داغی که تازه شد علی رضایی خبرنگار

 
++ (1)
«روز دانشجو» که ۱۰ روز گذشته فضای دانشگاه‌های سراسر کشور را تحت‌الشعاع قرار داده بود، سپری شد. نکته قابل تأمل برای محافل سیاسی و رسانه‌ای این بود که اگرچه سخنرانی مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در تبریز نا تمام ماند یا برخی میهمانان همانند حسام‌الدین آشنا به دشواری سخنرانی خود را به پایان بردند، سه نامزد رقیب و البته ناکام حسن روحانی، در دانشگاه‌های بزرگ تهران میدان داری کردند. روز یکشنبه ۱۷ آذر دانشگاه شهید بهشتی میزبان سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی بود و سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف میهمان دانشگاه تهران. اگرچه از رقیب انتظاری نبود جز اینکه بگوید اگر او رئیس جمهوری می‌شد، دلار به ۵ هزار تومان می‌رسید، اما شاید فضای بعد از انتخابات ایجاب می‌کرد با نگاهی مهربان‌تر به نامزدی که به نفع نامزد دیگر کنار رفته است، نگریسته شود. اما سید ابراهیم رئیسی مشعوف از تشویق حضار و فضای امنی که بر سخنرانی‌اش حاکم بود، در پاسخ به سؤالی درباره انصراف محمدباقر قالیباف به سود او گفت که «ایشان (قالیباف)  ابتدا قصد حضور در انتخابات را نداشت؛ اما چون سابقه حضور در انتخابات را داشت، ما گفتیم که از حضور هیچ‌ کس جلوگیری نمی‌کنیم.» رئیسی سپس به گفت‌وگوی سعید جلیلی با خود پرداخت و گفت: «جلسه‌ای با آقای جلیلی داشتیم که گفت اگر شما بیایید، من نمی‌آیم. آقای قالیباف هم گفت من به انتخابات می‌آیم و تا آخرین مناظره حضور خواهم‌ داشت. بعد به نظر‌سنجی‌ها نگاه می‌کنیم. اگر رأی من پایین‌تر بود، کنار می‌روم.» تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه «من به هیچ کدام از کاندیداها نگفتم شما نیایید تا من بیایم» ادامه داد: «آقای قالیباف بعد از مناظره سوم کنار رفت. البته دوستان ستاد درباره کنار رفتن ایشان حرف داشتند و‌ می‌گفتند، نگذارید ایشان کنار برود، حتی آقای میرسلیم هم قبل از انتخابات تماس گرفت و گفت، برخی می‌گویند به نفع شما کنار بر‌وم که من گفتم آنچه صلاح می‌دانید، عمل کنید و ایشان هم کنار نرفت.»

 اولین توضیح سید ابراهیم رئیسی درباره انصراف قالیباف، با واکنش‌هایی هم همراه شد. اگرچه شماری طعنه او به کاهش قیمت دلار را دستمایه کردند  از جمله غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی که گفت: «آقای رئیسی فرمود خدا رحم کرد که رئیس جمهوری نشد! من هم می‌گویم واقعاً خدا رحم کرد که رئیس جمهوری نشد! چون اگر می‌شد، معلوم نبود با چند من عسل تتلو را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد می‌بایست هضم و تحمل می‌کردیم!» اما تندترین واکنش ساعتی بعد از انتشار اظهارات رئیسی از سوی حسین قربانزاده، مشاور محمدباقر قالیباف مطرح شد. او در گفت‌وگویی، با بیان اینکه «ما هم تأیید می‌کنیم که آقای قالیباف شخصاً ‌نمی‌خواست در انتخابات حضور پیدا کند و در واقع اتفاقاتی افتاد» گفت: «درباره آقای قالیباف دو نکته وجود دارد؛ یکی ورود به انتخابات و ‌دیگری انصراف. ورود به انتخابات همان جعبه سیاهی است که می‌گوییم چرا اصلاً آقای قالیباف در انتخابات حضور پیدا کرد؟» او خواهان بازگشایی این «جعبه سیاه» شد و سپس نتیجه نظرسنجی‌ها که از سوی رئیسی مورد اشاره قرار گرفته بود را به چالش کشید و گفت: «در هیچ نظرسنجی معتبری مانند نظرسنجی دانشگاه تهران که حتی دو روز قبل از رأی‌گیری، نتیجه ‌انتخابات را با ۷ دهم درصد اختلاف پیش‌بینی کرده بود، و چند نظرسنجی مشابه دیگر، در طول انتخابات هیچ روزی نبود که ‌کسی غیر از آقای قالیباف نزدیک‌ترین کاندیدا به آقای روحانی باشد.» او از این مقدمه استفاده کرد تا بگوید: «پیش‌بینی این بود که اگر آقای قالیباف می‌ماند، اختلاف آرا ‌کمتر بود و حتی پیش‌بینی می‌شد که به دور دوم برود ولی این اتفاق نیفتاد.» قربانزاده همچنین ادعا کرد بخشی از آرای قالیباف بعد از انصراف به سید حسن روحانی ریخته شد و رئیسی از این آرا بهره‌ای نداشت؛ در حالی که اگر رئیسی کنار می‌رفت، رأی او به سبد قالیباف ریخته می‌شد. هنوز محمدباقر قالیباف به این سخنان واکنش نشان نداده است؛ اما با مروری بر مواضع او بعد از انتخابات بعید به نظر می‌رسد در این باره واکنش مستقیمی داشته باشد. چه قالیباف در ماه‌های اخیر انتقادات را بیشتر متوجه جریان اصولگرا بویژه لایه سنتی آن دانسته و کمتر وارد مصادیق شده؛ هرچند با نشانی‌هایی که او می‌دهد یافتن مصداق خیلی کار دشواری نیست. به هر روی هر چه هست، زخم انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برای اصولگرایان ناسورتر از آن است که با «شورای وحدت» و نسخه‌های اتحاد درمان شود.

 ماجرای انصراف قالیباف و آن گونه که قربانزاده می‌گوید ثبت نام او، هنوز ناگفته‌های زیادی دارد و با همین اشارات یادآور شایعاتی می‌شود که یک سال و نیم پیچیده بود.شایعه نخست درخواست یکی از سرداران نظامی نام آشنا از قالیباف برای کاندیداتوری و شایعه دیگر نامه‌ای که در خلال یک سخنرانی انتخاباتی به قالیباف داده و وی به گفته محمد مهاجری «انصرافانده» می‌شود. هرچه هست گویا برای سید ابراهیم رئیسی و حامیان فکری و سیاسی او خیلی خوشایند نیست که به آن روزها برگردند. آن هم در شرایطی که محمدباقر قالیباف و حامیان او چیزی برای از دست دادن ندارند.

بازدیدها: 25

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *