جشنواره لالایی‌خوانی برای ارسال آثار از سراسر کشور فراخوان داد

جشنواره لالایی‌خوانی برای ارسال آثار از سراسر کشور فراخوان داد

تربت‌حیدریه – ایرنا – نخستین جشنواره ملی لالایی‌خوانی که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تربت حیدریه برگزار می شود؛ برای ارسال آثار از سراسر ایران فراخوان داد.

دبیر نخستین جشنواره ملی لالایی‌خوانی هدف از برپایی آن را توجه به مقام والای زن، پرداختن به روابط عاطفی مادران و فرزندان و نیز توجه به موضوعاتی چون فرزندآوری و جوانی جمعیت به عنوان مولفه‌های مهم تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد.

حکیمه خاکسار روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ترویج آیین و سنن بومی، اقوام و حفظ میراث معنوی، احیای لالایی‌های مادرانه محلی، ایجاد فضای فرهنگی و اجتماعی مناسب برای مادران، حجاب و عفاف و نیز معرفی سبک زندگی ایرانی – اسلامی از دیگر اهداف برپایی جشنواره است.

وی همچنین گفت: لالایی از نخستین آموزه‌هایی است که پدران، مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و بویژه مادران از طریق آن با نوزادان ارتباط می گیرند بطوریکه در شکل‌گیری شخصیت و ساختار فکری کودکان نقش بسزایی دارد.
خاکسار افزود: لالایی همچنین در شناخت بیشتر اعضای خانواده با فرهنگ، هویت ایرانی – اسلامی، ترویج آداب و رسوم ملی و فولکلور و همچنین در ارتقای توجه به تربیت دینی و حس زیبایی‌شناختی کودکان نقش مهمی ایفا می‌کند.

جشنواره لالایی‌خوانی برای ارسال آثار از سراسر کشور فراخوان داد

دبیر جشنواره در پیوند با شرایط، مقررات و نحوه شرکت علاقه‌مندان در جشنواره لالایی تربت حیدریه گفت: اولویت ارسال اثر با آثار کهن بومی و قومی با توجه به پوشش و گویش هر منطقه است.
خاکسار افزود: ارسال آثار اجرا شده در دیگر جشنواره‌ها به جشنواره لالایی در تربت حیدریه مشکلی ندارد و مدت زمان اجرای هر اثر هفت تا ۱۰ دقیقه است.
وی با بیان اینکه هر گروه شرکت‌کننده مجاز به ارسال ۲ قطعه لالایی است، گفت: هر گروه می بایست پوستر و بروشور معرفی اثر را به همراه داشته‌ و ترجمه اشعار لالایی‌های غیرفارسی و استفاده از لباس‌های بومی – محلی ضروری است.
خاکسار با اعلام شماره تلفن همراه ۰۹۰۲۱۰۹۲۲۹۰ برای ارسال آثار در پیام‌رسان ایتا و بله گفت: مهلت ارسال آثار دهم شهریور ماه آینده است و تا ۱۵ همان ماه توسط هیات داوران ارزیابی می‌شود.
وی اظهار کرد: زمان برپایی جشنواره به میزبانی تربت‌حیدریه ۲۷ تا سی‌ام شهریور امسال و جوایز گروه نخست تا سوم لالایی خوان به ترتیب ۱۰، ۸ و ۶ میلیون تومان است؛ همچنین جوایز گروه نخست تا سوم بخش شعر به ترتیب ۳، ۲ و ۱ میلیون تومان و جایزه جوان‌ترین و مسن‌ترین لالایی خوان و برگزیده شرکت‌کنندگان یک میلیون تومان است.

در همین پیوند امیر قربانی معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه با تاکید بر حمایت وزارتخانه متبوعش از این جشنواره و موضوع جوانی جمعیت ابراز امیدواری کرد: حضور گسترده مادران و مادربزرگان کشور در این جشنواره را شاهد باشیم.

دبیرخانه جشنواره لالایی تربت حیدریه در مجاورت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان مستقر است.

بازدیدها: 2

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *