هجوم کرم های برگ خوار به کشتزارهای چغندر تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه اعلام کرد: بخش زیادی از کشتزارهای چغندر قند این شهرستان به آفت خطرناک کرم کارادرینا آلوده شده که در صورت بی توجهی کشاورزان و غفلت از مبارزه به موقع، خسارت غیرقابل جبرانی به بار خواهد آمد.

محمد کریمی فرزقی، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با هشدار به چغندرکاران، افزود: کارادرینا، نوعی کرم برگخوار و یکی از خطرناکترین آفات زراعی است که مزارع چغندر قند، ذرت و سیب زمینی را تهدید می کند.
وی سطح زیر کشت چغندر قند در این شهرستان را افزون بر سه هزار هکتار عنوان و بیان کرد: اکنون بخش عمده ای از این مزارع به آفت کارادرینا آلوده شده که تا کنون همه کشتزارها در ۲ مرحله سمپاشی شده و برنامه ریزی لازم برای سمپاشی این سطوح در مراحل بعدی نیز صورت گرفته است.
کریمی افزود: این آفت مختص گونه چغندر قند نیست و بنا به شرایط جغرافیایی منطقه ممکن است بین هشت تا ۱۲ مرتبه به مزارع چغندر قند، سیب زمینی و دیگر گونه های گیاهی آسیب وارد کند.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه اظهار کرد: این آفت، برگخوار است و چنانچه کشاورزان توجهی به سمپاشی و مبارزه با آن نداشته باشند به تدریج برگ های چغندر قند را از بین برده و با آسیب زدن به رشد این محصول، خسارت زیادی به آنان تحمیل می کند.
کریمی در عین حال به کشاورزان این منطقه خواست تا توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی را جدی گرفته و با خرید سم از مراکز معتبر و تایید شده برای مقابله با آفات مزارع خود اقدام کنند.
منطقه تربت حیدریه به عنوان قطب تولید زعفران کشور و یکی از مراکز اصلی کشاورزی خراسان، ۹۰ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.

بازدیدها: 53

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *