وزیر علوم: مرکز تحقیقات بین‌المللی مغز و اعصاب راه‌اندازی می‌شود

 

 

وزیر علوم از پیگیری‌ها برای راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی پروفسور سمیعی در کشور خبر داد.

دکتر فرهادی وزیر علوم دیروز در مراسم تجلیل از پروفسور سمیعی گفت: پروفسور سمیعی در رشته‌های علوم اعصاب افراد زیادی را در سطوح تخصصی و فوق تخصصی تربیت کردند، بنابراین باید حضورشان را قدر بدانیم.

وی افزود: پروفسور سمیعی از ۲۰ سال گذشته در دانشگاه هم تدریس داشته‌اند و هم عمل جراحی انجام داده‌اند و امیدوارم این کار را در دانشگاه علوم پزشکی ایران هم دنبال کنند.

فرهادی از پیگیری برای راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی در کشور با عنوان “پروفسور سمیعی” خبر داد و گفت: بنا است که این مرکز در زمینه مهندسی پزشکی، علوم زیستی و طبیعی فعالیت کند.

وی با بیان اینکه قرن جدید، قرن مغز و علوم اعصاب است، بر لزوم پرداختن بیشتر به حوزه مغز و اعصاب تاکید کرد و گفت: علوم مغز و اعصاب بیش از ۱۸ رشته را شامل می‌شود. ما در نظر داریم که بسیاری از این رشته‌ها را در مرکز تحقیقاتی بین‌المللی سمیعی دنبال کنیم.

سخنان دکتر حاج میراسماعیل

دکتر حاج میراسماعیل رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در این مراسم با بیان اینکه پروفسور مجید سمیعی قبول کردند که عضو هیات علمی دانشگاه ما باشند، گفت: بنابراین امیدواریم بتوانیم برخی دانشجویان را به صورت بورسیه تحت آموزش پروفسور سمیعی قرار دهیم.

دکتر حاج میراسماعیل در مراسم تجلیل از پروفسور مجید سمیعی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران حدوداً نزدیک به پنج دهه فعالیت علمی و تحقیقاتی را برای کشور انجام داده است، گفت: امروز در دانشگاه حدوداً ۸۵۰۰ دانشجو داریم که امیدواریم یکایک این دانشجویان روزی یک پروفسور سمیعی برای کشور باشند.

وی افزود: اکنون دانشگاه ایران ۸۱۰ عضو هیات علمی و ۱۰ دانشکده دارد که برخی از این دانشکده‌ها در کشور منحصر بفرد هستند. دانشکده پزشکی ما تا سطح فلوشیپ را تربیت می‌کند و دانشکده علوم پایه ما نیز دانشجویان را تربیت می‌کند. همچنین دانشکده توانبخشی ما در کشور بهترین است. دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها دانشکده مدیریت در کشور است که مدیران سلامت کشور را تربیت می‌کند.

وی با بیان اینکه پروفسور مجید سمیعی قبول کردند که عضو هیات علمی دانشگاه ما باشند، گفت: بنابراین امیدواریم بتوانیم برخی دانشجویان را به صورت بورسیه تحت آموزش پروفسور سمیعی قرار دهیم.

سخنان پروفسور سمیعی

پروفسورمجید سمیعی، پزشک و جراح مغز و اعصاب هم در این مراسم گفت: اگر خدا به من این امکان را داده که در جوانی سمت استادی بگیرم و با سراسر دنیا ارتباط داشته باشم، در ۵۰ سال اخیر سالی نبوده که یک یا دو مرتبه به ایران نیامده باشم و تمام اطلاعات و دانشم را در خدمت کشورم قرار نداده باشم.

وی درباره مرکز علوم اعصاب ایران که چند سالی است، قرار است ایجاد شود، گفت: در زمینه این مرکز تاکنون اقدامات زیادی انجام شده و می‌خواهیم طوری باشد که حتی شبیه به آن در ایران و حتی در دنیا وجود نداشته باشد.

سمیعی افزود: من علاقه‌ای ندارم که هرچه زودتر یک ساختمان ایجاد شود و پرچمی بالای آن بزنیم و بگوییم این یک مرکز تحقیقاتی علوم اعصاب است، بلکه من زمانی راضی هستم که عملکردهای این مرکز در دنیا مورد قبول و اعتبار باشد. پس منتظر نباشید این مرکز هرچه زودتر تمام شود. البته امیدوارم تا اواخر امسال بتوانیم صد درصد کارهای علمی و تشخیصی را در این مرکز انجام دهیم، اما اقدامات درمانی هنوز به زمان نیاز دارد. ما می‌خواهیم بهترین مغزهای کشور را در حوزه علوم اعصاب تربیت کنیم و من معتقدم حرکت بزرگی در این زمینه در کشور در حال وقوع است.

این پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی در ادامه با اشاره به سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب که قرار است در ایران برگزار شود، گفت: برگزاری این کنگره برای انجمن جراحان مغز و اعصاب و ایران، تاریخی است. تاکنون فدراسیون جهانی کنگره‌ای به این شکل را در ایران برگزار نکرده است.

پروفسور سمیعی همچنین اظهار کرد: در این کنگره بالغ بر ۹۰ کشور و بهترین متخصصان علوم اعصاب از همه قاره‌ها زیر پرچم فدراسیون جهانی شرکت می‌کنند که با همکاری انجمن علوم اعصاب ایران برگزار می‌شود. در عین حال خوشحالم که تمام مسئولان کشورمان در برگزاری این سمپوزیوم شریک هستند. میهمانان این کنگره از روز شنبه وارد کشور می‌شوند و چند روزی هم در اصفهان و شیراز برای بازدید از مکان‌های تاریخی اسکان می‌یابند و مطمئنم این موضوع تاریخی همیشه برای ایران باقی خواهد ماند .

وی همچنین خطاب به جوانان گفت: آنچه که مسلم است، افراد سالم قدرت فراگرفتن علم و دانش بیشتری دارند. یکی از مسائل مهم در زندگی، راحتی وجدان است؛ کسی که با خودش کنار نیامده نمی‌تواند در زندگی کارهای بزرگ انجام دهد. بنابراین تا زمانی که جوان هستید کاری نکنید که عذاب وجدان بگیرید. بهترین نصیحت من به جوانان این است که کارهایی را که برایتان عذاب روحی می‌آورد، انجام ندهید و تاریخچه زندگی‌تان را در جوانی خراب نکنید.

سمیعی در ادامه با اشاره به ایجاد مرکز تحقیقاتی پایه ویژه متخصصان بنام دنیا در کشور گفت: این مساله‌ای بزرگ و تاریخی برای ایران است که نتیجه آن را در پنج تا ۱۰ سال آینده می‌بینیم. نوآوری چیزی است که منجر به پیشرفت کشور می‌شود و به دانش رشته‌های پایه نیاز دارد. تا زمانی که دانش رشته‌های پایه بالا نرود، نمی‌توانیم مرزهای دانش را باز کنیم.

این پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی افزود: در گذشته نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها برای تحقیقات منابع مادی زیادی را در اختیار نمی‌گذاشتند. حال زمانی که زندگی دانشمند و خانواده‌اش تامین نباشد، نمی‌تواند کاری انجام دهد. ما برای تحقیقات ارزشی قائل نیستیم، اما باید این مساله را در کشور روشن کنیم. یک محقق باید به اندازه کسی که یک ساختمان ۳۰۰ طبقه‌ای می‌سازد در رفاه باشد و حتی ارزشش باید در جامعه بیش از این باشد.

این پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی درباره چگونگی نگهداشتن متخصصان و دانشمندان در کشور ادامه داد: زمانی می‌توانیم متخصصان را در کشور نگه داریم و در عین حال آنهایی که رفته‌اند از خارج به ایران بازگردانیم که شرایط مختلفی برایشان فراهم کنیم در غیراینصورت نمی‌توانیم به شرایط کشورهای اروپایی دست یابیم.

پروفسور سمیعی ادامه داد: اولا یک محقق نباید در ایران فقیر باشد و باید امکانات زیست را برایش فراهم کنیم. محقق باید در اجتماع مورد احترام قرار گیرد و درباره او تبعیض قائل نشویم. اینها چیزهایی است که ما سعی می‌کنیم آنها را در مرکز تحقیقاتی فراهم کنیم.

سمیعی همچنین خطاب به دانشجویان گفت: شما آینده و جواهر کشور ما هستید و پیشرفت این کشور را در وجود شما می‌بینم. من و تمام اساتید نیز یک امید بیشتر نداریم و آن اینکه شما بهتر از اساتیدتان شوید. این آرزوی یک استاد با تجربه و علاقه‌مند به کشورش است.

این پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی در ادامه صحبت‌هایش به تاریخچه‌ای از علوم مغز و اعصاب و جراحی اعصاب اشاره کرد و برخی جراحی‌های خود را به نمایش گذاشت.

 

 

 

 

 

بازدیدها: 41

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *