کرونا بیخ گوشمان است؟

ایسنا/خراسان جنوبی باز هم با شروع فصل زمستان آوای کرونا بیخ گوشمان سنگینی می‌کند و انگار راهی جز تزریق واکسن نداریم.

سویه‌های جدیدی از کرونا دوباره در جهان قوت گرفته و این امر باعث شکل گیری دوباره جلسات مبارزه با کرونا و افزایش مراقبت‌ها شده است. مسئولان وزارت بهداشت، با اعلام شروع موج هشتم کرونا از در دسترس بودن واکسن‌ها سخن گفته‌اند.

اما ما انگار یادمان رفته ماسک بزنیم و یا پس از آمدن به خانه دست هایمان را ضدعفونی کنیم؛ این از یاد رفتن مساوی شیوع دوباره ویروسی است که در این ماه‌ها چندان سرکش نبود و اکنون باز دوبار اوج خواهد گرفت.

مسئولان خراسان جنوبی قبل از فرارسیدن زمستان از تکمیل واکسیناسیون کرونا گفتند تا شرایط حادتر نشود. براساس جدیدترین رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور، شهرستان‌های زیرکوه، سربیشه، نهبندان و فردوس به رنگ زرد و شهرستان‌های طبس، درمیان، خوسف، قاینات، بیرجند و سرایان آبی هستند. بشرویه نیز تنها شهرستان نارنجی رنگ خراسان جنوبی است.

سویه جدید افزایشی ندارد، اما توصیه‌های بهداشتی رعایت شود

مجید شایسته، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای تشخیص سویه جدید کرونا نیاز به کیت خاصی بوده و با توجه به اینکه موارد مثبت‌ کرونا بسیار کم بوده از کیت‌های عموم که فقط مثبت نشان داده می‌شود استفاده می‌شود و در صورت افزایش موارد برای تشخیص سویه اقدام خواهد شد.

وی افزود: در سویه جدید هنوز افزایش خاصی در موارد مثبت‌ کرونا در استان نداریم و هیچ پیش بینی را نمی‌توان در خصوص شروع پیک انجام داد.

شایسته با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۲۹ هزار نفر در استان، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، ادامه داد: موارد مثبت‌ کرونا بسیار جزئی و در حال حاضر ویروس در چرخش استان مربوط به ویروس سنسیشنال تنفسی است که بیشتر کودکان را درگیر و طول مدت بیماری دو الی سه هفته بوده و علائم بسیار شبیه کرونا دارد.

تزریق هفتگی ۱۰۰ تا ۱۵۰ دز واکسن کرونا در خراسان جنوبی

 وی با اشاره به عادی انگاری توسط غالب مردم و عدم رعایت پروتکل‌ها به خصوص در فضاهای بسته و مراکز تجمعی، گفت: افزایش شیوع کرونا در کشورهای دیگر، الزام رعابت موارد بهداشتی را دوچندان کرده است که تهویه مناسب در فضاهای بسته، استفاده از ماسک در کلاس درس و تکمیل فرآیند واکسیناسیون همچنان جزء توصیه‌هاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه امکان تزریق واکسن در تمامی مراکز بهداشت وجود دارد، تصریح کرد: در هر هفته بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دز واکسن کرونا در خراسان جنوبی تزریق می‌شود که از مردم می‌خواهیم روند تزریق واکسن را ادامه دهند.

 در راستای اجرای نظام مراقبت سندرومیک بیماری‌ها نکاتی توصیه می‌شود که شامل؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست‌هاست.

کرونا بیخ گوشمان است؟

واکسن یادتان نرود

سید محمد موسوی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: با توجه به اینکه بیش از ۶ ماه از تزریق واکسن اکثر مردم گذشته و به نوعی ایمنی در جامعه کاهش یافته، شهروندان برای تزریق دز یادآور واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون کووید ۱۹ مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه شاهد موج جدیدی از زیرسویه‌های جدید کرونا در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی و شرق آسیا هستیم افزود: در موج‌های قبلی کرونا، واکسیناسیون به طرز موثر و قابل توجهی بر کاهش میزان مرگ و میر، واگیری، عوارض و شدت بیماری اثرگذار بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برای پیشگیری از این بیماری بهترین اقدام، انجام واکسیناسیون است و توصیه اکید می‌شود گروه‌های پرخطر و افراد مسن حتما این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه کمبود واکسن نداریم، گفت: خوشبختانه واکسن‌های تولید داخل به فراوانی وجود دارند و برای انجام واکسیناسیون در دسترس هستند.

موسوی میرزایی همچنین با اشاره به احتمال گسترش موج جدید کرونا در کشور، بر رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و از مردم خواست تا جای ممکن از حضور غیرضروری در مکان‌های تجمعی و بسته خودداری کنند و فاصله اجتماعی رعایت شود.

اکنون باز به روزهای اوج کرونایی نزدیک می‌شویم در این وانفسای شیوع نباید تکمیل واکسن‌هایمان یادمان برود.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *