استمداد محسن طبسی از نماینده آینده شهر برای احیای اثر فرهنگی تاریخی رباط طبسی(بر گرفته از نوید خراسان)

 

استمداد محسن طبسی از نماینده آینده شهر برای احیای اثر فرهنگی تاریخی رباط طبسی

 

 

استمداد محسن طبسی از نماینده آینده شهر برای احیای اثر فرهنگی تاریخی رباط طبسی

در مصاحبه خبرنگار محترم هفته نامه نوید خراسان که در شماره  244 به چاپ رسیده بود آمده بود که دو اثر تاریخی تربت حیدریه با تلاش برخی مسؤلین شهرستان و با حکم دیوان عدالت اداری کشور از فهرست آثار تاریخی خارج شده و در حال تخریب می باشند!!. در حالی که در تمامی دنیا هم و غم مسئولین و مردم آن کشور حفظ آثار باستانی و ملی و تاریخی کشورشان جهت توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست به کشور خود می باشد تا دولت بتواند قسمتی از بودجه کشور را از این طریق کسب کند.

رباط طبسی که امروزه یکی از نمادهای نوع دوستی ما ایرانیان می باشد با همت سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۵  در فهرست آثار تاریخی به ثبت می رسد و با رایزنی با اداره کل اوقاف و با حکم دادگاه از دست متصرفین که عده ای بی خانمان بودند خارج و به تصرف سازمان میراث فرهنگی در می آید.ولی متاسفانه در سال ۱۳۸۴ اداره اوقاف تربت حیدریه می خواست این اثر را بتصرف خود در آورد و بدلیل اینکه با مقاومت میراث فرهنگی مواجه می شود، ریاست محترم اوقاف گناباد از برادر من می خواهد تا ایشان تقاضای تولیت این آثار را تقدیم اوقاف نموده و متولی آن شود تا با پی گیری خود رباط طبسی را از تصرف میراث فرهنگی خارج نموده و با تخریب آن در محل پاساژی بسازند تا کسب ثروت نمایند. این در حالی است که در یکصدو پنجاه سال پیش که کاروان تجاری پدر بزرگم وارد تربت می شود مکانی برای استراحت نمی یابد پس تصمیم می گیرند در این شهرستان رباطی بسازند و وقف نمایند تا کاروانیان در رفاه باشند. در وقف نامه قید می شود هر مسافر حق دارد به مدت ده روز  از این مکان بصورت رایگان بهره مند شود.برای مخارج جانبی و ترمیم این اثر، موقوفات دیگری هم ساخته و وقف می نمایند تا از درآمد آنها مخارج رباط تأمین شود.

 موضوع مهم اینست که در وقف نامه قید شده هیچ کسی در هیچ زمانی حق نداشته رباط را خراب نماید و تولیت این موقوفات در زمان حیات باخود ایشان بوده و پس از آن اولاد ارشد هر نسل می بایست متولی باشد ولی اداره اوقاف از ما وارثین، بزرگترین سن هر نسل را بعنوان متولی از خاندان طبسی طلب می کرد در حالی که ارشد خاندان کسی است که جسارت داشته باشد از حقوق موقوفات دفاع نماید تا نظر واقف تأمین شود. متاسفانه این موضوع باعث سوء استفاده بعضی از پرسنل اوقاف شده، در حالیکه پس از فوت مرحوم برادرم آقای علی اکبر طبسی بناچار برادر دیگرمان آقای محمد هادی طبسی را بخاطر این که بیشترین سن را دارد انتخاب نمود مشروط به اینکه به اینجانب وکالت بدهد تا بنده بتوانم نظر واقف را تآمین و رباط طبسی  را که محلی بوده برای اطراق مسافرین،  برابر مقتضای زمان به یک هتل سنتی مدرن تبدیل نموده تا با درآمد خود موقوفات متعلق به این رباط، مجددا فعال سازم تا مورد توجه گردشگران باشد. متاسفانه ۸ سال است کلی هزینه پرداخت نموده ام که اگر بخواهم به تفسیر بیان نمایم مثنوی صد خروار خواهد شد خوش بختانه  پس از گرفتاریهای زیاد اکنون دادستانی جوان، با سواد و عادل برمسند قضاوت شهرستان نشسته که موجب سرافرازی و اجرای عدالت خواهد شد. امیدوارم دادخواستهای من که تا کنون به آنها توجه نمیشد با عدالت خواهی ایشان مثمر ثمر واقع گردد و به آرمانهای بشر دوستانه پدر بزرگم با وجود همه کارشکنی هایی که شده جامه عمل بپوشانم. از دو نامزد محترم مجلس زادگاهم که به دور دوم راه یافته اند نیز انتظار دارم قبل از برگزاری انتخابات دور دوم با حقیر نشستی داشته باشند تا به عرایضم گوش داده و پس از اینکه بر کرسی مجلس تکیه زدند نسبت به این  مقوله مرا راهنمایی نمایند تا بتوانیم با درآمد موقوفات پدر بزرگم گامی در جهت عمران و آبادی زادگاهمان برداشته باشیم. خواهش میکنم قبل از انتخابات دور دوم جوابیه ای به این رسانه داده شود تا خستگی هشت ساله ای که در این شهرستان بر من تحمیل شده و روح و روانم را آزرده بر طرف گردد و به آینده امیدوار شوم تا دعای خیر آیندگان را نصیب خودمان نموده باشیم.

محسن طبسی در پایان با اشاره به مصاحبه نوید خراسان با خانم اشرف جهانشیری که در مورد مسؤلینی که موجب خارج شدن دو اثر تاریخی تربت حیدریه از فهرست آثار ملی گردیده اند توضیحاتی داده بود گفت: جا دارد از این عضو محترم شورای شهر که با شجاعت از منافع شهرستان دفاع می نمایند تشکر نمایم و به نماینده آینده شهرستان در مجلس بگوییم که باید این چنین مدافع حق و حقوقات شهروندان و منافع این دیار باشند.

قابل ذکر است که در حال حاضر «سفره خانه سنتی» در راستای «هتل سنتی» که باید فعال گردد در محل رباط طبسی در حال فعالیت است و آماده پذیرایی از گردشگران و شهروندان گرامی می باشد. 

بازدیدها: 87

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *