روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

جایی درمیان کویر مرکزی و مرکز ایران، آبادی کوچکی به نام گرمه وجود دارد که چند سالی است میزبان توریست‌های زیادی است. این روستا از جاهای دیدنی خور به شمار می‌رود که در شرق استان اصفهان و در کویر مرکزی ایران قرار دارد و از توابع شهرستان نایین، بخش خور و بیابانک محسوب می‌شود.

گروه ایرنا زندگی – جایی درمیان کویر مرکزی و مرکز ایران، آبادی کوچکی به نام گرمه وجود دارد که چند سالی است میزبان توریست‌های زیادی است. این روستا از جاهای دیدنی خور به شمار می‌رود که در شرق استان اصفهان و در کویر مرکزی ایران قرار دارد و از توابع شهرستان نایین، بخش خور و بیابانک محسوب می‌شود.

روستای زیبا و چندین هزار ساله گرمه به‌دلیل داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. نخلستان‌های خرما، بافت روستا، قلعه، امامزاده، چشمه آب معدنی، بیابان‌ها و ریگ‌زارهای وسیع که شن‌های روان آن به‌هنگام باد به رقص در می‌آیند از مکان‌های دیدنی روستای گرمه به شمار می‌روند.

روستای گرمه کجاست؟

روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

روستای گرمه از توابع شهرستان نایین، بخش خور و بیابانک محسوب می‌شود که در حاشیه کویر مرکزی فلات ایران و در شمال شرق استان اصفهان قرار دارد. این روستا در بین کوه‌ و دشت با پوششی از درختان خرما و انار واقع شده است.

منطقه‌ای که روستای گرمه در آن جای گرفته پوشیده از باتلاق‌ها، تپه‌های شنی و خاک‌های رس نمکی است. این روستا از سطح آب‌های آزاد ۷۵۰ متر ارتفاع دارد و آب‌وهوای آن در اثر مجاورت کویر گرم و خشک محسوب می‌شود. در اطراف گرمه بیابان‌ها و مزارعی وجود دارد که در هر گوشه از آن دسته‌های شتر به راهپیمایی مشغول هستند. ریگ‌زارهای وسیع که شن‌های روان آن به‌هنگام باد به رقص در می‌آیند تماشایی هستند.

مردمان گرمه به زبان پهلوی صحبت می‌کنند که اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان است. مردمان بومی در زبان محلی و قدیمی خود آن را «هسب» می‌نامند. گرمه منطقه‌ای ادیب‌پرور است و افراد گران‌قدری چون یغما جندقی، شاعر عالی‌قدر و حبیب یغمایی، سراینده شعر روباه و زاغ، برخاسته از این منطقه هستند.

آدرس: استان اصفهان، ۴۰ کیلومتری شهرستان شهرستان نایین، بخش خور و بیابانک، روستای گرمه

راه‌های دسترسی به منطقه

مسیر دسترسی روستای گرمه از دو طریق امکان‌پذیر است:

مسیر اول: مسیر شهر خور به‌سمت مهرنجان و یزد است که پس از طی مسافتی در حدود ۲۷ کیلومتر به جاده فرعی نیشابور و گرمه می‌رسید. پس از طی هشت کیلومتر، تابلوی نخلستان گرمه می‌بینید.

مسیر دوم: مسیر شهر خور به‌سمت یزد است. پس از طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر به جاده خاکی می‌رسید که در صورت ورود به آن پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر وارد روستای گرمه خواهید شد.

دیدنی‌ های روستای گرمه

جاذبه‌های تاریخی روستای گرمه

روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

قلعه، قبرستان کشته‌ها، امامزادگان و استودان گبرها از جمله آثار تاریخی و دیدنی روستای گرمه محسوب می‌شوند. به‌خصوص قلعه ساسانی که در مرکز روستا قرار دارد، یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی روستای گرمه خور است. قدمت قلعه و مسجد آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد و دو امامزاده آن بسیار دیدنی هستند.

خانه‌های روستای گرمه

روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

خانه‌های گرمه از همان بدو ورود به روستا نظرتان را به خود جلب می‌کنند؛ خانه‌هایی ساده و صمیمی که روی تپه‌های خاره بنا شده‌اند و مشرف به نخلستان هستند. این منازل مثل سایر معماری کویری، برای خنک ماندن فضای داخلی آن‌ها از مصالح و معماری خاصی استفاده شده است. کوچه‌های تنگ و پرپیچ گرمه همراه با سابات‌های بسیار زیاد، توجه فیلم‌سازان را به خود جلب کرده است.

نخلستان‌های گرمه

روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

از آنجایی که به بار نشستن خرما از یک درجه حرارتی به بالا امکان‌پذیر است و کویرهای مرکزی ایران دارای زمستان‌های سردی هستند، خرمای مرغوبی در آن‌ها به بار نمی‌نشیند. اما گرمه از معدود روستاهای خور و بیابانک است که زمستان چندان سردی ندارد؛ به همین علت نخلستان‌های زیاد و خرمای بسیار خوبی دارد. نکته‌ جالب و عجیب این است که درختان خرما در اینجا در کنار درختان زردآلو بار می‌دهند. نخلستان‌ها آن آن‌قدر زیبا و پر درخت هستند که به‌سختی می‌توان وارد این دنیای پر از زیبایی شد.

 

چشمه روستای گرمه

روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

چشمه آب معدنی روستای گرمه هزاران سال است که از دل کوه می‌جوشد و در گذشته ماهی‌های زیادی در این چشمه زندگی می‌کردند. این آب گرم برطرف‌کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هرساله مردم بی‌شماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده به این روستا می‌آیند.

اقامت در روستای گرمه

در روستای گرمه چندین اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که می‌توانید شبی به یادماندنی و خاطره‌انگیز را در آن سپری کنید. عزیز، عمه بیگم، آلما و آتشونی یا مازیار از بوم‌گردی‌های این روستا هستند.

سوغات روستای گرمه

روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

صنایع‌دستی گرمه از برگ‌های خرما درست می‌شوند که سبدهای بافته شده از لیف خرما از جمله آن‌ها هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات از گرمه ببرید. علاوه بر آن شیره‌ خرما و سایر محصولات باغی نیز از سوغاتی‌های این روستا به شمار می‌روند.

بهترین فصل بازدید روستای گرمه

روستای گرمه؛ زمرد کویر اصفهان

به گزارش وب گاه گردشگری کجارو، دمای هوای این روستا در تابستان تا ۶۰ درجه و در زمستان تا ۷- درجه متغیر است. بنابراین بهترین زمان سفر به گرمه و گشت‌وگذار در این روستا فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است. این روستا در تابستان هوای گرمی دارد.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *