دکترزنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی : ایجاد هرگونه سامانه جدید توسط دستگاه‌ها ممنوع می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: طبق مصوبه کمیسیون، ایجاد هرگونه سامانه جدید از سوی دستگاه‌ها ممنوع می شود مگر اینکه ایجاد آن با اجازه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه شود.

به گزارش ایسنا، محسن زنگنه در توضیح جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به بررسی مواد مربوط به هوشمندسازی و دولت الکترونیک گفت: طبق مصوبه کمیسیون، دستگاه‌ها مکلف شدند تا در زیرساخت یکپارچه ابری تمام اطلاعات پایگاه‌های خود را به این زیرساخت‌های یکپارچه متصل کنند. این زیرساخت‌های یکپارچه را دولت از طریق وزارت ارتباطات ایجاد می‌کند؛ دستگاه‌هایی که با توافق خود مایل به این کار هستند می‌توانند اطلاعات خود را منتقل کنند. نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی مستثنی می شوند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی مکلف شدند تا برنامه عملیاتی استقرار پیاده‌سازی چرخه هوشمندسازی خود را بر اساس استقرار نظام حکمرانی مبنا در سال اول برنامه تکمیل کنند. همچنین از ابتدای سال دوم برنامه دستگاه‌هایی که به نحوی متولی پایگاه اطلاعاتی هستند، پایگاه خودشان را در یک سال اول تکمیل می کنند. از ابتدای سال دوم عملا هرگونه انتقال داده بین دستگاهی و استعلام سایر دستگاه‌ها و یا حوزه‌های کسب و کار فقط به صورت آنی و برخط اجرا شود. با اجرایی شدن این مصوبه مردم برای گرفتن استعلامات و داده‌های بین دستگاهی با مشکل مواجه نمی شوند.

زنگنه در توضیح مصوبه دیگر کمیسیون گفت: دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا سالانه ۲۰ درصد از خدمات دستگاه خود را به صورت برخط و هوشمند بر روی پایگاه اطلاعات و داده به مردم ارائه کنند که تا پایان برنامه ۵۰ درصد اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال و صد درصد اشخاص حقوقی بتوانند تمام خدمات خودشان را از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت دریافت کنند. همچنین دستگاه‌ها در طول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه مجاز به ایجاد سامانه جدید در سطح ملی نیستند؛ یکی از مشکلات مربوط به تعدد سامانه‌هایی است که دستگاه‌ها ایجاد می‌کنند و به دستگاه هزینه تحمیل می کنند.

 وی ادامه داد: بر این اساس ایجاد هرگونه سامانه جدید از سوی دستگاه‌ها ممنوع می شود مگر اینکه ایجاد آن با اجازه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه احتمالا یک هفته فرصت بررسی لایحه در کمیسیون تمدید می شود گفت: احتمالا تا پایان هفته جاری یا اوایل هفته آینده گزارش کمیسیون درباره لایحه برنامه هفتم توسعه نهایی می شود.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *