سیاه‌پوستان قربانی تبعیض سیستماتیک پلیس آمریکا

سیاه‌پوستان قربانی تبعیض سیستماتیک پلیس آمریکا

تهران- ایرنا- شلیک مرگبار پلیس آمریکا به زن باردار سیاه‌پوست، عمق تبعیض نهادینه و برخورد خشونت‌بار پلیس با اقلیت‌های قومی-نژادی را به تصویر می‌کشد؛ رفتاری که در کشور مدعی حقوق بشر همواره در فواصل زمانی کوتاه تکرار می‌شود.

به گزارش ایرنا، اداره پلیس ایالت «اوهایو» به تازگی ویدئویی مربوط به شلیک به یک زن باردار سیاه‌پوست را منتشر کرده‌ است. در این ویدئو، دو افسر پلیس دیده می‌شوند که به «تاکیا یانگ» یک زن باردار سیاه‌پوست در پارکینگ یک فروشگاه مواد غذایی شلیک می‌کنند. در اثر این شلیک، این زن و فرزند متولد نشده‌ او به قتل می‌رسند.

رئیس پلیس «بلندون» در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی «کلمبوس»، مرکز ایالت «اوهایو» با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که این زن باردار مظنون به سرقت بوده و قصد داشته یک افسر پلیس را با خودرو زیر بگیرد. در عین حال، وکیل خانواده یانگ تاکید دارد که این زن یک قربانی بوده‌است.

واکاوی پرونده قطور تبعیض علیه سیاه‌پوستان از دریچه آمار

مرگ «یانگ» در حالی رخ داد که انبوهی از پرونده‌های مربوط به افسران پلیس متهم به استفاده از زور بیش از حد علیه سیاه‌پوستان و دیگر اقلیت‌ها به جریانی دادخواهانه جهت اعمال تغییر در سیستم عدالت کیفری آمریکا تبدیل شده‌است.

کمتر از یک ماه پیش (۱۴ مرداد) نیز پلیس آمریکا در پاسخ به تماسی درباره احتمال خشونت خانگی، «براندون کول» را به ضرب گلوله کشت. پلیس گفته زمانی که ماموران به محل رسیدند، براندون به سمت یک خودرو رفت و بعد به سمت یکی از آن‌ها هجوم آورد. مامور پلیس زن با این تصور که او چاقو در در دست دارد، دو بار از فاصله نزدیک وی را هدف گلوله قرار می‌دهد؛ در حالی که بعد مشخص می‌شود او یک ماژیک مشکی در دست داشته است.

با نگاهی آماری به نحوه برخورد پلیس آمریکا با اقلیت‌ها به ویژه سیاه‌پوستان، عمق این فاجعه مشخص می‌شود. به عنوان نمونه طبق گزارش تازه‌ای که «کنت مجیا»، ناظر شهر لس‌آنجلس منتشر کرده، اداره پلیس این شهر سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبار/لاتینی‌ها را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به میزان نامتناسب دستگیر کرده‌است.

این گزارش نشان می‌دهد که حدود ۷۸ درصد از همه دستگیری‌های پلیس لس آنجلس در آن بازه زمانی سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبار/لاتینی بوده‌اند، با وجود اینکه این گروه فقط ۵۶ درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند.

تبعیض قومی و نژادی در آمریکا از سوی پلیس و نیروهای امنیتی در قبال جامعه سیاه‌پوست حتی در آمارهای انتشار یافته از اداره سرشماری این کشور مشهود است.

در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۳ درصد از هزار نفری که تحت شلیک مرگبار پلیس در آمریکا قرار گرفتند، سیاه‌پوست بودند. این در حالی است که بر اساس آمار رسمی، سیاه‌پوستان کمتر از ۱۴درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

در مورد زندانیان نیز وضعیت به همین منوال است؛ به طوری که شمار آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار زندانی، پنج برابر بیشتر از سفیدپوستان آمریکا و تقریبا دو برابر بیشتر از آمریکایی‌های لاتین‌تبار (هیسپانیک) است. در سال ۲۰۱۸ در حالی که سیاه‌پوستان تنها حدود ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دادند اما یک سوم زندانیان این کشور سیاه‌پوست بودند.

ابعاد آشکار و پنهان تبعیض نهادینه

برخی کارشناسان بر این باورند که برده‌داری قدیم، امروزه به شکل برده‌داری مدرن خود را نشان می‌دهد به طوری که تبعیض‌نژادی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجرای قوانین و … در این کشور ملموس است.

در زمینه اقتصادی نرخ بیکاری بالا، میانگین حداقلی درآمد، بی‌خانمانی، حاشیه‌نشینی، افزایش فقر و غیره، همگی علائمی از اوضاع نابسامان معیشتی رنگین‌پوستان به ویژه اقلیت سیاه‌پوست است.

با نگاهی به رخدادهای اخیر، تبعیض‌نژادی در اجرای قوانین نیز مشهود است. سفیدپوستان، قضات و پلیس، قوانین را در آمریکا به‌گونه‌ای تفسیر می‌کنند که رگه‌هایی از تبعیض‌نژادی در آن وجود دارد. ماموران امنیتی آمریکا و نیروی پلیس در اجرای قانون نگاهی بدبینانه و تبعیض‌آمیز به سیاه‌پوستان دارند به طوری که بسیاری از اقدامات امنیتی و بازرسی‌های پلیس معطوف به جامعۀ سیاه‌پوستان است.

در مجموع، خشونت علیه اقلیت سیاه‌پوست در آمریکا طی قرون گذشته نهادینه‌ شده‌ و این خشونت نه‌تنها در برخورد پلیس بلکه به ‌شکل‌های مختلف در قوانین، سازمان‌ها و نهادهای مختلف امریکا ریشه دوانیده‌است. حتی تکیه «باراک اوباما» یک فرد سیاه‌پوست به مدت هشت سال بر کرسی ریاست جمهوری این کشور، نتوانسته این خشونت نهادینه‌شده را ریشه‌کن کند.

همین نارضایتی اقلیت‌ها از خشونت‌های مرگبار پلیس و نگرانی آنان از تبعات آتی این تبعیض نهادینه در تمامی حوزه‌ها، باعث شده که همواره موج‌های اعتراضی گوناگونی را در این کشور شاهد باشیم؛ سلسله اعتراضاتی که هر بار با شدت و غضب بیشتری جریان تکرار می‌شود و بازتاب جهانی می‌یابد.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *