ناتوانی تربت حیدریه در میزبانی همایش بین المللی زعفران/ احتمال انتقال به مشهد

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه گفت: اگر مسئولان شهرستان چاره ای برای میزبانی درخور از ششمین همایش بین المللی زعفران نیندیشند، شاید برگزاری این همایش به مشهد منتقل شود.

کمیته برگزاری پنجمین همایش بین المللی زعفران، که هفته گذشته در مراکش برگزار شد، با وجود رقبایی چون ترکیه و ایتالیا، با برگزاری ششمین دور این همایش در تربت حیدریه در آبان ماه ۹۷ موافقت کرده بود.
احمد احمدیان پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اصلی ترین مشکل برای میزبانی از این همایش بین المللی را نبود هتلی برای اسکان مهمانان آن عنوان کرد و گفت: مهم کسب امتیاز برگزاری این همایش در ایران بود که با تلاش محققان ایرانی شرکت کننده، پژوهشکده زعفران ایران و دانشگاه تربت حیدریه گرفته شد.
وی گفت: آرزوی ما میزبانی از چنین همایش هایی در شهرستان است اما این همایش به نام ایران ثبت شده و ما نمی خواهیم با توجه به فقر امکانات، به آبروی کشور خدشه وارد شود.
احمدیان بر ضرورت تلاش مسئولان اجرایی برای جلب مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت هتل در این شهرستان تاکید کرد و افزود: برپایی همایش هایی از این دست و نیز سفر بازرگانان داخلی و خارجی در فصل خرید گل زعفران به تربت حیدریه، بازگشت سرمایه بخش خصوصی را توجیه پذیر می کند.
پنجمین همایش ملی دستاوردهای پژوهشی زعفران نیز آبان ماه سال ۹۶ در تربت حیدریه برگزار خواهد شد.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
تا سال گذشته تنها بازار زعفران تربت حیدریه و زاوه در محل ترمینال شهر تربت حیدریه و توسط شهرداری دایر شده بود و خریداران از سراسر کشور در فصل خرید به این شهر سرازیر می شدند، اما امسال بازار بزرگ زعفران مشهد موجب شد حجم زیادی از خریداران وارد شهر تربت حیدریه نشوند.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 
۶۱۲۱/۵۱۳۲

بازدیدها: 34

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *