یک ایران شناس آلمانی گفت: با توجه به علاقه ای که به فرهنگ، آداب و رسوم مردم ایران پیدا کرده ام در حد توانم تلاش می کنم تا این سرزمین را به آلمانی ها و دیگر اروپاییان معرفی کنم

 


تربت حیدریه -ایرنا:'هارتمون نیمان' که در قالب سرپرست یک گروه گردشگر به تربت حیدریه سفر کرده بود عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از موزه مردم شناسی این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: کتابی با عنوان 'راهنمای سفرت به ایران' به زبان آلمانی نوشته ام که بخشی از آن به معرفی فرهنگ و جاذبه های خراسان رضوی و نیز منطقه تربت حیدریه اختصاص دارد.
وی افزود: قبل از سفر به ایران، به صورت تحقیقات کتابخانه ای با فرهنگ غنی مردم این سرزمین آشنا شده بودم و سپس تلاش کردم با سفر به ایران و بازدید از شهرهای مختلف، از نزدیک مشاهدات خود را به زبان آلمانی و برای هم وطنان خود ثبت و ضبط کنم.
وی با بیان اینکه پارسال نیز به استان خراسان رضوی سفر داشته است، گفت: سفر پاییزی من به ایران ویژه استان های خراسان رضوی و جنوبی، برای بازدید از کشتزارهای زعفران در شهرهای این ۲ استان است.
نیمان که به همراه هفت گردشگر آلمانی به خطه خراسان سفر کرده، افزود: در این تور گردشگری تاکنون به شهرهای مشهد و تربت حیدریه سفر کرده ایم و سفر به فردوس، قائن و بیرجند در استان خراسان جنوبی، از برنامه های بعدی سفر ماست.
همه ساله در فصل برداشت زعفران شهرستان های تربت حیدریه و زاوه میزبان شمار زیادی از گردشگران خارجی و داخلی هستند که برای دیدن چشم اندازهای زیبای مزارع زعفران و آشنایی با نحوه چیدن و فرآوری طلای سرخ به این خطه سفر می کنند.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، ۱۱ هزار هکتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۷۲هزار نفری زاوه در ۱۷۶ مشهد واقع است. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 
۶۱۲۱/۵۱۳۲

 

 

انتهای پیام /*

بازدیدها: 40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *