این بهترین حالت ممکن است و امکان دارد مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت نیز به وجود بیاید. پس دانش آموزان ما ۴۰ درصد از آموزش عقب هستند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو پساکرونا نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد که آموزش و پرورش باید آن را دنبال کند. چاقی دانش آموزان‌، عدم تحرک آن‌ها و ضعف در تربیت اجتماعی از تبعات دوران کرونا است. در عین حال برای اینکه دانش آموزان به وضعیت قبل از کرونا برگردند، به یک برنامه سه چهارساله کارشناسی شده نیاز است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: وزیر آینده آموزش و پرورش باید با توجه به مدیریت فضای مجازی و مدنظر قراردادن آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی، اعتیاد و مشکلات اخلاقی که متاسفانه در جامعه زیاد دیده می‌شود، برنامه ریزی کرده‌ و همچنین باید برنامه تربیت تمام ساحتی را دنبال کند.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *