رضا رفیع: طنز ادبی و نجیبانه قصد هتک حرمت و عقده‌گشایی ندارد

 

ایسنا/خراسان رضوی یکی از طنزپردازان برجسته کشور گفت: ظرافت طنز ادبی و نجیبانه قصد دروغ گفتن، هتک حرمت، تهمت زدن و عقده‌گشایی ندارد.

«رضا رفیع» روز جمعه یکم دی‌ماه در اختتامیه سومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی که در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار شد، افزود: مخاطبان ما آگاه هستند به همین دلیل برای گفتن شعر طنز نباید از هر حرف و کلمه‌ای استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست در شعر طنز با استفاده از برخی کلمات به خصوص برخی نام‌ها طنز بسازیم، بلکه باید با استفاده از مفهوم و پیامی که در اثر ایجاد تناقض و تضاد در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد شعر طنز گفت.

رفیع که آخرین سردبیر مجله گل‌آقا بود، گفت: طنز سخت است، به گفته کیومرث صابری یا گل‌آقا طنز یعنی بیدار کردن آدم خفته با پَر است.

وی عنوان کرد: طنز نوعی امر به معروف لطیف با چاشنی رب قرمز است که فضا را خوشمزه می‌کند، در واقع طنز هم می‌خواهد تلنگر بزند.

این طنزپردازان برجسته کشور گفت: ظرافت طنز ادبی، ادیبانه و نجیبانه قصد دروغ گفتن، هتک حرمت، تهمت زدن و عقده‌گشایی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست با گفتن طنز عقده‌گشایی کنیم، افزود: این روزها برخی اشعار به اصطلاح طنز به هجوگویی نزدیک می‌شود و گاهی آبرویی برده می‌شود.

رفیع که برخی از صحبت‌ها و کنایه‌هایش را با زبان طنز می‌گفت، از نمایندگان مجلس خواست به فکر ازدواج، مسکن و معیشت مردم باشند، در شرایطی که برای جوانان ممنوعات بسیاری به وجود آورده‌ایم چه توقعی می‌توان از جوانان داشت.

وی در ادامه از شهاب ترشیزی به عنوان فردی ادیب، منجم و دانا نام برد و افزود: میرزا عبدالله شهاب ترشیزی در نجوم، ادبیات، نقاشی و خوشنویسی تبحر خاصی داشت که در قدیم به این افراد همه چیز دان می‌گفتند.

طنز، جدای از هجو و تمسخر است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشمر نیز در این مراسم گفت: از شعر طنز به عنوان یک ابزار در فرهنگ‌سازی استفاده می‌شود، برخلاف برخی برنامه‌ها که هجوگویی را می‌بینیم، طنز فاخر در انتقال مفاهیم و سرگرم کردن مردم نقش بسیار خوبی داشته است.

حجت‌الاسلام علی مشهدی اظهار کرد: طنز، جدای از هجو و تمسخر است، از شعر طنز باید برای فرهنگ‌سازی و انتقاد سازنده از مسئولان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم در برخی رفتارهای اجتماعی مشکل دارند و یا مسئولان به وظایفشان درست عمل نمی‌کنند و رفتارهای اشتباهی را در زندگی داریم طنز در عین شوخی و خنده انتقاد خودش را مطرح و سازندگی خودش را هم دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشمر افزود: امیدواریم روزی برسد که طنزپردازان در همه رشته‌های هنری بتوانند آزادانه حرف و نظرشان را بدون هیچ ترسی و با جرات بیان کنند.

اعلام نتایج سومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی

دبیر جشنواره سومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: سومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی نسبت به دوره‌های قبل و به لحاظ کیفی و کمی شکوفاتر و پویاتر برگزار شد.

حمید عشقی افزود: پس از فراخوانی که داده شد ۳۱۴ اثر با موضوعات ازدواج و فرزندآوری، اقتصاد و اشتغال، آب و زندگی، محیط زندگی و فضای مجازی از ۱۳۲ شاعر به دبیرخانه جشنواره رسید که هیئت‌داوران متشکل از رضا رفیع، قاسم رفیعا، علی اصغر داوری ترشیزی بعد از بررسی و امتیازدهی نفرات برتر را برگزیدند.

وی عنوان کرد: پس از بررسی آثار، مهدی خداپرست از مشهد مقام اول، عباس باقریه از نیشابور مقام دوم و عبدالرحمن قنبری از تربت‌جام مقام سوم را کسب کردند.

دبیر جشنواره سومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی همچنین بیان کرد: حسن عارفی مهر از کاشمر، علی‌اصغر دلیلی صالح از مشهد مقدس، محمد صفری از فردوس، زکیه مرادپور از شهرستان کوهسرخ و محمد درودی از نیشابور نیز شایسته تقدیر شدند.

وی عنوان کرد: برنامه بعدی ما در راستای فرهنگ‌سازی با ابزار شعر و ادب، برگزاری این جشنواره با گستره جغرافیایی کشوری با حضور شاعران ملی و با هدف تقویت روحیه فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه در نعمات خدادادی به ویژه آب و برق و گاز خواهد بود.

بازدیدها: 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *