دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: دستگاهها باید نگاه خود را از بخشی نگری فراتر ببرند معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: باید به شکلی برنامه ریزی کنیم که زمینه افزایش ارزش افزوده صنعت گردشگری در شهرستان فراهم شود زیرا تربت حیدریه در این ارتباط دارای قابلیت های خوبی است.

تربت حیدریه- ایرنا- دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: مسئولان استانی و شهرستانی در قبال توسعه استان مسئول هستند و نباید خود را صرفا به بخشی نگری و ارائه خدمات در چهارچوب تعریف شده دستگاه مربوطه خود محدود کنند.

به گزارش ایرنا حسین زارع صفت، دوشنبه در نشست ستاد سفر تربت حیدریه افزود: متاسفانه اکنون چنین نگاهی در مدیران استان وجود ندارد و آنان تنها با عمل به وظایف سازمانی، وظیفه خود را تمام شده می انگارند.
وی خطاب به دستگاههای عضو ستاد سفر گفت: شما باید در قالب کمیته های ۱۰ گانه جدول برنامه ریزی کاری داشته باشید و محور برنامه هایتان رویدادمحور باشد.
زارع صفت با اشاره به 'نوروز متفاوت' به عنوان شعار نوروز امسال افزود: بر این اساس مسئولان تربت حیدریه نیز باید به شکلی برنامه ریزی کنند که این شعار به طور کامل محقق شود.
وی تربت حیدریه را تنها شهرستان واقع در دالان ارتباطی استان ندانست، مدیران این منطقه باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که گردشگران و زائرانی که به عزم مشهد از تربت حیدریه می گذرند، اینجا را نیز به عنوان مقصد سفر خود برگزینند.

* باید زمینه افزایش ارزش افزوده گردشگری فراهم شود
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: باید به شکلی برنامه ریزی کنیم که زمینه افزایش ارزش افزوده صنعت گردشگری در شهرستان فراهم شود زیرا تربت حیدریه در این ارتباط دارای قابلیت های خوبی است.
احمدعلی موهبتی افزود: بناهای تاریخی در حال تخریب باید با همان سبک و سیاق قدیم بازسازی شوند تا شکل معماری آن ها الگویی برای معماری نوین در تربت حیدریه قرار گیرد.
یک عضو شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز گفت: اینکه پیگیری کنیم که در گذشته کدام مسئول در منطقه کم کاری کرده دردی را از تربت حیدریه دوا نمی کند و اکنون باید دید برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه چه باید کرد.
اشرف جهانشیری افزود: یکی از شیوه های جذب گردشگر، ایجاد بازارچه های سوغات و هدایای محلی در مبادی ورودی و خروجی شهرستان است که متاسفانه تاکنون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مجوزی را در این خصوص صادر نکرده است. 
هم اکنون از مجموع ۷۰ بنای تاریخی شناسایی شده در شهرستان تربت حیدریه، ۴۶اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته اند که ۳۵ اثر تاریخی و بقیه محوطه و تپه های تاریخی هستند. 
در شهرستان زاوه نیز حدود ۳۰ بنای تاریخی وجود دارد که تاکنون ۱۴ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 
صنعت ابریشم کشی یا چله کشی تربت حیدریه نیز در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و اکنون نیز ثبت درخت کاج ۷۰۰ ساله روستای کاج، در بخش مرکزی تربت حیدریه در دست پیگیری است. 
منطقه تربت حیدریه و زاوه فاقد مراکز طبیعی مهم و شناخته شده است و تنها می توان به منطقه گردشگری رود معجن و حصار در بخش بایگ آن اشاره کرد. 
ابریشم بافی (ابریشم کشی)، گلیم بافی، جاجیم بافی، سبدبافی، سرمه دورزی و تراش سنگ های قیمتی، مهمترین صنایع دستی منطقه تربت حیدریه است و البته در گذشته پوستین دوزی هم رایج بوده که به تدریج از بین رفته است. 
فرت بافی (پارچه از ابریشم) نیز از دیگر صنایع دستی بسیار مهم تربت حیدریه است که هم اکنون تنها به مدد هنرمندان و با حمایت میراث فرهنگی سراپا مانده و گرنه این صنعت نیز چند سال قبل منقرض شده بود.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

بازدیدها: 39

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *