گزارش «ابتکار» از ورود جریانهای سیاسی مختلف به مجلس دهم؛ مردم پاسخ تندروها را با رای دادند

گزارش «ابتکار» از ورود جریان‌های سیاسی مختلف به مجلس دهم؛
مردم پاسخ تندروها را با رای دادند
گروه سیاسی-علی فراهانی: انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری جمعه برگزار شد و طبق آمارهای رسمی بیش از ۳۲ میلیون نفر در سراسر کشور در انتخابات هفتم اسفندماه شرکت کردندو ملت ایران بار دیگر با حضور و مشارکت حداکثری خودشان حماسه دیگری خلق کردند. در شرایطی که نتایج آرای بخشی از حوزه‌های انتخابیه اعلام شده است، به نظر می‌رسد اقبال عمومی به چهره‌های معتدل و اصلاح‌طلب قابل توجه بوده است. هر چند اصولگرایان نیز سهم قابل توجهی از کاندیداها داشته‌اند، اما به وضوح چهره‌های تندروی کمتری به مجلس راه خواهند یافت. در حالی که بسیاری معتقدند نتایج آرای تهران می‌تواند در ترکیب نهایی مجلس دهم تعیین کننده باشد، ترکیبی با سه فراکسیون قوی در مجلس آینده پیش‌بینی می‌شود.
حجت‌الاسلام منتجب‌نیا: اکثر افراطیون از خانه ملت اخراج می‌شوند
در این راستا، بسیاری از کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند که مجلس دهم شورای اسلامی متشکل از جریان‌های سیاسی؛ اصلاح‌طلب، اصولگرا و حامیان دولت(اعتدال) خواهد بود به عبارتی مجلسی چندقطبی، اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا ممکن است فراکسیون‌هایی از جریان‌های سیاسی نام برده تشکیل شود یا خیر؟ علت کاهش آراء اکثر کاندیداهای تندرو و رادیکال و عدم ورود آن‌ها به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ‌چیست؟ حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره دلیل کاهش آراء تندروها در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: علت اینکه اکثر قریب با اتفاق تندروها نتوانسته‌اند رای اعتماد مردم را برای ورود به مجلس دهم به دست بیاورند این است که طبیعت جامعه ایران و تب مردم از تندرویی و افراطی گری منزجر و متنفر هستند. او با بیان اینکه ملت ایران با اعتدال و عقلانیت موافق هستند، تاکید کرد: رفتار و رویکردهایی که تندروها در داخل و خارج از مجلس شورای اسلامی نشان داده‌اند انزجار و نفرت مردم را در پی داشته است. بنابراین تندروها طرفداران اندکی در ایران دارند. این فعال سیاسی اصلاح‎طلب در ادامه افزود: تندروها و رادیکال‌ها از هر ابزاری برای مقاصد خودشان استفاده کردند تا ملت ایران فریب و رای آن‌ها را به دست بیاورند، اما مردم آگاهی و هوشیاری خودشان را در این باره نشان و رای لازم را به آن‌ها ندادند. منتجب‌نیا بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود اکثر افراطیون از خانه ملت اخراج تا به مجلس دهم راه پیدا نکنند. وی با اشاره به اینکه در اکثر حوزه‌های انتخابیه اصلاح‌طلبان شاخصی وجود نداشته است، گفت: در بسیاری از مناطق کشور اصلاح‌طلب و اعتدال گرای چهره‌ و شاخصی وجود نداشت. بنابراین اگر تندروها توانستند در برخی از حوزه‌های انتخابیه توفیقی پیدا کنند به دلیل خالی بودن میدان رقابت در انتخابات بوده است. به هر ترتیب در چنین مناطقی تندروها توانستند از غیبت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت کمال استفاده را ببرند و آراء حداقلی را به دست بیاورند. به گفته قائم مقام حزب اعتماد ملی، اگر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان پیروز دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شوند این پیروزی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب نیست بلکه به جز تعدادی از شخصیت‌های مطرح و سرشناس اصلاحات، چهره‎های گمنام و کمتر شناخته شده اصلاح‌طلب و اعتدالگرایان با چهره‌های اصولگرا و تندرو وارد صحنه رقابت شدند. وی در این باره اضافه کرد: به عبارتی این مساله مانند میدان نبردی است که سربازان تازه وارد صحنه رقابت و نبرد شده تا با فرمانداران سابقه دار مبارزه کنند. بنابراین اگر سربازان اصلاح‌طلب و اعتدالگرایان پیروز شوند، این پیروزی بسیار بزرگی به شمار می‌رود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یاددآور شد: به اعتراف جریان رقیب اگر اصلاح‌طلبان شاخص و چهره وارد رقابت با اصولگرایان می‌شدند اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های مجلس دهم از آن اصلاح‌طلبان بود. 
نباید فاصله‌ای بین اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان به وجود بیاید
منتجب‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در مجلس دهم فراکسیون‌های مجزایی برای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تشکیل شود یا خیر، تصریح کرد: به عقیده من، نباید در مجلس شورای اسلامی مرزی بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به وجود بیاید چراکه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از اینکه باید از دولت تدبیر و امید حمایت و آن‌ را تقویت کنند اختلافی وجود ندارد به عبارتی چنین قضیه‌ای یکی از اشتراکات اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان به شمار می‌آید. قائم مقام حزب اعتماد ملی در ادامه افزود: مرز بندی بین اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان به ضرر دولت تدبیر و امید تمام می‌شود. ما تلاش‌های بسیاری را برای ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و هواداران آن‌ها انجام دادیم. بنابراین چنین تفکیکی بین اصلاحات و اعتدال به ضرر دولت و همه است به این دلیل که اگر فاصله‌ای بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت ایجاد شود انگیزه حمایت از دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی کاهش پیدا می‌کند در نتیجه به ضرر دولت تدبیر و امید تمام خواهد شد. به گفته او، باید عنوان جامع و مشخصی مانند ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در فراکسیون مجلس دهم به وجود بیاید تا تمام حامیان و طرفداران دولت و اصلاح‌طلبان را دور یکدیگر جمع و متحد شوند تا به این وسیله قدرت بزرگی در پشت دولت روحانی باشند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفندماه اشاره کرد و افزود: آنچه که من با چشمان و گوش‌های خود دیدم و شنیدم مشارکت فوق‌العاده‌ای بود. به گفته سخنگوی وزارت کشور مشارکت مردم از مرز ۳۲ میلیون گذشته است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود میزان آراء نسبت به ادوار گذشته به مراتب بالاتر باشد. حتی افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ شرکت نکرده بودند برای حضور در انتخابات مجلس دهم انگیزه و با شور و اشتیاق وارد صحنه شدند. او در پایان گفت: به هر ترتیب حضور و مشارکت مردم در انتخابات چشمگیر و معنادار و دارای پیامی بوده که همه باید این پیام را از مردم دریافت کنند. بنابراین می‌توان گفت یکی از دلایل مشارکت حداکثری مردم در پای صندق‌های رای به دلیل لیست فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و نه بزرگی نسبت به افراطیون و عملکرد آن‌ها در مجلس نهم بوده است. 
صیامی: حامیان دولت و اصلاح‌طلبان اشتراکات فراوانی دارند
دلاور صیامی، دبیرکل جبهه حامیان ولایت نیز درباره مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه به «ابتکار» گفت: ملت ایران در انتخابات سنگ تمام گذاشتند. خوشبختانه مردم ایران در این انتخابات همچون دیگر عرصه‌های سیاسی مشارکت خوبی داشتند. بنابراین ملت ایران با مشارکت خودشان حماسه و شور دیگری را در تاریخ خلق کردند. او در ادامه به آراء حداقلی اکثر تندروها در شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: باید بپذیریم مردم از افراط و تفریط خسته شده‌اند. چراکه تندروها و رادیکال‌ها اصل موضوع و مشکلات مردم را رها کرده‌ بودند و به دعواهای سیاسی و جناحی می‌پرداختند. بنابراین مردم با آراء خودشان نشان دادند که دیگر تندروی و افراطی گری را نمی‌خواهند. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای نشان از نه به تندرویی بوده است، گفت: مردم با مشارکت فو‌ق‌العاده خودشان نه بزرگی به افراطیون هر دو جریان سیاسی دادند. دبیرکل جبهه حامیان ولایت در پاسخ به پرسشی که آیا ممکن است فراکسیون‌های مجزایی برای اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تشکیل شود یا خیر، تاکید کرد: این مساله بستگی به تدبیر و مدیریت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت دارد که آیا فراکسیون مجزایی تشکیل دهند یا فراکسیون مشترکی که هر دو جریان در آن حضور داشته باشند. البته در این میان ممکن است اصولگرایان قصد این را داشته باشند تا اعتدالگرایان یا همان حامیان دولت را به فراکسیون خودشان دعوت کنند. به گفته صیامی، به عقیده من، اگر اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان فراکسیون مشترکی تشکیل دهند به نفع دولت روحانی خواهد بود. چراکه حامیان دولت و اصلاح‌طلبان با یکدیگر اشتراکات فراوانی دارند، اما این موضوع را نباید فراموش کرد که اصولگرایان معتدل و حامیان دولت نیز می‌توانند در یک مسیر برای کمک به دولت قرار بگیرند. این فعال سیاسی اصولگرا در پایان تصریح کرد: به عقیده من؛ چه حامیان دولت در فراکسیون اصولگرایان معتدل قرار بگیرند و چه در فراکسیون اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند به نفع دولت تدبیر و امید تمام خواهد شد. 

بازدیدها: 47

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *