وزیر راه و شهرسازی:میراثدار شلختگی دولت قبل شدیم
شرق: وزیر راه و شهرسازی دیروز باز هم از مسکن مهر گفت، این بار با توصیفی متفاوت از قبل. عباس آخوندی گفت وزارت راه و شهرسازی و تمام مجموعه دولت یازدهم مشکلات و مسائل مسکن مهر را تحمل میکند و بعد در توضیح بیشتر افزود: ما در این پروژه شلختگیای را به دوش میکشیم که از دوران قبل به ما رسیده است.
عباس آخوندی در حاشیه همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره نبود اسکلههای مناسب برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ، اظهار کرد: اسکلههای موجود در بندر امامخمینی برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ مناسب است و امکان پهلوگیری کشتیهای بیش از صد هزار تن در این بندر برای تخلیه و بارگیری وجود دارد. به گزارش خبرآنلاین، آخوندی افزود: درحالحاضر در بندر امامخمینی کشتیهای بالای ۲۰۰ هزار تن را پهلو میدهیم و افزایش ظرفیت پهلوگیری بندر چابهار به ۶۰هزار تن را در دستور کار قرار دادهایم.
به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی به دنبال پهلوگیری کشتیهای ۳۰۰هزارتنی در بندرعباس است.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار ٢,٥ میلیون تن است که براساس برنامه قرار است تا پایان سال شش میلیون تن به ظرفیت آن افزوده شود. آخوندی با اشاره به اهمیت بانکرینگ (سوخترسانی دریایی) تصریح کرد: بانکرینگ یکی از بخشهای مهمی است که سرمایهگذاریهای خوبی را در دو سال گذشته به خود جذب کرده و هماکنون یکی از شرکتهای خصوصی در بندر شهید رجایی به دنبال فعالکردن بانکرینگ در این بندر است. وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: توجه به ایجاد و احداث اسکلههای تخصصی و تخلیه و بارگیری مواد سوختی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است و بر این اساس قرار است دو یا سه اسکله در بندرعباس احداث شود. آخوندی درباره طرح مسکن مهر گفت: مسکن مهر در اکثر شهرهای کشور پیشرفت مناسبی داشته و تنها در شهر پردیس با مشکلاتی مواجه است. وی توضیح داد: مشکلات ایجادشده در مسکن مهر پردیس به علت تأخیر در آغاز پروژه است، زیرا ساخت واحدهای مسکونی واحدهای مسکن مهر این شهر به طور جدی از سال ۹۱ آغاز شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات عدیدهای که طرح مسکن مهر در سالهای گذشته با آنها دست به گریبان بوده، اظهار کرد: این پروژه در بخشهای مختلف مشکلات خاص خود را دارد و به طور خاص پروژه مسکن مهر پردیس با توجه به اینکه در سال ١٣٩١ و همزمان با یکی از شدیدترین دورههای تورمی کار خود را آغاز کرده، مشکلاتی جدی برای دولت به وجود آورده است. آخوندی در این رابطه توضیح داد: یکی از اصلیترین مشکلات این پروژه، جانمایی بسیار نامناسب آن بود تا این حد که دولت مجبور شد به ساخت دیوار حائلی ١٧متری اقدام کند و حتی با توجه به اینکه برای برخی از سایتها معبر دسترسی نیز طراحی نشده بود، نیاز به ساخت این معابر و تونلها وجود داشت. وی با بیان اینکه در مقطعی دولت قبل بدون کار مطالعاتی و کارشناسی دقیق از متقاضیان برای مسکن مهر پول دریافت کرد، ادامه داد: ما با توجه به فشاری که از سوی منابع داخلی وارد میشود و مسئله تکمیل خدمات زیربنایی را دشوار میکند، پروژه مسکن مهر پردیس را دنبال میکنیم و البته در این مسیر همراستا با خریداران هستیم. آخوندی ابراز امیدواری کرد: به جای کنایهزدن به یکدیگر، تمام مقدمات کار فراهم شود تا این پروژه هرچهزودتر به مرحله نهایی خود برسد. دولت وارث تصمیمات اشتباهی است که در دوره قبل گرفته شده که البته این تصمیمات اشتباه را ما باید تحمل کنیم و نباید خریداران بابت این موضوع جریمه شوند.
همچنین عباس آخوندی در دوازدهمین همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی، با اشاره به این نکته که ایران کاملا به این نقش خود در جهت توسعه ثبات در منطقه واقف است، تأکید کرد: امیدوارم قدرتهای منطقه به این موضوع بیش از گذشته توجه کنند که مردم منطقه ما دستاویز دخالت مکرر قدرتها در منطقه بودهاند و ایران نیز در این بین با تحمل تحریمها هزینههای سنگینی داده است.
آخوندی گفت: با این حال امروز سرافرازیم که میتوانیم به عنوان قدرت مستقل دریایی در سطح منطقه و جهان حضور داشته باشیم و با همه مذاکره کنیم. وی ادامه داد: ما در پی این هستیم که موقعیت تاریخی خود را در امنیت دریایی، لجستیک دریایی و توسعه ارتباطات دریایی به دست آوریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور نهادهای علمی، بینالمللی و بنگاههای تجاری و مهندسی از ۳۷کشور جهان در این همایش گفت: این مایه افتخار است و امیدوارم این رفتوآمدها باعث ارتباطات درازمدت شود. آخوندی با ابراز خشنودی از برگزاری کنفرانس دریایی ۲۰۲۰ در ایران گفت: انتخاب ایران برای برگزاری این کنفرانس نشاندهنده آن است که اقدامات ما در حال جوابدادن است و ما در حال تعمیق ارتباطات با مؤسسات بینالمللی هستیم. وی در ادامه سخنرانی خود گفت: مناسب میدانم به عنوان مسئول حملونقل کشور چند نکته را مطرح کنم. ما در کنار فعالیتهای مهندسی و فناورانه نیاز به توجه به بحث اقتصاد داریم. من فکر میکنم یکی از موضوعات بعدی باید اقتصاد دریا باشد. وزیر راه و شهرسازی، توجه به اقتصاد دریایی را نکته مهمی خواند و ادامه داد: موضوع بعدی بحث شهربندر و ارتباط بنادر و شهر است. ارتباط بنادر با شهر باید در دستور کار تمام جامعه علمی، حرفهای و تجاری قرار گیرد. آخوندی بحث حملونقل ترکیبی را نکته مهمی خواند و گفت: در کنار توسعه بنادر نیاز داریم که مفهوم کریدورهای بینالمللی و حملونقل ترکیبی نحوه کار بنادر با ریل، جاده و هوا در دستور کار قرار گیرد. عضو کابینه دولت تدبیر و امید تأکید کرد: در نهایت همه فعالیتهای مهندسی باید منجر به توسعه منطقهای محلی و آسایش و افزایش کارآمدی حملونقلی در سطح کشور و منطقه شود.
وی همچنین به موقعیت ایران اشاره کرد و گفت: جغرافیای ایران و نحوه ارتباط خلیجفارس و دریای عمان با کشورهای همسایه و حتی شکل نقشه ایران بیانکننده این موقعیت است که در جغرافیای ایرانی یک تمدن بزرگ بروز و ظهور داشته است. اینجا منطقهای است که در آن اقوام مختلف زندگی کردهاند و بنابراین موضوع همزیستی مسالمتآمیز اقوام مختلف، ثروت بزرگی است که در اختیار ملت ایران است و بر همین اساس اگر میخواهیم یک بار دیگر در دنیای مدرن امروزی بروز و ظهور داشته باشیم، باید به این موضوع توجه کنیم که چقدر قدرت سازگاری و قدرت حل مشکلات خود و سایر ملل را داریم. آخوندی ادامه داد: ما مدعی هستیم این امکان در ملت ایران وجود دارد که نه به صورت باخت-باخت بلکه به صورت برد-برد با همه ملت جهان در دنیا به گفتوگو بنشیند. وی ادامه داد: ما به این سرمایه اجتماعی توجه داریم و به همین دلیل است که بعد از برجام در مدت کوتاهی ۱۷ خط کشتیرانی را به سواحل ایران برگرداندیم. این ۱۷ خط کشتیرانی امروز برنامه منظم را برای حملونقل با ایران برقرار کرده است.
این مقام مسئول ادامه داد: امروز اعلام میکنم که در پسکرانه همه بنادر شمالی و جنوبی کشور آمادگی داریم امکانات حملونقلی را در اختیار تمام مراکز بینالمللی قرار دهیم تا بتوانند ترانزیت از ایران را با سرعت و امنیت انجام دهند. وی ادامه داد: آنچه در بنادر ایران صورت گرفته است، اضافهکردن بیش از دوهزارو ۵۰۰ هکتار پسکرانه در بندر امام است که قابلیت افزایش به ۱۱ هزار هکتار را دارد و همینطور توسعه بنادر جاسک و چابهار که این امکان را میدهد تا در گام بعدی اقدام به توسعه زیرساختهای لجستیکی و ارتباطات لجستیکی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: بر همین اساس است که علاقهمندیم علاوه بر بندر، به مفهوم لجستیک و تمام تأسیسات لجستیکی توجه کنیم.
آخوندی گفت: درحالحاضر امکان حملونقل ترکیبی را از بنادر ایران داریم و اتصال به آسیای میانه، چین، روسیه و غرب امکانپذیر است. این یک شبکه کمنظیر است که در منطقه وجود دارد.
وی تصریح کرد: نکته مهم این است که از این حجم سرمایهگذاری بینالمللی تا چه اندازه بهرهوری تجاری داشته باشیم. این عضو دولت کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما فکر میکنیم نگاه بازرگانی و تجاری به بنادر ایران و تمام کریدورهایی که از ایران میگذرد، وجود دارد. آخوندی با اشاره به سفر خود به هند، گفت: برای اتصال بمبئی به مسکو از طریق دریا ٤٠ روز زمان لازم است، حال آنکه از طریق ایران به ١٧روز کاهش مییابد که در نهایت کاهش هزینه ٢٠درصدی را شامل میشود.
وی افزود: نکته مهم در این میان داشتن رویکرد تجاری است که در واقع بازرگان مطمئن شود این کریدور میتواند بار او را در همان زمان و با امنیت در اختیار مشتری قرار دهد. به گفته آخوندی، ایجاد اطمینان نیاز به تغییر رویکرد در تمام ارگانهای داخل کشور و نحوه ارتباط با ارگانهای بینالمللی دارد.
آخوندی در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع بهرهوری از دریا اشاره کرد و گفت: توجه ما به دریا در حوزه بار است، ولی باید بدانیم که دریا به عنوان منبع حیات بشر مطرح است که این فراتر از موضوع بار و حمل بار است. وی به بحث مسافرت و تفریحات دریایی و زندگی در کنار سواحل نیز اشاره کرد و افزود: سهم مسافرت دریایی اندک و بهرهبرداری توریستی از دریا در حد صفر است. آخوندی خواستار قرارگرفتن موضوع استفاده از وضعیتهای دریایی در این همایش شد و تصریح کرد: بحث بعدی بهکارگیری فناوری اطلاعات در بنادر و نحوه مدیریت بندر است. وی فرایند رسیدن به بنادر هوشمند را حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: این موضوع از سوی سازمان بنادر و دریانوردی کشور موردتوجه قرار گرفته و هر روز شاهد پیشرفت در این موضوع هستیم.
بازدیدها: 27