پزشکان بدون مرز: قطعنامه شورای امنیت حافظ جان غیرنظامیان در غزه نیست

پزشکان بدون مرز: قطعنامه شورای امنیت حافظ جان غیرنظامیان در غزه نیست

تهران-ایرنا-سازمان پزشکان بدون مرز بامداد شنبه به قطعنامه جدید شورای امنیت درباره غزه واکنش نشان داد و آن را از پیش شکست خورده تلقی کرد و افزود: این قطعنامه حافظ جان غیرنظامیان نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری “سما” فلسطین، این سازمان بین‌المللی افزود: شورای امنیت بار دیگر در درخواست برای برقراری آتش‌بس و توقف درگیری ناکام ماند و تصمیمی که گرفت خواسته های متناسب برای حل بحران غزه را برآورده نمی کند.

این سازمان نوشت: آمریکا مانع قطعنامه تأثیرگذار درخصوص غزه شد و قطعنامه‌ای که تصویب شده حافظ جان غیرنظامیان نیست و بزودی از نظر اجرایی این قطعنامه نا کارامد خواهد شد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز جمعه شب در واکنش به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد گسترش کمک ها به غزه را ناکافی خواند.

این جنبش افزود که دولت آمریکا این قطعنامه را از جوهره و ماهیت اصلی خود خالی کرد و آن را به شیوه‌ای ارائه داد که به اشغالگران اجازه ادامه قتل و کشتار و ویرانگری را می‌دهد.

حماس بیان کرد که شورای امنیت باید رژیم اشغالگر صهیونیستی را به ورود کمک‌های کافی به سرتاسر نوار غزه به ویژه مناطق شمالی ملزم کند.

سرانجام در پی فشارهای جهانی به آمریکا بعنوان حامی سرسخت رژیم اسرائیل برای توقف بمباران نوار غزه به تلافی عملیات طوفان الاقصی، شورای امنیت سازمان ملل سرانجام قطعنامه ای را که خواستار کمک های بشردوستانه بیشتر به غزه شده است، پس از یک هفته تاخیر به تصویب رساند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل متحد، این قطعنامه در جلسه علنی روز جمعه شورای امنیت ۱۳ رای مثبت از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت را کسب کرد و آمریکا و روسیه بعنوان دو عضو دائم دارای حق وتو در این شورا، به این قطعنامه رای ممتنع دادند. به این ترتیب این قطعنامه بدون هیچ رای مخالفی به تصویب رسید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه اول دی ماه ۱۴۰۲در جلسه رای‌گیری خود، در پی وتو شدن قطعنامه تعدیل شده روسیه، این قطعنامه‌ را از دیدگاه آمریکا و به‌ منظور گسترش حجم کمک‌رسانی به ساکنان غزه تصویب کرد.

آمریکا اعلام کرده بود که از جدیدترین پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره غزه حمایت می کند. در این قطعنامه از درخواست “آتش بس موقت” خودداری شده است. قطعنامه تصویب شده شورای امنیت از همه طرف‌ها می‌خواهد که «ارسال فوری، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به صورت انبوه» را به طور مستقیم به غیرنظامیان فلسطینی تسهیل و امکان‌پذیر کنند و به اسرائیل نیز امکان می دهد بر اسال کمک ها به غزه کنترل داشته باشد.

این قطعنامه همچنین از طرف‌ها می‌خواهد «شرایط را برای توقف پایدار خصومت‌ها ایجاد کنند.» نسخه اولیه خواستار توقف جنگ بود، در حالی که پیش نویس دوم خواستار «تعلیق» جنگ برای ارائه کمک بود.

از دیگر بندهای این قطعنامه آن است که «استفاده از تمام مسیرهای موجود به سراسر نوار غزه» برای ارسال کمک‌ها تسهیل شود.

قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته است که یک مقام را برای نظارت بر ارائه کمک‌ها منصوب کند و از آن مقام می‌خواهد یک سازوکار سازمان ملل برای تسریع کمک‌ها ایجاد کند. این نشان دهنده تفاوت دیگر با متن اولیه است. پیش نویس اولیه از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده بود تا مکانیزمی الزام آور برای کمک های سریع ایجاد کند.

قطعنامه تصویب شده شورای امنیت همچنین خواستار آزادی “اسرا” و ورود سوخت کافی به غزه برای رفع نیازهای بشردوستانه است.

به بیان دیگر، از نگاه تحلیلگران مسائل بین الملل می توان گفت آمریکا در نشست علنی روز جمعه شورای امنیت در واقع، دوباره هرگونه توقف یا تعلیق یا آتش بس فوری را وتو کرد و قطعنامه ای در شورای امنیت به تصویب رسید همچنان به رژیم اسرائیل اجازه تداوم حملاتش را بدون هراس از مجازات بین المللی می دهد.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *