کتاب “ایرانشهر ماندگار، دبیرستان ایرانشهر از دیروز تا امروز (جلد اول)” به کوشش اکبر قلمسیاه از سوی انتشارات گیتا در ۵۹۰ صفحه منتشر شد.

 

از تاسیس دبیرستان تاریخی و ماندگار ایرانشهر یزد، در سال ۱۳۰۷ شمسی، نود سال گذشت و چون روز پنجشنبه ۱۵ شهریور ۹۷ همایشی در دبیرستان به همین مناسبت برگزار می‌شود و بسیاری از دانش‌آموختگان آن از سراسر کشور و بعضی نیز از خارج میهن در آن شرکت‌ می‌کنند، مناسب می‌داند در اینجا یادی از این کانون مهم فرهنگی نموده و نگاهی به نه دهه تلاشهای فرهنگی آن بیفکنیم.‏

ایرانشهر نخستین دبیرستان دولتی یزد است و بنیانگذارش در آن سال با تشکیل کلاس‌های متوسطه آغاز شد و اما نخستین سنگ بنای دبیرستان در روز ۱۵ فروردین ۱۳۱۵ نهاده شد. در آبان ماه همان سال کار ساختمان دبیرستان آغاز شد تا اینکه در سال ۱۳۱۷ بوسیله شادروان استاد علی‌اصغر حکمت که به همین منظور به یزد آمده بود رسما افتتاح شد و آغاز به کار کرد.

اکنون که بیش از نود سال از تاسیس این دبیرستان تاریخی سپری گشته و از آن دوران گذشته است، ضروری است منابع تاریخی و خاطرات آن در جایی نشر یابد. لذا در پی برگزاری همایش دبیرستان ایرانشهر در سال ۱۳۸۲ فرصتی مناسب به وجود آمد تا جمعی از اهالی فرهنگ که به نحوی با آن دبیرستان سر و کار داشتند گرد هم آیند.

پس از برگزاری همایش کتاب حاضر منتشر شد. اگرچه مقرر شد کتاب در دو جلد تدوین شود که در این جلد در بخشهای اول و دوم، تاریخ و معماری دبیرستان به اجمال بیان شده است. در بخش سوم نام مدیران مدرسه و شرح حالی از آنان آمده است. در بخش چهارم با یاد دبیرانی چند به شرح احوالی از آنان پرداخته شده است. در بخش پنجم از تعدادی از

فارغ التحصیلان یاد شده است. بخش ششم اختصاص به خاطره های تعدادی از ایرانشهریان دارد و در آخرین بخش فعالیتهای جنبی دبیرستان و ورزش را مورد سخن قرار داده است. درباره این بخشها توضیحاتی ضروری بوده که در مقدمه هر بخش ذکر شده است.

برای کتاب حاضر عباسعلی دانایی فر، مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد، اکبر خداداد، مدیر دبیرستان ماندگار ایرانشهر، مهمد حسین فرقانی، مدیرعامل فرهنگستان ماندگار ایرانشهر، مقدمه نوشته اند.

بازدیدها: 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *