یک مدرس زبان و ادبیات فارسی مطرح کرد؛ «رستم و اسفندیار» داستان آزادی و اسارت است

«رستم و اسفندیار» داستان آزادی و اسارت است

خراسان‌رضوی – یک مدرس زبان و ادبیات فارسی گفت: در داستان رستم و اسفندیار سخن بر سر آزادی و اسارت است، در حالی که جان و جوهر تراژدی رستم را مقاومت تشکیل می دهد، همان مقاومتی که پرومتئوس یونانی در برابر خدای خدایان زئوس به خرج می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تربت‌حیدریه، در جلسه انجمن قطب تربت‌حیدریه که عصر شنبه در محل کتابخانه باغ ملی این شهر برگزار شد سیدجعفرعلمداران به تحلیل و بررسی کتاب گران‌سنگ «داستان داستان‌ها، رستم واسفندیار در شاهنامه» پرداخت و در باره افکار رستم، جهان پهلوان حماسه سترگ ملی ایرانیان، و گریز رستم از بند و نپذیرفتن بند از طرف او و خواهش از اسفندیار برای جلوگیری از جنگی که عاقبتی شوم برای خاندان زال و رستم واسفندیار نیز دارد، ابراز سخن کرد و گفت: در این داستان که اسفندیار دچار تراژدی افزون‌طلبی است، سخن بر سر آزادی و اسارت است، در حالی که جان و جوهر تراژدی رستم را مقاومت تشکیل می دهد؛ همان مقاومتی که «پرومتئوس» یونانی در برابر خدای خدایان «زئوس» به خرج می دهد.

«رستم و اسفندیار» داستان آزادی و اسارت است

وی افزود: رستم تنها قهرمان و پهلوان معمولی نیست بلکه نماد ایران و ابرمرد حماسه ایرانیان است و نماینده هزاران افکاری که او را در تخیل چندی هزارساله خود بدون شکست و آزادمرد و آزاده تصور کرده‌اند. رستم اگر حتی یک لحظه دست به بند گشتاسب و اسفندیار بدهد، مرگ تدریجی او شروع شده و دیگر جهان پهلوان و الگوی قوم ایرانی به حساب نمی آید و درک این کار سترگ از عهده اسفندیاری که نماینده دین بهتر (دین بهی و آیین نو) لقب گرفته و فقط به شهریاری پیش از موعد می اندیشد، بیرون است.

در ادامه این نشست همچون جلسات قبل غزلی از حافظ خوانده شد و در ادامه شاعران اشعارشان را قرائت کردند و این اشعار مورد نقد دیگر شاعران قرار گرفت همچنین اینکه سیدجعفرعلمداران با توجه به ۲۶ بهمن زادروز محمد بهمن‌بیگی، بنیان‌گذار مدارس عشایری با خوانش قسمتی از کتاب «بخارای من، ایل من» از او یاد کرد. در ادامه باتوجه به اینکه شنبه ۲۸ بهمن زاد روز صادق هدایت و سال‌گشت درگذشت بزرگ علوی نیز بود، به معرفی پدران عرصه داستان نویسی ایران و تحلیل کوتاه آثار این دو نویسنده برجسته و بزرگ معاصر پرداخته شد.

به گزارش ایبنا؛ انجمن شعر و ادب قطب تربت‌حیدریه بیش از ۵۰ سال است که هر شنبه به صورت مستمر با حضور هنرمندان تربت‌حیدریه در حال فعالیت است.

بازدیدها: 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *