راه‌اندازی گمرک در خواف توسعه مبادلات تجاری ایران با افغانستان را متحول می‌کند

راه‌اندازی گمرک در خواف توسعه مبادلات تجاری ایران با افغانستان را متحول می‌کند

گناباد-ایرنا- نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌اندازی گمرک در شمتیغ (نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان) ضرورت توسعه و رونق اقتصادی این ۲ کشور است.

حجت الاسلام اکبر احمدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به احداث خط ریلی خواف به هرات از ایستگاه “زوزنک” در داخل افغانستان تا هرات، راه اندازی این گمرک زیربنای مهم در توسعه مراودات تجاری به شمار می رود و باید از همه ظرفیتهای موجود در زمینه مزبور بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود زیرساختهای لازم گمرک تاکنون در مرز شمتیغ مستقر نشده است، تصریح کرد: در مذاکره با مسوولان شرکت راه آهن و گمرکات کشور مقرر شد که گمرک به صورت موقت در آینده نزدیک در خواف مستقر شود و بعد از ایجاد زیرساختهای لازم به شمتیغ انتقال یابد.

حجت الاسلام احمدپور اظهار داشت: اجرای مسیر راه‌آهن خواف در جنوب شرقی خراسان رضوی تا هرات در شمال غرب افغانستان از ضرورتهای گسترش مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برای این بخش از قاره آسیا و همچنین نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و افغانستان است.

وی تصریح کرد: تکمیل و راه‌اندازی خط ریلی خواف به هرات بسترساز تحول در شرق کشور است و علاوه بر نقش اساسی در تامین کالاها و مایحتاج عمومی کشور افغانستان موجب سهولت و روان سازی صادرات و واردات بین دو کشور می‌شود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار خاطر نشان کرد: سالانه میلیون‌ها تن سنگ آهن و مواد معدنی با توجه به وجود معادن سنگ آهن سنگان از این منطقه به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود که وظیفه عمده این حمل و نقل بر عهده خط ریلی است.

وی افزود: ۶۵ کیلومتر از خط ریلی خواف به هرات تا روزنک افغانستان احداث و ایستگاه آن هم در این مکان راه اندازی شده است و با توجه به اتفاقات رخ داده در کشور افغانستان بخش های این خط آهن از بین رفت. بر اساس مذاکرات انجام شده با طرف افغانستانی مقرر شده حفاظت از راه‌آهن را جدی بگیرند و محل های آسیب دیده را ترمیم کنند.

حجت الاسلام احمد پور اضافه کرد: مسوولان افغانستان متعهد شده اند تا بخش های ناتمام را تکمیل کنند که با یکی از شرکت‌های قزاقستانی در این زمینه قرارداد منعقد کرده‌اند و مقرر شدتا هرات خط آهن کشیده شود.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود معادن غنی سنگ آهن در سنگان خواف و با اتصال خط ریلی از این شهرستان تا هرات افغانستان شاهد توسعه کمی و کیفی و رونق صادرات از این منطقه خواهیم بود.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با یک میلیارد تُن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تُن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن، امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *