داستان‌های قدیمی ابرکوه، شهر زیرزمینی را نمایان ساخت/ یافته‌های مرموزی که نیازمند بررسی هستند

داستان‌های قدیمی ابرکوه، شهر زیرزمینی را نمایان ساخت/ یافته‌های مرموزی که نیازمند بررسی هستند

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه با اشاره به داستان‌های قدیمی که درخصوص وجود شهر زیرزمینی در ابرکوه وجود داشت از کشف بخش‌هایی از این شهر زیرزمینی و یافته‌های مرموزی خبر داد که نیازمند بررسی بیشتر هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید مشتاقیان (رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه) با اشاره به تهیه پرونده ثبت جهانی درختان دیرین زیست ایران با محوریت سرو ابرکوه گفت: این پرونده به زودی به یونسکو ارسال خواهد شد. ضمن آنکه وضعیت سرو ابرکوه مناسب است و از آنجا که برای مردم محلی ارزشمند است، آن‌ها در حفظ و حراست از این میراث دیرین کوشا هستند.

او ادامه داد: سرو یکی از موارد مورد اهمیت محیط زیست است و ساماندهی اطراف آن نیز خدشه‌ای در زیست سرو ابرکوه وارد نکرده و در شرایط مناسبی به سر می‌برد و آماده برای ثبت جهانی است.

مشتاقیان در ادامه به کشفیات جدیدی که در ابرکوه شاهد هستیم اشاره کرد و درخصوص شهر زیرزمینی گفت: بنابر اطلاعاتی که در اختیار داشتیم، می‌دانیم که خانه‌های قدیمی ابرکوه بر روی تخته سنگ‌های بزرگ ساخته شده که ضخامتی در حدود ۱ تا ۳ متر دارد و در زیر این تخته سنگ‌ها شاهد دستکندهایی هستیم که اکنون حدود ۶۰ هکتار آن شناسایی شده است. قطعاً نمونه‌های بیشتری از آن در سایر محلات و شاید در تمام ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی ابرکوه وجود داشته باشد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه افزود: از آنجایی که وجود قنات در شهرهای کویری عجیب نیست در مراحل نخست تصور بر آن بود که تونل‌های بدست آمده، محل گذر آب و قنات است اما در یکی از بررسی‌هایی که انجام می‌دادیم به نشانه‌هایی برخوردیم که مشخص می‌کرد این تونل‌ها فقط مسیر گذر آب نبودند چراکه با اتاقک‌هایی روبه رو شدیم که برای زندگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، محل‌های تجمع، حوض و حتا ادوات مورد استفاده در زندگی روزمره مردمان را نیز در گوشه و کنار این دست کندهای زیرزمینی بدست آوردیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه در پاسخ به این سئوال که آیا در مجموعه زیرزمینی تازه کشف شده سکوها و اشیائی که نشان از مذهب و آیین مردمان آن زمان داشته باشد و حتا نشانه‌هایی از مهرپرستی را نمایان کند، گفت: فعلا نمی‌توانیم دراین خصوص مطلبی بگوییم و نیازمند بررسی و پژوهش بیشتر است.

مشتاقیان خاطرنشان کرد: در ابرکوه، داستان‌هایی از گذشتگان روایت می‌شود مبنی برآنکه در گذشته‌های دور مردم هنگام حمله دشمنان به زیر زمین می‌رفتند و در شهری که زیر زمین بود زندگی می‌کردند. اکنون نیز موفق شدیم قسمتی از این شهر زیرزمینی را آشکار کنیم با این وجود نیازمند کار پژوهشی و باستان‌شناسی بسیار زیادی است. البته مسیرهایی از قنات در کنار این مجموعه زیر زمینی رد می‌شود.

او با اشاره به مرسوم بودن وجود اشیاء فرهنگی در مسیرهای قنات گفت: عموما ممکن است برخی از اشیاء توسط سیل‌ها در طول زمان به مسیرهای قنات‌ها راه پیدا کنند از این رو نمی‌توان صراحتا درخصوص قدمت اشیاء بدست آمده در مسیر قنات‌ها صحبت کرد. اما در کاوش‌های انجام شده در دستکندهای بدست آمده موفق به کشف اشیاء فرهنگی شدیم که هنوز نمی‌توانیم به درستی درباره آن‌ها صحبت کنیم و نیازمند کار پژوهشی بیشتر است. درعین حال باید از این محل درمقابل حجوم حفاران غیرمجاز صیانت کنیم.

به گفته مشتاقیان، قدمت مجموعه دستکند بدست آمده می‌تواند بیش از ۸۰۰ سال باشد این درحالی است که قنات‌هایی در ابرکوه وجود دارند که قدمتی بیش از ۴ هزار سال هم دارند.

بازدیدها: 3

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. DavidBrest گفت:

    interesting for a very long time

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *