ایجاد فرصت‌های شغلی در محصولات استراتژیک تعاونی

 

 

طرح «کهکشان تعاون» با هدف خوشه‌سازی کسب و کارها در حوزه تعاون و ایجاد زنجیره ارزش در ظرفیت تولید تعاونی‌ها در دستور کار قرار گرفته و با اجرای آن زمینه رشد و توسعه فرصت‌های شغلی در حوزه‌ محصولات استراتژیک نظیر زرشک و زعفران فراهم می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از موضوعاتی که در طول سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته بحث کسب و کارهای خوشه محور و گرایش به خوشه‌سازی در حوزه تعاون است. در حال حاضر بسیاری از کشورها بحث حمایت از توسعه خوشه‌های کسب و کار را در دستور کار قرار داده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان رشد و توسعه فرصت‌های شغلی از طریق گسترش خوشه‌های کسب وکار، نقش مهمی در سیاست‌های اقتصادی برای کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی ایفا می‌کند.

طرح الگوی شبکه‌سازی کسب و کارها در تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها که به اختصار «کهکشان تعاون» نامیده می‌شود، یکی از مدل‌های جدیدی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف استمرار اشتغال و ایجاد اشتغال تعاونی و توسعه کسب و کارها در بخش تعاون دنبال می‌کند.

منظور از خوشه‌های کسب و کار واحدهای کسب و کاری است که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز است و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و مشترکی را تولید و ارائه می‌کنند. این خوشه‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف تولیدی از جمله صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند.

طرح «کهکشان تعاون» در راستای ایجاد زنجیره ارزش برای ظرفیت تولیدی تعاونی‌ها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرا درآمده و تاکنون در بیش از ۶ استان کشور از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان عملیاتی شده است.

هم اکنون طرح الگوی شبکه‌سازی کسب و کارهای تعاونی در رسته محصولات استراتژیک از قبیل زعفران و زرشک و برخی صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است.

دی ماه سال گذشته معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب طرح کهکشان تعاون در سازمان برنامه و بودجه و اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، طرح کهکشان تعاون، چرخه تامین نیاز تعاونی‌ها، منابع و خدمات مورد نیاز سرمایه‌گذاری و بازار عرضه و فروش محصولات آنها را دنبال می‌کند و با اجرای آن زمینه استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی در هر استان به منظور استمرار اشتغال با مدل تعاونی و توسعه و پایداری کسب و کارها فراهم می‌شود.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *