دفاع لاريجاني از اصلاح‌طلبان در پرسش و پاسخ با طلاب حوزه علميه قم؛اگر اصلاح‌طلبان ضدانقلابند، چرا مي‌گذاريم فعاليت كنند؟

گروه سياسي| دفاع لاريجاني از دولت ديگر چيز عجيبي نيست، اين موضع ثابت او در تمام يك سال و نيم اخير بوده. چيزي كه حالا جديد به نظر مي‌رسد، دفاع او از اصلاح‌طلبان است؛ دفاعي محكم و روشن. كوتاه و مختصر در برابر منتقدان حضورش در ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان حرفي مي‌زند كه ديگر جاي بحثي باقي نماند؛ «اگر اصلاح‌طلبان ضدانقلاب هستند، پس چرا مي‌گذاريم فعاليت كنند.» لاريجاني در روزهاي تبليغات انتخاباتي‌اش در قم، تقريبا هر روز حرف مهمي براي زدن داشته است. يك روز از ده جلسه هسته‌اي در محضر رهبري خبر داد و روز ديگري از پخش شبنامه عليه‌اش در مراسم ٢٢ بهمن امسال قم. حالا در جديدترين گفت‌وگويش با اهالي رسانه و روحانيون قم رو به دفاع از اصلاح‌طلبان آورده و انتقادش از قطار اصولگرايان كه مدام از مسافرانش كم مي‌شود. مسافراني چون خود علي لاريجاني كه مي‌گويد هنوز هم يك اصولگرا است، اما اصولگرايي «متفاوت». تفاوت او در واقع همان شباهت سال‌هاي اخير وي به اصلاح‌طلبان و اعتداليون است. سابقه او در دو سال و نيم دولت يازدهم به اندازه كافي جا براي توجيه طيف زيادي هواداران اصلاحات و اعتدال گذاشته بود تا نام او را در رديف اول برگه‌هاي راي خود در پايتخت مذهبي ايران بنويسند. حرف‌هاي جديدش شايد با هدف پايان دادن به ترديد قسمت ديگري از همين قشرها باشد.
 مشكل اقتصادي به انقلاب آسيب مي‌زند
علي لاريجاني در آخرين دور از اظهارات خود هم مواضعي همدلانه با دولت اتخاذ كرده است. از جمله جايي كه تاكيد مي‌كند: «من وضعيت دولت را در شرايط كنوني با وجود حل و فصل مساله هسته‌اي خيلي سخت مي‌دانم، البته به شرايط آينده اميدوار هستم، اما اين چاله‌اي كه كنده شده و هم اكنون حدود ٢٠٠ هزار ميليارد تومان قرض روي دستان دولت مانده، آثار مخربي را براي كشور به دنبال دارد، لذا به نظر من دغدغه و درگيري اصلي اين است كه تلاش شود كه اوضاع اقتصادي كشور كمي بهبود يابد.» او مي‌گويد: «به نظر من اگر از نظر منافع انقلابي به موضوعات نگاه كنيم، حوزه اقتصادي به‌شدت در حال آسيب وارد كردن به انقلاب است، بنابراين بايد مقوله توانمندسازي در اقتصاد را جدي بگيريم.»
متفاوت از اصولگرايان فكر مي‌كنم
او در ادامه سخنانش، دليل اعلام استقلال خود از جريان اصولگرايي در انتخابات پيش رو را مختصر و مفيد شرح مي‌دهد؛ «از بدنه اصولگرايي جدا نشدم، بلكه متفاوت فكر مي‌كنم.» شرح او اما توضيح گلايه‌گونه مفصلي هم دارد. گلايه از حملاتي كه به او انجام شده است؛ «نمي‌توان افراد را به علت تفاوت نگرش از دايره انقلابي بودن خارج كرد. آيا حق داريم كه انقلابي باشيم و نوع ديگري فكر كنيم و يا حتما بايد با چند نفري كه شما علاقه داريد يكسان بينديشيم، در مجلس، آرا و نظرات مختلف وجود داشته و خيلي از افراد هستند كه انقلابي بوده اما با افراد مطروحه، يك فكر و يكسان نيستند، حال آيا مي‌توانيم بگوييم كه اين افراد انقلابي نيستند؟» او همچنين مي‌افزايد: «آخر چرا اصولگرايان را اين طور در هر مساله‌اي خرد و جزيي مي‌كنيد كه به ازاي هر مساله جديد انشقاق در ماهيت اصولگرايي ايجاد شود، به قول آقايان افراد به دليل هر مساله حادث‌شده‌اي از قطار بيرون رانده شوند بايد روي مباني وحدت داشت نه راه‌حل مسائل، زيرا در مسائل و راه‌حل‌ها هميشه اختلاف‌نظر وجود دارد. حال مي‌گوييد كه چه كار كنيم، آيا بايد يكي به نفع ديگري كنار برود و يا اينكه هر كسي ميان خودش و خدايش قضاوت كند و آن اقدامي را كه براي كشور مفيد مي‌داند، انجام داده و حقوق ديگران را ضايع نكند. شما تا به حال ديده‌ايد كه من اين برادران و آقايان را تخريب كرده و به آنها توهين كنم، البته برعكس اين موضوع بوده و بايد بين خودشان و خداي‌شان آن را حل كنند، اما آنقدر حق دارم كه نظر خودم را نسبت به مسائل مطرح كنم و نمي‌توانم موضوعي را كه براي جمهوري اسلامي درست و حق مي‌دانم، بيان نكنم.»
اصلاح‌طلبان انقلاب را قبول دارند
يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي جلسه اخير لاريجاني با طلاب حوزه علميه قم، جايي بود كه او در خصوص حضور در ليست اصلاح‌طلبان مورد سوال و اعتراض قرار گرفت. جايي كه جواب لاريجاني اين‌گونه بود: «من در اين رابطه اطلاع دقيقي ندارم، حال يعني اگر گروهي بخواهند اسم ما را در ليست‌شان بگذارند ما بايد چه اقدامي انجام دهيم، اين نشان‌دهنده آن است كه آنها در قم كانديدايي ندارند و تمام كانديداهاي‌شان را حذف كردند و بين كانديداهاي موجود افرادي را ترجيح دادند. سوال من اين است كه اگر شخصي جنبه ملي داشته باشد، بايد روي آن هم مناقشه صورت گيرد، اگر اصلاح‌طلبان ضدانقلاب هستند، پس چرا مي‌گذاريم فعاليت كنند. هم اكنون در كشور شخصيت‌هاي ملي‌اي وجود دارد كه همه گروه‌ها به آنها اعتنا مي‌كنند، به طور مثال چرا آقاي موحدي كرماني كه رييس اصولگراها بوده و آقايان امامي كاشاني و اميني در ليست انتخابات خبرگان اصلاح‌طلبان قرار دارند و بسياري از نمايندگان رهبري در استان‌ها هم در ليست خبرگان اصلاح‌طلبان قرار دارند، آيا اين افراد و بزرگان اشتباه كار هستند؟» او درباره نگاهش به عنوان يك اصولگرا به اصلاح‌طلبان هم توضيح مي‌دهد: «ما دو جريان سياسي هستيم اما در برخي از امور ممكن است كه وفاق داشته باشيم و اين طور نيست كه همه‌چيز را رد كنيم و گاه به خاطر اينكه كانديداي اصلاح‌طلب نداشته‌اند، در بين موجودين‌گرچه از گرايش‌هاي ديگر بودند، توجه كردند كه در انتخابات حضور داشته باشند. از طرفي حضرت آقا فرموده‌اند حتي كساني كه نظام را قبول ندارند در انتخابات شركت كنند، به هر حال كساني كه نظام را قبول ندارند نيز به كسي راي مي‌دهند، حال آيا اين به معناي اشكال كانديداي مربوطه است؟! حال آنكه اين گروه‌هاي اصلاح‌طلب نظام را قبول دارند و شوراي نگهبان برخي كانديداهاي آنها را تاييد كرده است.»
اي كاش اعضاي شوراي نگهبان موضع‌گيري انتخاباتي نمي‌كردند
قسمتي از اين جلسه هم البته به اتفاقات سال ٨٨ بازگشت. به همان روزهايي كه حاضران معترض «مواضع دو پهلو» علي لاريجاني و توهين او به شوراي نگهبان شده بودند. لاريجاني اما توضيح داد كه «اين مطالب و موضوعات مطرح شده از سوي شما خلاف و نادرست است، زيرا من بعد گذشت يك روز از انتخابات با ارايه بيانيه‌اي اعلام موضع كرده و انتخابات را تاييد كردم، چطور شما اين اقدامات را نديده و نمي‌گوييد. اگر من انتخابات را قبول نداشتم كه در بيانيه‌ام برگزاري انتخابات را تبريك نمي‌گفتم. همچنين درباره مساله تهران در آن روزها گفتم كه وضع تهران نسبت به ديگر شهرها متفاوت است، در آن شرايط من به دنبال آرام كردن فضا بودم، من به دنبال شفاف‌سازي و باز كردن اذهان مردم تهران بودم.» او درباره نقد شوراي نگهبان هم توضيح داده است: «من درباره شوراي نگهبان گفته‌ام كه اعضاي آن افراد متدين بوده و خلاف نمي‌كنند، اما ‌اي كاش درباره انتخابات موضع‌گيري نمي‌كردند و الان نيز نظرم مثل گذشته است و معتقدم كه اعضاي شوراي نگهبان نبايد نسبت به انتخابات موضع‌گيري كنند و اين مساله قطعا در جامعه سوءتفاهم ايجاد مي‌كند، اما در همان صحبت‌ها اعلام كردم كه آنها افراد متديني بوده و خلاف نمي‌كنند.» او به همين منوال هم درباره شايعه ديدار با شيرين عبادي و متوقف شدن لايحه تحكيم خانواده توضيح مي‌دهد: «اين موضوع از پايه خلاف است، زيرا من در عمرم تاكنون با اين خانم هيچ ديداري نداشته‌ام، ملاحظه كنيد كه براساس يك حرف غلط و خلاف واقع ماجرايي درست مي‌شود.»

بازدیدها: 47

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *