آسمان ايران سه روز بي‌وقفه ‌باريد۷۲ساعت اضطرار

اين بار با آماده‌باش مسوولان و هشدارهاي بهنگام با وجود خسارات سنگين شاهد تلفات جاني كمتري بوديم

اعتماد| آسمان ايران سه روز بي وقفه باريد. ماجرا از عصر روز چهارشنبه ٢٤ فروردين ماه شروع شد و ساعت‌هاي اوليه خوشحالي باران بهاري خيلي زود خنده را بر لب كشاورزان و مردم تعدادي از استان‌ها به خصوص سه استان لرستان، ايلام و خوزستان خشكاند. باران ساعت‌ها ادامه داشت. شب صبح شد و باز هم باران قطع نشد. راه‌ها بسته شد، زمين‌هاي كشاورزي از بين رفت، خانه‌ها و ماشين‌ها را آب گرفت و چند نفر جان خود را از دست دادند. حالا كه چيزي نزديك به ٧٢ ساعت از سيل گذشته، آمار خسارت‌هاي وارد شده به شهرها و روستاها و راه‌ها در صدر خبرها قرار دارد. در بارش سه روزه باران مناطق غرب و جنوب غرب كشور ٤ نفر جان خود را از دست دادند كه همگي از استان ايلام بودند. اما بعد از خسارت‌هاي جاني بيشترين خسارت به باغ‌ها و اراضي كشاورزي وارد شده است. كشاورزاني كه مدت‌ها براي برداشت محصولات‌شان رنج كشيدند حالا بايد ويراني يك‌شبه دسترنج‌شان را به تماشا بنشينند.  البته در اين ميان تشكيل زودهنگام ستاد مديريت بحران و دستور مستقيم رييس‌جمهور از تركيه و اقدام معاون اول براي مديريت خسارت‌هاي سيل از گسترده‌تر شدن بحران جلوگيري كرد. همچنين هشدارهاي سازمان هواشناسي كشور در روزهاي گذشته به هموطنان و سازمان‌هاي مسوول در استان‌هاي مختلف نيز باعث شده بود تا عمق خسارت‌هاي احتمالي اين سيل كمتر باشد. سيد مصطفي مرتضوي، سخنگوي سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته: استان‌هاي لرستان، ايلام، كرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال، همدان، اصفهان، خراسان شمالي و رضوي، كردستان و آذربايجان شرقي و ١٣٦شهر، روستا و مناطق عشايرنشين دچار سيل و آبگرفتگي شده‌اند. امدادرساني در ١٣٦ شهر و روستا ادامه دارد و تاكنون به بيش از ٥٦٠٠ نفر امدادرساني شده است.
خسارت ١١٠ ميلياردي به جاده‌هاي كرمانشاه
زاهدين چشمه خاور، معاون راهداري اداره كل راه و شهرسازي استان كرمانشاه به ايرنا گفته كه بارندگي روزهاي گذشته ١١٠ ميليارد ريال به راه‌هاي اين استان از جمله زيرساخت‌هاي جاده‌هاي برون‌شهري خسارت وارد كرده است. در روزهاي گذشته شانه‌هاي بسياري از جاده‌ها، گارد ريل‌ها و بسياري از علايم تخريب شده و همچنين تعدادي پل تخريب شد و كوه ريزش كرد. معاون راهداري اداره كل راه و شهرسازي كرمانشاه نيز گفت: پنجشنبه‌شب به دليل بارش باران و ريزش كوه در روانسر راه يك روستا بسته و در شهرستان صحنه نيز به دليل تخريب پل راه يكي از روستاهاي اين شهرستان بسته شد.
آبگرفتگي شش واحد مسكوني در اراك
عباسعلي نظيري، سرپرست اداره كل مديريت بحران استانداري استان مركزي نيز به ايرنا گفت: در شهرك‌هاي كوثر و شهيد نبئي واقع در منطقه سنجان ٦ واحد مسكوني دچار آبگرفتگي شد كه ماموران آتش‌نشاني و شهرداري اراك نسبت به تخليه آب از اين واحدها اقدام‌هاي لازم را انجام دادند. بارش‌هاي اخير همچنين در مجتمع رضوان واقع در منطقه فوتبال اراك باعث فرو ريختن يك ديوار شد كه در مسير جريان حركت سيلاب قرار داشت، اين موضوع نيز از سوي شهرداري اراك در حال بررسي است.
تخريب ١٠ واحد مسكوني در خراسان شمالي
حسين عظيمي، مديركل دفتر مديريت بحران استانداري خراسان شمالي با اشاره به بارش‌هاي رگباري باران و وقوع سيل در روستاهاي نزديك شهر بجنورد به مهر گفت: بارندگي پنجشنبه‌شب به ١٠ واحد مسكوني آسيب رساند و سيل دو خودروي سواري را با خود برده است. اين سيل همچنين تعدادي از دام‌هاي سبك روستاييان از جمله گوسفندان را نيز با خود برده است. نجاتگران جمعيت هلال احمر استان خراسان شمالي در بجنورد نيز از پنجشنبه‌شب كار امدادرساني به خانوار‌هاي متاثر از سيل و آبگرفتگي را انجام دادند. به دنبال بارش باران و سيل حاصله از آن نجاتگران جمعيت هلال احمر خراسان شمالي در بجنورد كار امدادرساني به هشت خانوار را كه دچار آبگرفتگي شده بودند در روستاي قره خانبندي انجام دادند.
تخريب ٥٠ پل و ٨٠ درصد از اراضي دهلران
همچنين اميدعلي سبزي، فرماندار شهرستان دهلران در استان ايلام و رييس ستاد بحران اين شهرستان درباره آخرين وضعيت خسارات سيل در اين شهرستان به مهر گفت: تاكنون بيش از ۳۶ ميليارد تومان خسارت در اين شهرستان برآورد اوليه شده است. بارندگي ۱۸۱ ميلي متري در ۲۴ ساعت گذشته موجب جاري شدن سيل و خسارت به منازل، واحدهاي تجاري، وسايل نقليه، چادر عشاير، مزارع كشاورزي و راه‌ها شده است. راه كمربندي شهر دهلران هم‌اكنون مسدود است و امكان تردد خودروها از اين مسير ارتباطي وجود ندارد و متاسفانه يك دستگاه تريلر نيز در اين محدوده دچار آبگرفتگي شده ولي از راننده اين تريلر اطلاعي در دست نيست و جست‌وجو براي اين فرد ادامه دارد. او از مصدوميت ۹ نفر در اثر وقوع سيل در شهرستان و انتقال دو نفر از اين مصدومان به مراكز درماني نيز خبر داد و گفت: ۵۰ نفر نيز كه در مناطق مختلف گرفتار سيلاب بودند در عمليات‌هاي مختلف امدادي نجات يافتند. متاسفانه واحد‌هاي تجاري، مسكوني در سطح شهر آسيب جدي وارد شده و طبق برآورد اوليه سه دستگاه پل تخريب شده‌اند و به ۵۰ پل نيز خسارت جدي وارد شده است. فرماندار دهلران افزود: در بررسي‌هاي اوليه حدود سه هزار هكتار از اراضي گندم آبي بين ۵۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است. حدود ۵۰۰ هكتار از اراضي كلزا نيز دچار خسارت شده‌اند و طبق بررسي‌هاي اوليه حدود پنج ميليارد تومان خسارت به بخش كشاورزي شهرستان وارد شده است. همچنين آب شرب مناطق شهري دهلران قطع شده كه تلاش براي رفع مشكل آغاز شده و تامين آب شرب مورد نياز مردم نيز به وسيله تانكرهاي سيار در حال انجام است.
٣٠٤٣ آسيب‌ديده در سيلاب لرستان
آزادبخت، مدير راه و شهرسازي كوهدشت نيز در گفت‌وگو با ايرنا گفت: راه‌هاي ٥٠ روستاي شهرستان كوهدشت (استان لرستان) در اثر سيل قطع شده است. بارش باران و طغيان رودخانه‌ها ١١٠ كيلومتر از جاده‌هاي اصلي و روستايي اين شهرستان را تخريب كرده و ارتباط ٥٠ روستاي شمال كوهدشت، شامل مناطق هميان و ضرون و پشت تنگ شيرز با جمعيتي بالغ بر ٨٠٠٠ نفر قطع است. در اثر سيلاب ١١ پل تخريب شده و ١٠ پل ديگر نياز به ترميم دارند. همچنين ‌به علت سيلاب ارتباط زميني عشاير شمال كوهدشت به طور كامل به مركز شهرستان قطع شده و به زيرساخت‌هاي ارتباطي اين بخش خسارت‌هاي زيادي وارد شده است. قائم‌مقام سازمان امداد ونجات جمعيت هلال احمر استان لرستان نيز با اشاره به امداد رساني به٣ هزار و ٤٣ حادثه ديده سيلاب در استان لرستان گفت: ٥ تيم عملياتي متشكل از ٢١٥ امدادگر و نجاتگر در حال امدادرساني به هموطنان سيل زده در استان لرستان، هستند. مرتضي سليمي با اشاره به اينكه بارش شديد باران منجر به وقوع سيل و آبگرفتگي در شهرستان‌هاي مختلف استان لرستان شده، افزود: از روز پنجشنبه گذشته شاهد آبگرفتگي در شهرستان‌هاي پلدختر، الشتر، ازنا، كوهدشت، دورود، اليگودرز، خرم‌آباد، بروجرد و نورآباد بوده‌ايم كه نيروهاي امدادي جمعيت هلال احمر تاكنون به ٣٠٤٣ حادثه ديده سيلاب در استان لرستان امدادرساني كرده‌اند. او با بيان اينكه ٧٩١ خانواده تا اين لحظه امدادرساني شده‌اند، افزود: با برپايي ٢٨٠ دستگاه چادر امدادي اسكان اضطراري سيل‌زدگان در استان لرستان فراهم شد. وي به امدادرساني نيروهاي امدادي جمعيت هلال احمر استان در ٦٤ شهر، روستا و مناطق عشايرنشين اشاره كرد و اظهارداشت: ٥١ تيم عملياتي متشكل از ٢١٥ امدادگر و نجاتگر در حال امدادرساني به هموطنان سيل زده در استان لرستان، هستند. در حادثه سيل غرب كشور يك قطار مسافربري دورود به انديمشك از ريل خارج و خط راه‌آهن شمال به جنوب مسدود شد. ماشاءالله نعمتي فرماندار دورود نيز با بيان اينكه مسير راه‌آهن سراسري شمال به جنوب به‌دليل خروج واگن از ريل مسدود شد، اظهار داشت: عصر روز پنجشنبه قطار محلي مسافربري كه از سمت دورود به انديمشك در حال حركت بود حدفاصل ايستگاه كشور و تنگ‌هفت از ريل خارج شد. وي با اشاره به اينكه اين حادثه خسارت جاني نداشته است، افزود: علت وقوع آن بارش شديد باران و ريزش كوه بوده است.  سيل روزهاي گذشته درحالي به مناطق مختلف آسيب وارد كرده كه دولت در استان‌هاي سيل زده ستاد بحران تشكيل داده و با نظارت معاون اول در استان‌هاي مختلف خدمات رساني به سيلزدگان ادامه دارد. براساس پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي در حال حاضر خطر از مناطق مختلف برطرف شده است اگرچه پيش‌بيني‌ها حكايت از ادامه بارش‌ها در هفته جاري البته با شدت كمتر دارد.

بازدیدها: 41

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *