رئیس کتابخانه های عمومی تربت حیدریه گفت: سهم هر تربتی از کتاب عمومی، تنها نیم جلد

 

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تربت حیدریه گفت: مجموع کتب عمومی موجود در شهرستان افزون بر ۱۳۰ هزار جلد است که بر این اساس به نسبت جمعیت شهرستان، سهم هر نفر نیم جلد کتاب است.

مهدی اولیایی سه شنبه به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که طبق سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴، باید به ازای هر شهروند ۴ جلد کتاب عمومی وجود داشته باشد.
وی شمار کنونی اعضای کتابخانه های عمومی در تربت حیدریه را ۶ هزار نفر عنوان و اظهار کرد: این رقم حدود سه درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می دهد و حال انکه بر اساس سند پیش بینی شده باید تا سال ۱۴۰۴، ۳۵ درصد مردم عضو کتابخانه های عمومی باشند.
اولیایی تصریح کرد: طبق بررسی هایی که انجام داده ایم، از سال ۸۳ تاکنون هیچ اتفاقی در حوزه کتابخانه ای شهرستان رخ نداده چرا که کتابخانه و امکانات جدیدی به این مجموعه اضافه نشده است.
وی با اشاره به اینکه از مجموع ۶ کتابخانه فعال در شهرستان، ۳ باب در شهر تربت حیدریه فعالیت دارند افزود: از آن میان کتابخانه مرحوم عبداللهی که از سال ۹۲ به صورت استیجاری اداره می شود امسال به دلیل عدم توانایی در پرداخت اجاره بها، رو به تعطیلی است.
رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان تربت حیدریه گفت: در صورت تعطیلی این کتابخانه و با توجه به مشکلات موجود در شهرستان در حوزه کتابخانه ها با بحران مواجه خواهیم شد.
اولیایی با اشاره به جذب اندک اعتباری از محل نیم درصد درآمدهای شهرداری، افزود: برای قفسه بندی کتاب های کتابخانه شهید بهشتی ۴۰۰ میلیون ریال هزینه شده که حدود ۱۸۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک و دارایی و ۲۲۰ میلیون ریال نیز از منابع نیم درصد درآمدهای شهرداری بوده است.
وی افزود: شهرداری تربت حیدریه باید در سال ۹۴ از محل نیم درصد درآمد خود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال به بخش کتابخانه های عمومی شهرستان می پرداخت که تنها ۳۰۰ میلیون ریال آنرا پرداخته و وعده داده که مابقی را تا پایان امسال تسویه کند.
رئیس کتابخانه های عمومی تربت حیدریه گفت: امسال ۸۰ میلیون ریال نیز به منظور نوسازی سامانه های سرمایش و گرمایش کتابخانه ها از محل اعتبارات تملک دارایی ها تخصیص یافته است.
اولیایی گفت: کتابخانه شهید بهشتی تربت حیدریه تنها یک سالن مطالعه دارد که به صورت زوج و فرد در اختیار مراجعان مرد و زن قرار می گیرد و برای برای جبران این کمبود، از سالن محراب بهره گرفته ایم که علاوه بر رفع مشکل سالن مطالعه، باعث شده مراجعه کنندگان از کتابخانه عبداللهی هم استفاده کنند.
وی استفاده از طبقه دوم کتابخانه شهید بهشتی به عنوان سالن اجتماعات را تنها با حمایت خیرین امکان پذیر دانست و افزود: ساخت سالن جدید با استفاده از اعتبارات نیم درصدی شهرداری امکان پذیر نیست و این اعتبار باید صرفا برای تعمیر و تجهیز کتابخانه ها هزینه شود.
وی داشتن مخزن غنی کتاب را برای کتابخانه های عمومی ضروری و اولویت نخست این نهاد خواند و گفت: کتابخانه، نهادی عمومی و غیر دولتی است که از اعتبارات دولتی و استانی سهمی نمی برد، لذا تجهیز کتابخانه ها باید یا از محل همان نیم درصد درآمدهای شهرداری یا مشارکت خیرین صورت پذیرد.
رئیس کتابخانه های عمومی تربت حیدریه گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، اگر شهرداری ها نسبت به پرداخت نیم درصد درآمد خود به کتابخانه ها کوتاهی کنند، این مبلغ توسط خزانه داری کل کشور از حساب شهرداری ها کسر و به استانداری ها واگذار می شود. 
اولیایی افزود: موضوع مطالبات سال ۹۳ کتابخانه های عمومی از شهرداری تربت حیدریه بارها با شورای شهر و شهرداری مطرح شده اما علی رغم اطلاع آنان از قانون مزبور، تعلل در این امر موجب شد تا این اعتبار از دسترس شهرستان خارج شود.
وی تصریح کرد: در بحث کتابخانه ها باید خیرین ورود کنند که بارها از خیرین در این خصوص دعوت به عمل آمده اما تا کنون نتیجه ای دربر نداشته است.
۶ باب کتابخانه عمومی در سطح شهرستان تربت حیدریه دائر است که از این تعداد ۳ کتابخانه در بخش های بایگ، رخ و کدکن و ۳ کتابخانه در شهر تربت حیدریه فعالیت می کنند.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است

بازدیدها: 78

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *