نماینده مجلس از برخوردهای دوگانه راه آهن ایران انتقاد کردنماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست های دوگانه مسوولان راه آهن ایران مصداق روشن تبعیض و توزیع ناعادلانه امکانات خطوط ریلی بین اقص نقاط کشور است

به گزارش ایرنا، سعید باستانی روز دوشنبه در نشست شورای برنامه ریزی شهرستان، افزود: مسولان راه آهن کشور باید به این سووال اساسی پاسخ بدهند چرا استان هایی چون همدان، قم و گیلان با طول خط ۱۲۰ یا ۱۶۰ کیلومتر دارای اداره کل هستند، اما منطقه تربت حیدریه که دارای ۸۶۰ کیلومتر خط ریلی است از این ظرفیت بی بهره مانده است؟
وی گفت: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که یادآور شویم در زمانی که همه زیرساخت ها، ساختار و چارت سازمانی ساختمان راه آهن تربت حیدریه در ۱۲سال قبل برای این شهرستان ایجاد شده بود، اما به ناگاه اداره کل به طبس منتقل شد.
باستانی افزود: از دایره انصاف بدور است در شرایطی است که راه آهن تربت حیدریه به لحاط قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و نیز بارگیری سالانه ۲۳ میلیون تن انواع محصولات از جمله سیمان و معادن سنگ آهن که البته نقش مهمی در صادرات کشور نیز ایفا می کند، اما حقوق اصلی خود محروم بماند.
وی اظهار داشت: اینکه در شهری فرماندار و امام جمعه آن برای چیزی که مستحق آن نیستند متوسل به زور می شوند، پسندیده نیست و چنانچه مجبور شویم ما نیز این کار را خواهیم کرد تا حق از دست رفته خود را را بدست بگیریم اما پیشنهاد می کنیم که بهترین راه نظرات و گزارش کارشناسی است و هر آنچه کارشناسان راه آهن کشوری تایید کنند، ما نیز تابع رای آنان هستیم.
باستانی در ادامه به انجام مکاتبات و ملاقات حضوری با مدیرعامل راه‌آهن ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی وقت (محسن پورسیدآقایی) در آبان سال ۹۵ اشاره و اظهار داشت: ایشان ایجاد اداره کل راه آهن تربت حیدریه را منوط به نظر کارشناسان راه آهن کشور کردند که اتفاقا نظر کارشناسان نیز مثبت و در نهایت ایشان قول داده بودند تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ (اردیبهشت ماه) این اقدام صورت گیرد که متاسفانه استعفای ایشان روند کار را ابتر گذاشت.
به گزارش ایرنا ، راه آهن شرق در سال ۱۳۸۴ با حدود هزار کیلومتر طول خط و ۴۲ ایستگاه باری و مسافری، در ۳ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، و یزد فعالیت خود را آغاز کرد و در واقع طویل ترین منطقه راه آهن کشور محسوب می شود.
تعداد کنونی پرسنل راه آهن تربت حیدریه ۵۰ نفر است و اگر ارتقاء یابد و از ایستگاه راه آهن شرق مستقل شود، هر چند به ظاهر ۱۰ نفر به پرسنلش اضافه می شود، اما به دلایلی که بعدا خواهد آمد، شاهد اشتغالزایی غیرقابل پیش بینی خواهیم بود که این بواسطه استقرار دفاتر تجاری و دفاتر نمایندگی معادنی است که در منطقه تربت حیدریه واقع هستند یا استقرار خواهند یافت.
در خصوص اهمیت و ضرورت ارتقای ایستگاه راه تربت حیدریه و خارج شدن از حوزه حاکمیتی راه آن شرق به مرکزیت طبس، باید اظهار داشت: یکی از مؤلفه های مهم در شکل گیری نواحی جدید علاوه بر طول زیاد خطوط و مشکلات مربوط به کنترل محدوده استحفاظی، درآمدزا بودن مناطق می باشد.
اکنون راه آهن شرق سومین ناحیه ای است که در آستانه درآمدزایی قرار گرفته و این در حالی است که تنها دو اداره کل یزد و اصفهان در راه آهن ایران درآمدزا هستند و البته سهم عمده این درآمد مربوط به حمل بار است و باز سهم عمده این بار متعلق به سنگان و زحمت آن مربوط به کارکنان راه آهن تربت حیدریه است و متاسفانه این در حالی است که منافع آن به مردم و راه آهن شهرستان طبس سریز می شود.
بر اساس گزارش ارایه شده از سوی راه آهن شرق، تنها در نیمه نخست پارسال در شاخص تناژ بارگیری، با ۲ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۷۴۹ تن بار شامل: سنگ آهن، سیمان و زغال سنگ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ از رشد ۷/۳۴درصدی برخوردار و جایگاه سومی در بین مناطق ۱۹ گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این اداره کل تعلق گرفت.
همین گزارش می افزاید: در شاخص تخلیه بار نیز با ۶۹۸ هزار و ۴۸۴ تن تخلیه بار، رشد ۲۶۸٫۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ کسب شد و در شاخص تن کیلومتر بار حمل شده نیز، با یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۲۶ تن کیلومتر شاهد افزایش ۱۵٫۸ درصدی نسبت به سال ۹۵ هستیم.
از سوی دیگر با بهره برداری از راه آهن خواف و امتداد این خط آهن به سمت هرات افغانستان(در سال ۹۵) محدوده حوزه استحفاظی راه آهن شرق بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر شد که به عنوان بزرگترین منطقه ریلی کشور منابع و معادن عظیم سنگ آهن در مجاورت خطوط ریلی قرار گرفت و انبوه بار سنگ آهن توسط ناوگان ریلی حمل و درآمد عظیمی نصیب شبکه ریلی شد به نحوی که سال ۹۵ با حمل حدود چهار میلیون تن بار که بخش عمده آن از سنگان و ایستگاه تربت سیمان
بارگیری می شود، جایگاه سوم در بین مناطق راه آهن در حمل بار و درآمد، نصیب این اداره کل شد اما با این وجود انتفاع شهروندان تربت حیدریه بسیار ناچیز بود.
حال سوال اینجاست، چرا مراکز راه آهنی مانند قم و زاگرس تنها با ۲۰۰ کیلومتر طول خط و تعداد ۱۰ ایستگاه تشکیل می شوند، اما منطقه ای با هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط و ۴۵ ایستگاه و حجم کار بسیار سنگین به ویژه داشتن نقش ویژه در تحقق و توسعه مبادلات اقتصادی با کشورهای آسیای میانه، از سوی مسوولان اصرار به حفظ آن به عنوان یک ایستگاه راه آهن کوچک و کم اهمیت است؟
درد شهروندان تربت حیدریه از فقدان مزایای ایستگاه راه آهن شرق زمانی بیشتر شد که متوجه شدند پارسال این کودک ۱۲ ساله (راه آهن شرق) در طبس مثله شد.
به عبارت بهتر ۶ ایستگاه به نام جندق، چاه محمد، بهاباد، سه چاهون، پیروزی، و بیشه در مجموع با طول حدود ۱۵۰ کیلومتر، از حوزه تحت مدیریت اداره کل راه آهن شرق به مرکزیت طبس جدا و به اداره کل راه آهن یزد پیوست.در حالی که اگر آن بخش از مسیری که در استان خراسان رضوی واقع است، به حوزه مدیریتی شهرستان تربت حیدریه واگذار شده بود، چه بسا اجازه نمی دادند چیزی از دارایی های حوزه طبس خارج و نصیب دیگران شود.
شیوه انتقال و تفکیک راه آهن تربت حیدریه از راه آهن شرق بسیار
ساده است و به عبارت بهتر از مجموع ۱۲۰۰ کیلومتر طول راه آهن شرق که پارسال ۱۵۰ کیلومتر آن کم شد، ۴۰ ایستگاه به طول حدود ۵۰۰ کیلومتر و از همه مهمتر اتصال ریلی به افغانستان و معادن سنگان، اختصاص به حوزه مدیریتی تربت حیدریه دارد که با همکاری مسوولان محلی، استانی و کشوری باید به حوزه مدیریتی تربت حیدریه واگذار شود
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *