نیاز جهاد کشاورزی تربت حیدریه به بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار

 

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: برای تحقق برنامه های خود در حوزه های مختلف زیرمجموعه جهاد کشاورزی به سه هزار و ۱۴۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز داریم.

به گزارش ایرنا محمد کریمی فرزقی روز شنبه در نشست خبری افزود: مهمترین این طرح ها، اجرای سامانه آبیاری تحت فشار و آبیاری سطحی است که تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار آن انجام شده و برای انجام ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باقی مانده، نیاز به ۹۵۰ میلیارد ریال اعتبار است. 
وی با بیان اینکه همچنین تاکنون هزار و ۷۵۰ کیلومتر کانال های بتنی انتقال آب و لوله گذاری به پایان رسیده که برای ۷۵۰ کیلومتر باقی مانده ۸۷۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، گفت: احیا و مرمت قنوات، احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی، اجرای طرح های یکجاکشتی، مجتمع گلخانه ای، مجتمع دامداری، نوسازی ناوگان تراکتور فرسوده، تامین ادوات و طرح های آبخیزداری از دیگر اقداماتی است که اجرای آن منوط به تخصیص اعتبارات یاد شده است. 
کریمی اظهار کرد: نیازهای اعتباری امسال و سال آینده این حوزه را به نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی ارایه کرده ایم تا در بودجه سال ۹۶ لحاظ شود.
وی در بخش دیگری به پرونده های تغییر کاربری اشاره و اظهار کرد: در ۲ سال اخیر هزار و ۴۰۰ پرونده در محاکم قضایی تشکیل داده ایم که از مجموع ۵۷ پرونده ای که امسال برای مجرمان این حوزه تشکیل شده، تاکنون برای ۱۰ پرونده حکم صادر شده و ۶ پرونده نیز در مرحله اجرای حکم است.
کریمی همچنین به پرونده های تمدید مدت زمان پرداخت سود یا بخشش تسهیلات کشاورزان به واسطه شرایط نامساعد جوی اشاره کرد و گفت: از مجموع پنج هزار و ۴۷۱ پرونده ارسالی به شورای هماهنگی بانک ها به میزان ۵۳۰ میلیارد ریال، تنها ۶۹۷ پرونده مربوط به بانک کشاورزی با رقم بیش از ۱۳۳ میلیارد ریال تشکیل شد که سهم دولت در این خصوص ۲۰ میلیارد ریال بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از وابستگی ۹۰ درصدی صنعت مرغداری تربت حیدریه به خارج خبر داد و گفت: اگر مدیران این شهرستان به این موضوع اعتقاد دارند که کشارورزی محور توسعه است، باید همگی در یک مسیر حرکت کنند.
وی افزود: از نگاه ما توسعه صنایع تبدیلی وابسته به تولیدات محصولات کشاورزی این خطه، ضروری ترین و منطقی ترین اقدامی است که مسئولان منطقه باید برای ایجاد و توسعه اشتغال و به تبع آن توسعه و آبادانی تربت حیدریه انجام دهند.
کریمی فرزقی در بخش دیگری به برنامه های دهه فجر جهاد کشاورزی اشاره و اظهار کرد: امسال چهار طرح با اعتبار هشت هزار و ۴۷۰ میلیون ریال در شهرستان به بهره برداری خواهد رسید. 
وی این طرح ها را شامل استخر ذخیره آب بایگ با ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار، کانال انتقال آب روستای بنهنگ از بخش مرکزی با ۶۹۵ میلیون ریال، ۲ طرح آبیاری تحت فشار در روستاهای فخرآباد و شیرآباد از توابع رخ به ترتیب با چهار میلیارد و ۳۵۷ ریال و سه میلیارد و ۲۱۸ میلیون ریال اعتبار عنوان کرد. 
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

بازدیدها: 22

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *