رییس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی در گفت‌و‌گو با ایلنا؛ استیضاح‌کنندگان ربیعی به دنبال نابودی تامین اجتماعی هستند/چرا نمایندگان می‌خواهند آرامش بازنشستگان را بر هم زنند

رییس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی گفت: استیضاح ربیعی را سیاسی می‌دانیم چراکه افرادی با جهت‌گیری‌های سیاسی پای آن را امضا کرده‌اند. آنها فقط کلی‌گویی می‌کنند و از جزییات و پیچیدگی‌های مسائل و امور مربوط به جامعه کارگری و بازنشستگان خبر ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر بیات (رییس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی) با ابراز تاسف از اینکه بعد از گذشت ۵ ماه بار دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال استیضاح علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) افتاده‌اند، گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آرامشی که بر فضای کارگری و کارفرمایی حاکم است مخالف هستند و به همین دلیل سعی دارند با چوب گذاشتن لای چرخ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه چیز را برهم بزنند.

وی در ارتباط با نمایندگانی که به دنبال استیضاح وزیر کار هستند، اظهار داشت: نمایندگان مجلس حق دارند از وزرا سوال کرده و استیضاح کنند اما باید برای این رویکرد خود دلایل منطقی داشته باشند. بنابراین معتقدم دلیل این استیضاح نه به بهانه عملکرد ضعیف وی، بلکه سیاسی است.

بیات افزود: اگر نمایندگان مجلس واقعا مدعی برقراری آرامش و بهبود دادن شرایط جامعه کارگران و بازنشستگان هستند، پس چرا بند (ز) تبصره ۷ بودجه ۹۷ (هم‌اکنون بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه ۹۷) را به تصویب رساندند و موجب شدند اموال بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که حق‌الناس است، به خزانه‌داری کل کشور منتقل شود؟ این اموال اصلا چه ارتباطی به خزانه‌داری کل کشور داشت؟ چرا نمایندگان مجلس در هنگام تصویب یک‌چنین لوایحی از کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی مشورت نگرفتند؟ نمایندگان باید پاسخگوی یک‌چنین اقداماتی باشند.     

وی با اشاره به ثبات مدیریتی حاکم در وزارت کار تحت امر ربیعی، تصریح کرد: ابتدا باید دولت روحانی را با دولت‌های گذشته مقایسه کنیم. از روزی که ربیعی بر وزارت کار تکیه کرده، نوربخش را به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده که مدیریت وی بر سازمان در عین مستمر بودن، مثبت هم بوده است. این درحالی‌ست که در دولت قبل به دفعات مدیرعامل سازمان تغییر کرد و هر بار که مدیر جدیدی می‌آمد، بازنشستگان با بی‌ثباتی و دست‌اندازی به تامین اجتماعی مواجه بودند. از همین روی، جامعه بازنشستگان با تکرار حاشیه‌های دولت نهم و دهم در حوزه تامین اجتماعی، به شدت مخالف بوده و هستند. آنها این دوران سخت را فراموش نکرده‌اند و دیگر هم نمی‌توانند آن دسته از تنش‌ها را تحمل کنند.

رییس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی سپس با اشاره به جلسه‌ای که پیرامون استیضاح وزیر کار، روز گذشته به دعوت کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی برگزار شد، بیان داشت: در این جلسه اضطراری، تمام اعضای هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته به همراه دیگر شرکای اجتماعی‌شان از قبیل نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگری و کانون عالی شوراهای اسلامی کار حاضر شده و به‌اتفاق اعلام حمایت تمام قد از ربیعی کردند. اعضای هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نماینده ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته در کشور و دارای ۳۳۰ کانون شهرستانی و استانی هستند.       

وی در توضیح مسائل و نظرات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکلات کارگری و بازنشستگی در جلسه روز گذشته، گفت: ما با ربیعی زندگی کرده‌ایم. وی کارگر است و ما این را تصدیق می‌کنیم که وی از جنس کارگران و دردمند و دغدغه‌مند مسائل و مشکلات آنها و زحمت‌کشان بازنشسته است. در دوران مدیریت وی، آرامش بر مجموعه تامین اجتماعی حاکم شده است. از نمایندگان مجلس می‌خواهیم این آرامش را بر هم نزنند.

بیات با تاکید بر اینکه تاکنون هر بلایی به روزگار سازمان تامین اجتماعی آمده، به دلیل مدیریت‌های غلط گذشته بوده، تصریح کرد: بحران امروز تامین اجتماعی ناشی از مدیریت‌هایی بود که بیشتر از آنکه با نگاه تخصصی باشد، با نگاه سیاسی بود. بارها شاهد بودیم که مدیران سیاسی وارد تامین اجتماعی شدند. همین امر موجب ضربه زده شدن به سازمان تامین اجتماعی شد.

وی در توضیح شایستگی‌های وزیر کار اظهار داشت: ربیعی از بدنه جامعه کارگری است و معنای دستمزد پایین را درک می‌کند. به همین دلیل وقتی از مشکلات کارگران و بازنشستگان با وی سخن می‌گوییم، بی‌نیاز از ارائه توضیحات اضافه هستیم چراکه وی در گذشته بارها از منافع کارگران و بازنشستگان دفاع کرده است.

رییس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس که علیه ربیعی جوسازی می‌کنند، تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از نمایندگان، درد کارگران را درک نمی‌کنند و با مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگان بیگانه هستند. باید پرسید چند درصد از آنها متوجه مشکلات جامعه کارگری و بازنشستگان می‌شوند که امروز به دنبال استیضاح وزیر کارگران و بازنشستگان هستند؟ این استیضاح بسیار شتاب‌زده و غیرمنتظره، مسیر قانونی خودش را طی نکرده است. در واقع، ابتدا می‌بایستی در کمیسیون مربوطه مطرح و بررسی، و سپس، به صحن علنی مجلس آورده می‌شد.

وی از مکاتبات فراوانی که از سوی کانون عالی با نمایندگان مجلس صورت گرفته، خبرداد و گفت: مجلس بارها علیه بازنشستگان و کارگران مصوبه داشته و هربار که خواستار شده‌ایم تا به عنوان نماینده کارگران و بازنشستگان تبعات تصمیمات غلط مجلس را تشریح کنیم، همین آقایانی که امروز به دنبال استیضاح هستند حتی حاضر نشدند به توضیحات ما گوش بدهند.

وی ضمن خواستار شدن فرصتی برای مناظره با نمایندگان طالب استیضاح ربیعی، تاکید کرد: استیضاح ربیعی را به این دلیل سیاسی می‌دانیم که افرادی با جهت‌گیری‌های سیاسی پای آن را امضا کرده‌اند. این افراد فقط کلی‌گویی می‌کنند و از جزییات و پیچیدگی‌های مسائل و امور مربوط به جامعه کارگری و بازنشستگان خبر ندارند.

بیات با اشاره به آن مصوبات غلط مجلس که به زیان سازمان تامین اجتماعی تمام شده، اظهار داشت: اکنون سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق ماهیانه بازنشستگان مشکل دارد که این امر ناشی از مصوبات غلط نمایندگان مجلس است که هنوز هم ادامه دارد. ما بارها اعلام کرده‌ایم زنگ خطر تامین اجتماعی به صدا درآمده است اما کدامیک از همین استیضاح‌کنندگان حاضر شده به نفع کارگران و بازنشستگان نطق کنند و رای بدهند؟

وی با تاکید بر این واقعیت که در تمامی دوره‌های مجلس، نمایندگان عموما با منافع کارگران و بازنشستگان بیگانه بوده‌اند، این پرسش را مطرح کرد: آیا آن دسته از نمایندگانی که از وضعیت صندوق‌ها انتقاد می‌کنند، یک‌بار حاضر شده‌اند قانونی برای بهبود شرایط همین صندوق‌ها تصویب کنند که امروز می‌خواهند برای مدیریت آن تصمیم بگیرند.

رییس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی در پایان، با تاکید بر اینکه استیضاح‌کنندگان تیشه برداشته‌اند تا به ریشه بزنند، گفت: تاکنون دفاعیات ربیعی از کارگران، بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی باعث شده برنامه‌های مرتبط با رفاه بازنشستگان انجام شود. همچنین، در حوزه درمان، بهبود نسبی داشته‌ایم و مراکز درمانی ملکی سازمان حفظ شود. اما به نظر می‌رسد دست استیضاح‌کنندگان با کسانی که می‌خواهند بخش درمان سازمان را به وزارت بهداشت تقدیم کنند در یک کاسه است. اگر استیضاح ربیعی رای بیاورد، در حقیقت، اولین گام برای غارت اموال تامین اجتماعی برداشته شده است.

بازدیدها: 38

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *