ستاره اسکندری در گفتگو ایلنا تئاترِ گرفتارِ نظارت باید حمایت شود

ستاره اسکندری به عنوان یکی از باتجربه‌های عرصه بازیگری هنرهای نمایشی؛ معیاری صحیح برای اظهارنظر درباره آشفتگی‌های این روزهای هنرهای نمایشی محسوب می‌شود

اسکندری معتقد است؛ گرایش به گیشه و فروش بیشتر در کنار کاستی‌ زیرساخت‌های نمایشی عامل اصلی گرفتاری‌ها محسوب می‌شود. اتفاقی که از دو دوره ریاست جمهوری نهم و دهم آغاز شد و تا امروز ادامه یافته است.

تاره اسکندری در گفتگو ایلنا:

تئاترِ گرفتارِ نظارت باید حمایت شود

تئاترِ گرفتارِ نظارت باید حمایت شود

اسکندری معتقد است؛ خودگردانی سالن‌هایی مانند تالار وحدت؛ خطر تبدیل آنها به ملک شخصی صاحبان سرمایه را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ستاره اسکندری به عنوان یکی از باتجربه‌های عرصه بازیگری هنرهای نمایشی؛ معیاری صحیح برای اظهارنظر درباره آشفتگی‌های این روزهای هنرهای نمایشی محسوب می‌شود. عرصه‌ای که امروز بیش از پیش به بازار مکاره شباهت دارد و هر دم کارگردانی، گویی کالایی برای فروش داشته باشد از هر روشی برای تبلیغ و فروش کالای خود که کیفیت آن به هیچ وجه مشخص نیست؛ استفاده می‌کند. اتفاقی که با تصمیم مدیران بنیاد رودکی برای صدور مجوز اجرای کارگردان تئاتر اولی در تالار وحدت آهنگ متفاوتی گرفت و اعترض‌ ادامه‌دار رسانه‌ها را به همراه داشت.

ادامه حذف حمایت‌های دولت یکی از دلایل اصلی آشفتگی است

اسکندری معتقد است؛ گرایش به گیشه و فروش بیشتر در کنار کاستی‌ زیرساخت‌های نمایشی عامل اصلی گرفتاری‌ها محسوب می‌شود. اتفاقی که از دو دوره ریاست جمهوری نهم و دهم آغاز شد و تا امروز ادامه یافته است.

او گفت: بحث برداشتن حمایت از هنرهای نمایشی که در دولت قبل مطرح شد و همچنان ادامه دارد؛ موضوعی است که موجب شکل‌گرفتن چنین مسائلی شده است. اصولا در تئاتری که نظارت و ارزشیابی وجود دارد؛ باید شاهد حمایت مالی باشیم. قطع حمایت‌ها موجب شد تالار وحدت به محلی تبدیل شود که فقط قصد دارد اقتصاد خود را بچرخاند. الان شرایطی پیش آمده که کم مانده در این سالن عروسی برگزار کنیم.

سالن‌ها به سمت کسب درآمد به هر قیمت پیش می‌روند

او ادامه داد: سوال اینجاست که آیا دولت نباید به ساخت سالن‌های مشابه تالار وحدت فکر کند؟ امروز اعتبار این سالن تحت تاثیر قرار گرفته است. جوانی که از دانشگاه بیرون می‌آید اگر پول نداشته باشد باید چه کار کند؟

بازیگر نمایش «هم‌هوایی» با بیان اینکه عملکرد مسئولان در این مقطع برایش اهمیت بسیاری دارد؛ اظهار کرد: سیاست‌گذاری در حوزه هنرهای نمایشی مخدوش شده و سالن‌های نمایشی به سمت چرخاندن امور خود به هر قیمت پیش می‌روند. البته فراموش نکنیم اینکه تهیه‌کننده‌ای پیدا شده و حاضر است در حوزه هنرهای نمایشی سرمایه‌گذاری کند اتفاق خوبی است؛ ولی این آسیب هم وجود دارد که تالار وحدت به ملک شخصی صاحبان سرمایه تبدیل شود.

کاملا بحث تقلیل سطح فرهنگ مطرح است

این هنرمند افزود: اینکه بازیگران سینما به تئاتر بیایند یا برعکس اصلا دغدغه من نیست؛ بلکه اصل وجود تئاتر اهمیت دارد. معتقدم کاملا بحث تقلیل فرهنگی مطرح است و درحالیکه اندیشه؛ بنیان تئاتر را تشکیل می‌دهد؛ وظیفه یک مدیر فرهنگی ارتقای سطح فرهنگ است. نکته‌ای که در تلویزیون نیز وجود دارد و انتظار داریم رسانه‌ای که به تمام نقاط کشور سرک می‌کشد مانند تمام مدیوم‌های فرهنگی خود را مسئول ارتقای سطح فرهنگ بداند.

اسکندری با یادآوری این نکته که اندیشه ذات و جوهر هنر تئاتر را تشکیل می‌دهد؛ اظهار کرد: نباید در مقطعی درباره یک مسئله مشخص صحبت کنیم و بعد از مدتی همه چیز را به فراموشی بسپاریم. این فرایند (برطرف کردن کاستی‌ها و بحران‌ها) باید از حالت ژورنالیستی صرف خارج شود. افزایش گلایه در مطبوعات از قدرت حل واقعی مسئله خواهد کاست. اگر حسن‌نیت برای حل ریشه‌ای مسائل وجود دارد باید اصل را مورد توجه قرار دهیم و به آن بپردازیم.

او افزود: درباره دغدغه‌ این روزهای اهالی تئاتر و رسانه نیز بیشتر از آنکه مستقیم درباره مسئله‌ای اظهارنظر کنم؛ علاقه‌مندم راه‌کاری عملی مطرح شود. ما باید از رفتار احساسی فاصله بگیریم.

ما تئاتری‌ها گاهی فراموش می‌کنیم…

بازیگر برگزیده جشنواره تئاتر فجر در ادامه گفت: نکته دیگر به خود ما اهالی تئاتر بازمی‌گردد که گاهی فراموش می‌کنیم چه چیز را با چه چیز عوض می‌کنیم. شاید بیشتر از حضور بازیگران سینما روی صحنه تالار وحدت (که اعلام کردم از نظر من هیچ ایرادی ندارد) همراهی اهالی تئاتر شگفتی‌ساز شد. اما به هرحال عامل این اتفاق هم مسائلی است که به حمایت‌ و پرداخت سوبسید به هنرهای نمایشی بازمی‌گردد.

این هنرمند افزود: بدنه رنجور تئاتر مستقل چه اندازه توان ایستادگی در برابر ناملایمات و تنگناهای مالی را دارد. در سالهای اخیر شاهد سیاستی‌ هستیم که گروه‌های نمایشی را بیشتر به گیشه سوق می‌دهد تا افزایش کیفیت و همین عامل موجب پذیرش بعضی نقش‌ها توسط بازیگران شناخته شده تئاتر می‌شود.

هنری که باید پیشرو باشد در ۱۰ سال اخیر از جامعه عقب ماند

او تصریح کرد: در غیر این صورت و در شرایط وجود امنیت مالی بازیگر قطعا معیارهای دقیق‌تر و جدی‌تری برای همراهی با یک فیلم یا نمایش خواهد داشت. در مقطعی خصوصا در ۱۰ سال اخیر تئاتری که باید جلوتر از جامعه حرکت می‌کرد با جامعه همسو شد و دغدغه‌های مشابه را مطرح کرد اما باید ریشه را در جایی دیگر جستجو کنیم.

اسکندری نقش خانه تئاتر در این زمینه را جدی توصیف کرد و گفت: در تمام این سال‌ها حتی خانه تئاتر نیز بیشتر وقت‌ها به جای اصل، حاشیه را مدنظر قرار داد. چطور می‌شود ما در کشور با کمبود سالن‌های نمایشی مواجه باشیم ولی همواره دغدغه‌های بیمه‌ای و مالی مطرح باشد؟

همه به تئاتری بودن علاقه دارند نه تئاتر

بازیگر نمایش «دندون طلا» خاطرنشان کرد: امروز دیگر تئاتر به معنای قبل در ذهن کسی وجود ندارد. همه برخلاف گذشته به تئاتری بودن علاقه‌مند هستند نه هنر نمایش. نسل ما به عشق بازیگری در هنر ارزشمند تئاتر وارد دانشگاه شد نه بازیگر بودن و طبعاتی که بواسطه شهرت و مسائل دیگر به همراه دارد. اینطور به نظر می‌رسد که دیگر کسی به اصل هنر فکر نمی‌کند.

او ادامه داد: وقتی چنین شرایطی در کلیت یک جامعه هنری حاکم باشد، معلوم است مدیر به خود اجازه می‌دهد بگوید سلیقه مخاطب برای ما بیشتر از کیفیت کار اهمیت داشت. اینجا سوال پیش می‌آید که آیا مدیر ما واقعا مدیریت فرهنگی می‌داند؟ چه دغدغه‌ای در ذهن دارد جز اینکه مجموعه زیرنظر او از راه فروش نمایش شبی ۱۰ میلیون تومان کسب درآمد کند؟

بعضی رسانه‌های اثرگذار مانند مطبوعات زرد عمل می‌کنند

اسکندری در ادامه به نقش رسانه‌ها در این میان پرداخت و اظهار کرد: اگر قرار است مطبوعات و رسانه‌ها در جهت حل مسائل گام بردارند باید مسئولان را به پرسش بکشند. وقتی هنرمندان درباره چنین مسائلی اظهارنظر کنند اتفاق خوشایندی رخ نمی‌دهد و آنها رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. غم‌انگیز است وقتی می‌بینید بهترین روزنامه‌ها که روزگاری تاثیر بسیار زیادی داشتند امروز مثل روزنامه‌های زرد کار می‌کنند.

این هنرمند ادامه داد: به نظر می‌رسد یک هم‌سان سازی در تمام عرصه‌ها رخ داده است. باید از مدیران بپرسیم که چه اتفاقی در عرصه فرهنگ افتاده که وزن هنرمندان برای روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اثرگذار کشور یکی شده و دیگر تفاوتی بین کیفیت افراد قائل نیستند.

اسکندری تاکید کرد: پررنگ کردند اختلافات حاصلی نخواهد داشت، بلکه باید تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش برویم و مسئله تئاتر و آشفتگی‌های حاکم بر آن را مطرح کنیم.

بازدیدها: 163

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *