وزیر کشور از رایزنی با شورای نگهبان گزارش داد بازگشت شماری از رد صلاحیت شدگان به عرصه انتخابات

همایش فصلی «خانه احزاب» روز پنجشنبه با حضور وزیر کشور و دبیران کل و نمایندگان احزاب کشور برگزار شد. همایشی که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تحت‌الشعاع موضوعات انتخابات از جمله بررسی صلاحیت داوطلبان قرار گرفت و طی آن عبدالرضا رحمانی فضلی از بازگشت شماری از نامزدهای رد صلاحیت شده به عرصه رقابت خبرهای امیدوارکننده‌ای داد.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این مراسم گفت: وزارت کشور از نظر قانونی دخالتی در امور شورای نگهبان ندارد، اما در عین حال تعاملات خود را با این نهاد انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه «با رابطه رفاقتی و به احترام رئیس جمهوری با شورای نگهبان تعامل کرده و تا جایی که می‌توانیم، کمک می‌کنیم»، خبر داد: با آقای جنتی (دبیر شورای نگهبان) توافق کردیم که اگر به جایی رسیدیم که دیدیم حقی ضایع می‌شود، نماینده‌ای گذاشته و مسأله را پیگیری کنیم. وزیر کشور تأکید کرد: شورای نگهبان با ما خیلی همکاری کرد و ما هم با شورای نگهبان هماهنگی کردیم و نتیجه این تعامل خوب بود.  وزیر کشور به روند بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های اجرایی اشاره کرد و با بیان اینکه «عدم احراز در هیأت‌های اجرایی نیست و قانون به ما این اجازه را نمی‌دهد»، افزود: در هفت، هشت روز نمی‌توانستیم تحقیقات محلی انجام دهیم و نتیجه این شد که ۱۰ هزار نفر فاقد سابقه از بین ۱۲ هزار نفر به ما ابلاغ کردند. وی ادامه داد: از بقیه افراد ۳۰۰ نفر انصراف دادند و حدود ۸۰۰ نفر با دلایل و اسناد متقنی که از دستگاه‌های استعلام شونده به ما داده بودند، تأیید صلاحیت نشدند. رحمانی فضلی با بیان اینکه «اگر به جای یک هفته ثبت نام، زمان آن دو هفته می‌شد، عدد ثبت نامی‌ها به ۲۴ هزار نفر می‌رسید» ادامه داد: شورای نگهبان به طور مستقیم مسئول ناظر است اما به دلیل احساس مسئولیتی که داشتیم و احساس می‌کردیم شاید صلاحیت برخی افراد و اشخاص در زمان کوتاه بررسی و دقت نشده و اقدامات لازم است، پیگیری کردیم. وی افزود: با شورای نگهبان از بعد مشورتی و همراهی وارد صحبت شدیم و تلاش کردیم نظرات خود را به آنها منتقل کنیم. تعاملات ما با شورای نگهبان وجود دارد و به دنبال این هستیم که قانون اجرا شود، حق هیچ کس ضایع نشود و حداقل رقابت در جامعه شکل گیرد. رحمانی فضلی خبر داد: براساس اطلاعاتی که دارم، عدد امیدوارکننده‌ای به عرصه انتخابات بازمی‌گردد و امیدوارم حجم قبول شدگان هم به گونه‌ای باشد که حداقل حقوق ضایع شود.
وزیر کشور همچنین به برگزاری الکترونیکی انتخابات هم اشاره کرد و گفت: در بحث سخت‌افزار به طرح توافق رسیدیم و سفارش تولید دادیم. چند شرکت کننده آمدند و شرکت‌های وزارت دفاع برنده شد و از نظر ما هم اطمینان قلبی به وجود آمد که وزارت دفاع- که از دستگاه‌های نظامی امنیتی است- کار را انجام ‌دهد. وی ادامه داد: در بحث نرم‌افزاری چند ایراد همچنان باقی است و مصر هستیم هرگونه پیگیری که لازم باشد، انجام دهیم. وزیر کشور در عین حال به محدودیت زمان برای ساخت دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیکی اشاره و تأکید کرد اگر ظرف یکی دو روز تکلیف برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک روشن نشود، دیگر زمان برای ساخت دستگاه‌ها نمی‌ماند. رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تبلیغات زودهنگام داوطلبان اشاره کرد و گفت: هنوز انتخابات شروع نشده، تعداد زیادی نامه و شکایت داریم که نامزدها و طرفداران آنها از هم دارند که فلانی پول، روغن و کت و شلوار توزیع می‌کند. ما نمی‌گوییم که این سخنان درست است، اما برای اینکه شبهه ایجاد نشود، قوانین ما باید محکم باشد. وی افزود: یک هفته زمان تبلیغات است؛ زخم و خراشی بر پیکر جامعه ایجاد نکنیم که عده‌ای روی آن نمک بپاشند. وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش به احیای «خانه احزاب» اشاره و تصریح کرد: بنده خدمت رهبری رسیدم و گزارش‌های سالانه را تقدیم کردم که یکی از بحث‌ها انتخابات بود؛ گفتم «خانه احزاب» تشکیل شده و کارها را پیش می‌برند و در کنار هم راضی هستیم، تعداد روزنامه‌ها این همه زیاد شده و منشأ اختلاف‌ها در جامعه نیستند و سلایق مختلف مطرح می‌شود؛ نقد و انتقاد هم هست و رهبر معظم انقلاب هم اظهار خرسندی کردند. وی  در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان احزاب مبنی بر اینکه «ساختمان پیشنهادی برای «خانه احزاب»  خانه شعبان بی مخ بوده است، گفت: شاه فکر می‌کرد این کشور مال خودش است اما بیرونش کردیم؛ بروید و در آنجا بنشینید وگرنه آن را هم از دست می‌دهید، شعبان بی‌مخ‌های درون خود را بکشیم. در ادامه این جلسه دبیران و نمایندگان احزاب به طرح دغدغه‌ها، پیشنهادها و انتقادات خود پرداختند. یکی از موضوعات مطرح شده، سخنان اخیر آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در اعتراض به عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی بود. مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری با یادآوری این موضوع گفت: در موضوع سیدحسن آقای خمینی باید به صلاحیت علمی ایشان و اینکه برخی مراجع دینی مدارج علمی ایشان را تأیید کردند، توجه شود؛ نه اینکه ایشان وابسته به بیت امام(ره) است. محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب اصلاحات مردمی ایران اسلامی نیز با بیان اینکه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب است، گفت: نباید به بزرگان انقلاب اسلامی توهین کنیم. وی افزود: وظیفه همگان است که از امام(ره) و ‌هاشمی رفسنجانی تبعیت کنند و نباید اجازه دهیم که در رسانه‌ها به ایشان توهین شود. بهادر ولی‌زاده، نماینده جامعه اسلامی مهندسین نیز در این همایش گفت: اینکه اصلاح‌طلبان مدعی هستند همه نامزدهای آنها رد صلاحیت شده‌اند، موضع خود را شفاف اعلام کنند و اسامی رد صلاحیت‌ها را بگویند.

بازدیدها: 43

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *