توصیه‌های غذایی برای افطار و سحر(و ان تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون (آیه ۱۸۴ بقره) اگر علم می‌داشتید درمی‌یافتید که روزه گرفتن برایتان خیر است.)


 

 

یکی از پرسش‌های مهم مؤمنان روزه‌دار این است که در وعده‌های سحر و افطار چه نوع غذاهایی صرف شود تا در طول روزهای بلند و گرم روزه‌داری احساس تشنگی و گرسنگی کمتری داشته باشند؟ برای پاسخ به این پرسش توجه مؤمنان روزه‌دار را به نکات زیر جلب می‌کنیم:
تشنگی مفرط
۱ـ از صرف غذاهای خشک مانند ماهی‌کبابی، تن ماهی، ماکارونی، ادویه‌جات تند، ته‌دیگ، گوشت‌های سرخ‌شده، کباب کوبیده، کله‌پاچه، سیرابی، کتلت، کوکوی سبزی، سیب‌زمینی سرخ شده، غذاهای پر از کشک و روغن، سوسیس و کالباس، خورشت بادمجان، خورشت سبزی پرملاط و پرچرب، جگر، دل و قلوه، حلیم و آش‌های سنگین و آبگوشت در وعده افطار به ویژه سحری بپرهیزید. این قبیل خوراکی‌ها موجب عطش و تشنگی و حتی ترش کردن (رفلاکس) در طول روزه‌داری می‌شوند.
۲ـ مصرف انواع میوه‌های آبدار مانند هلو، هندوانه، طالبی وگلابی و صیفی‌جات مانند کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی با چاشنی آبلیموی تازه به دلیل این‌که مقداری از آب خودشان را در دستگاه گوارش نگه می‌دارند و آن را به تدریج در طول روز آزاد می‌کنند، بهترین گزینه‌ها در وعده سحری است که جلو تشنگی را گرفته و روزه‌داری را آسان‌تر و قابل تحمل‌تر می‌کنند.
۳ـ در وعده افطار بهتر است از نان و پنیر، ماست تازه، فرنی، شیر، خرما، سبزی خوردن (ضدعفونی شده)، چای کمرنگ و کم شیرینی، انواع سوپ‌های رقیق، تخم مرغ آب‌پز یا نیم‌بند، انواع کوکو و شامی که زیاد چرب نباشند و انواع میوه‌ها به صورت چرخشی در برنامه هفتگی در روزهای ماه رمضان استفاده شود.
۴ـ سعی شود در غذاهای این ماه از نمک، کمتر و از چاشنی‌های جایگزین استفاده شود. زیرا نمک زیاد مایعات را از بدن دفع و دچار احساس تشنگی در طول روز می‌کند.
۵ـ از نوشیدن چای زیاد در وعده افطار و به ویژه وعده سحری پرهیز کنید زیرا چای مدر است و سبب افزایش حجم ادرار و از دست دادن آب و نمک بدن و کم‌آبی و تشنگی 
می شود. شما می توانید به نوشیدن یک یا حداکثر دو استکان چای کم‌رنگ اکتفا کنید.
۶ـ بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روز، نوشیدن آب با کمی آبلیموی تازه و گاهی همراه با خاکشیر در وعده‌های افطار و سحر است. اگرآبی که در وقت افطار می‌نوشیم ولرم باشد، مواد سمی را از طریق ادرار از بدن خارج می‌کند و از ورود باکتری‌های مضر به بدن نیز ممانعت به عمل می‌آورد. ناگفته پیداست که نوشیدن آب فراوان (مخصوصاً آب سرد) هنگام افطار موجب بی‌حالی و ضعف و درد معده شده، باعث اختلال در هضم غذا و مشکلات گوارشی نیز می‌شود. بنابراین برای جبران کمبود آب در ایام روزه‌داری باید بین وعده افطار تا وعده سحر، ۶ الی ۸ لیوان آب معمولی (نه سرد) نوشیده شود و چه بهتر که به آب لیوان خود مقداری آبلیمو و برگ نعناع هم اضافه کنیم.
۷ـ سعی کنید در طول روز از حمام با آب داغ بپرهیزید زیرا هم موجب بی‌حالی و هم موجب تشنگی در طول روز می‌شود. حمام کردن را حداقل به دو ساعت بعد از صرف افطار یا وعده سحری موکول کنید و برای خنک نگه داشتن دمای بدن در طول روز یک الی دو بار دوش ولرم بگیرید و لباس‌های رنگ روشن و نخی بپوشید.
گرسنگی مفرط
عده‌ای از کارشناسان طب سنتی می‌گویند در داخل عضلات و بین چربی‌های بدن اخلاطی پنهان شده‌اند که فقط با گرسنگی طولانی مدت از بدن انسان خارج می‌شوند. به عبارت ساده‌تر در بین عضلات و چربی‌های بدن آدمی مواد سمی‌ای پنهان شده که در یکماه روزه‌داری به مصرف می‌رسند، طوری که اگر یک فرد یک ماه روزه بگیرد به‌طور کامل مواد سمی از بدنش خارج می‌شوند و فردای عید فطر بدنی سالم را در خود احساس خواهد کرد.
بدن انسان حدود یک کیلو و نیم سم اضافی در خود حفظ می‌کند که این معضل فقط از طریق روزه‌داری طولانی مدت از بین خواهد رفت.
حال برای اینکه در روزهای طولانی این ماه مبارک دچار گرسنگی مفرط هم نشویم خوب است به نکات زیر توجه داشته باشیم :
۱ـ صرف غذاهای اضافی و پرخوری در وعده سحر که نه تنها از احساس گرسنگی در انتهای روز نمی‌کاهد بلکه در همان ساعات اولیه بعد از سحر شرایط سختی به معده و دستگاه گوارش مؤمنان روزه‌دار تحمیل می‌کند و نفخ، درد و سوزش معده و 
سوء هاضمه به دنبال خواهد داشت بپرهیزیم و برای اینکه در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنیم در وعده سحر از غذاهایی که به کندی جذب می‌شوند مانند برنج، گوشت آب‌پز، سیب‌زمینی، نان و انواع خورشت‌های کم روغن در سفره خود بگذاریم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *