حجت الاسلام محمدعلی رضایی نماینده سابق تربت حیدریه در مجلس: تربت حیدریه از فقدان برنامه ریزی رنج می برد

د

 

تربت حیدریه- ایرنا- نماینده سابق شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: این منطقه دارای سرمایه های زیادی نظیر زعفران، ابریشم، عقیق و نخبگان دانشگاهی است، اما فقدان برنامه ریزی منسجم موجب شده تاکنون نتواند از پتانسیل های خود به نحو مطلوب بهره برداری کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی رضایی پنجشنبه در دومین همایش چشم انداز توسعه منطقه تربت حیدریه در افق ۱۴۰۴ افزود: پیشنهاد من به دست اندرکاران همایش آن است که کمیته ای با حضور افراد نخبه و مسئولان اجرایی تشکیل دهند تا مصوبات این همایش و موارد مشابه را پیگیری کند.
قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تعطیلی و یا در آستانه تعطیلی بودن واحدهای تولید شیر، کاشی و فرآوری زعفران تربت حیدریه اشاره کرد و گفت: در سال صد تن زعفران در منطقه تولید می شود و اگر تا امروز مسئولان شهر برای این ثروت بزرگ برنامه ریزی درستی انجام داده بودند، نباید شاهد تعطیلی مرکز فرآوری زعفران می بودیم.
حجت الاسلام رضایی از عدم حضور بسیاری از مسئولان تاثیرگذار در برنامه ریزی های منطقه، افزود: جای تاسف است همایشی که شعارش توسعه منطقه در افق ۱۰ سال آینده است، بدون حضور مدیرانی برگزار می شود که در این خصوص صاحب نظر هستند.
وی از عدم پیگیری امور از سوی مسئولان به عنوان دیگر مشکل این خطه یاد کرد و گفت: آنچه امروز باید در این همایش مورد بررسی قرار می گرفت یافتن پاسخ به این سئوال است که چرا کسی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این شهر را ندارد.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: همانطور که روح انقلاب اسلامی فرهنگی بود، روح سند افق ۱۴۰۴ منطقه نیز فرهنگی است و تا زمانی که از لحاظ فرهنگی خود را مهیای تحول نکنیم، توفیقی نخواهیم داشت.
ابوالقاسم خسروی سهل آبادی افزود: تا زمانی که مراکز تحقیقاتی ما به مراکز اجرایی متصل نشوند، برنامه ریزیها به نتیجه نخواهد رسید که خوشبختانه در تربت حیدریه با ایجاد و توسعه مراکز رشد در دانشگاه ها، زمینه این پیوند فراهم آمده است.
معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری تربت حیدریه نیز با ارائه تحلیلی از وضعیت سرمایه گذاری در شهرستان تربت حیدریه گفت: هر چند سند توسعه این شهرستان آماده شده اما با توجه به تحولات جدید، نیازمند بازنگری است.
مهدی عباسپور افزود: نقش و جایگاهی که سرمایه و سرمایه گذاری در الگوهای رشد و توسعه به خود اختصاص داده اند، به لحاظ پیچیده تر شدن و تنوع سرمایه گذاری، به عنوان یکی از مسائل عمده اقتصادی مطرح بوده و برای ایجاد و تداوم رشد اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است. 
وی گفت: سرمایه گذاری تابع عواملی چون نرخ بازگشت سرمایه، باز بودن اقتصاد، زیرساخت ها، رشد اقتصادی، منابع طبیعی، سرمایه انسانی، وضع مالی دولت و اندازه بازار است که برنامه ریزان محلی باید به این موارد توجه داشته باشند.
رئیس همایش چشم انداز توسعه منطقه تربت حیدریه در افق ۱۴۰۴ نیز با بیان اینکه ساختار 'دولت' به مفهوم عام در ایران ناکارآمد است، افزود: به همین خاطر است که همگرایی بین مردم و دولت کمرنگ بوده و باز به همین خاطر است که سالجاری را مقام معظم رهبری سال همزبانی دولت و ملت نام نهادند.
علیرضا کرباسی با بیان اینکه منطقه تربت حیدریه از اهمیت خاصی برخوردار است که هنوز آنطور که باید و شاید به آن توجه نشده، گفت: تربت حیدریه در مرکزیت ۱۲ شهرستان قرار گرفته و این بدان معناست که مثلا در زمان برگزاری کنکور متقاضیان شهرستان های اطراف باید به تربت حیدریه مراجعه کنند که البته این تنها یک مورد آن است.
کرباسی افزود: در کنار زعفران و ابریشم، که خاص منطقه است، تربت حیدریه در مسیر شاهراه جنوب به شمال قرار گرفته که از این لحاظ نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
در حاشیه این همایش که به میزبانی دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی مرکز رشد این دانشگاه در حوزه های آی تی، زعفران و ابریشم برپا شده بود.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۵۱۳۲/۶۱۲۱

بازدیدها: 168

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *