صادق زيباكلام در گفتگو با روزان: كميسيون‌هاي کلیدی مهم تر از ریاست مجلس است/عارف رئيس شود اجازه يك ليوان آب خوردن به او نمي‌دهند روزان نیوز-عارف مديريتش يك است ولي صلاح نيست كه رئيس مجلس شود.


 صادق زيباكلام، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با روزان مي‌گويد: مجلسي كه عارف در راسش قرار بگيرد از همان ابتدا با ممانعت و سرسختي اصولگرايان روبه‌رو خواهد شد تمام مراكز قدرت عليه آن بسيج خواهند شد و عملا اجازه يك ليوان آب خوردن را نمي‌دهند كه از گلوي مجلس پايين برود.

وي معتقد است: رياست عارف در مجلس دهم به مصلحت اصلاح‌طلبان نخواهد بود.
مشروح گفتگو را در ادامه بخوانيد:
ارزيابيتان درخصوص رياست مجلس چيست؟
رياست مجلس بايد در اختيار آقاي علي لاريجاني قرار بگيرد. هر تصميم ديگري كه اصلاح‌طلبان بگيرند اشتباه است براي اينكه مجلسي كه آقاي عارف در راسش قرار بگيرد از همان ابتدا با ممانعت و سرسختي اصولگرايان روبه‌رو خواهد شد و تمام مراكز قدرت عليه آن بسيج خواهند شد و عملا اجازه يك ليوان آب خوردن را نمي‌دهند كه از گلوي مجلس پايين برود. بنابراين ما نبايد وارد رقابت با اصولگرايان شويم . بايد سعي كنيم كه كميسيون‌هاي مهمي مثل اصل ۹۰ را اصلاح‌طلبان بگيرند كه بتوانند نهادهاي قدرت را كه مجالس هفتم و هشتم و نهم هيچ كاري به كارشون نداشتن سئوال كنند و پاسخ از آنها بطلبند، كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي و كميسيون فرهنگي به نظر من حائز اهميت هستند. اينها را بايد سعي كنند اصلاح‌طلبان بگيرند. فراكسيون اميد بايد يك حركت جدي در جهت توسعه سياسي پيش برد دموكراسي، آزادي زندانيان سياسي و رفع حصر بايد در مجلس بيايد و در اين حوزه‌ها فعاليت شود اينكه ما وارد يك رقابتي با اصولگراها شويم كه رياست مجلس را به دست بياوريم اگر هم موفق به اينكار شويم و رياست پارلمان را به دست آوريم اولا اصولگرايان معتدل و ميانه‌رو را به عنوان رقيب خودمان درآورديم ثانيا اينكه تمام اركان‌ها و نهادهاي قدرت عليه ما بسيج خواهند شد.
آقاي عارف پتانسيل لازم را براي رياست مجلس ندارد؟
آقاي عارف مديريتش يك است عالي است ولي صلاح نيست كه ايشان رئيس مجلس شود بحث مديريت نيست بحث به مصلحت اصلاح‌طلبان بودن يا نبودن است.
باتوجه به شكست اصولگرايان در انتخابات ۹۴ آينده سياسي اين جريان را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
شكست اصولگراها به نظر من خيلي وقت است از بعد از ۲۴ خرداد ۹۲ و حتي بعد از ۲۲ خرداد ۸۸٫ به هرحال بايد اصولگرايان كلاه خودشان را پيش خودشان قاضي مي‌كردند و مي‌گفتند چرا اقشار و لايه‌هاي جوان كه لايه‌هاي تحصيل كرده جامعه محسوب مي‌شوند با ما مخالفند چرا اينها با ما همراه نيستند چرا فقط اقشار و لايه‌هاي سنتي تر و كمتر تحصيلكرده در جامعه با ما همراهي مي‌كنند و اقشار و لايه‌هاي تحصيلكرده و به خصوص جوانان و نسل‌هاي بعد از انقلاب- نسل دوم و سوم بعد از انقلاب- متولدين دهه ۶۰-۷۰ اينها چرا با ما همراه نيستند متاسفانه اصولگرايان واقعيت‌ها را نمي‌خواهند ببينند اينها در برج قدرت نشستند و اون بخش از قدرت را كه انتصابي است همه را در انحصار خودشان درآوردند ولي هر بخشي از قدرت كه وابسته به راي مردم مي‌شود اصولگرايان آنها را از دست مي‌دهند بنابراين بايد اصولگرايان به خودشان بيايند و در خلوت خودشان بنشينند و بگويند چه شده و چرا مردم از ما برگشتند؟
متاسفانه اصولگرايان از شكست خود درس نخواهند گرفت و اين شكست را صرفا توجيه خواهند كرد كه ما اتحادمان را حفظ نكرديم مردم ناآگاهانه راي دادند و اين مجلس و نمايندگان اصلاح‌طلب و مستقلي كه انتخاب شدند مثل هندوانه دربسته است و معلوم نيست كه خيلي انتخاب افرادي ناشناس كه وارد مجلس شده اند انتخاب درستي باشد. توجيه و تحليل‌هاي اينها اينچنين بوده است بدون آنكه به اين موضوع بپردازند كه آيا زمان آن نرسيده كه يك تجديد نظر در سياست‌ها و موضع گيري هايمان به عمل آوريم.

بازدیدها: 69

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *