آغاز برداشت گندم در تربت‌حیدریه: برداشت گندم منطقه با بکارگیری ۴۱ دستگاه کمباین و ۲۷ دستگاه دروگر در حال انجام است که تا اواخر مرداد ماه جاری ادامه خواهد داشت

آغاز برداشت گندم در تربت‌حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- مسوول جهاد کشاورزی بخش رخ تربت‌حیدریه گفت: برداشت گندم از ۱۰ هزار و ۹۵۰ هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم این منطقه آغاز شد.

مهدی شیبانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به بارندگی‌های مناسب بهار امسال بالغ بر ۲۴ هزار تن محصول گندم در این منطقه برداشت شود.
وی ادامه داد: برداشت گندم منطقه با بکارگیری ۴۱ دستگاه کمباین و ۲۷ دستگاه دروگر در حال انجام است که تا اواخر مرداد ماه جاری ادامه خواهد داشت.

مسوول جهاد کشاورزی بخش رخ تربت‌حیدریه ارقام گندم آبی کشت شده را شامل پیشگام، میهن، حیدری، سیروان، امید، مهرگان و ارقام دیم را شامل سرداری، آذر۲ و کوهدشت عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح پهنه‌بندی گندم این منطقه و بکارگیری ۶ نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی استان سطح کشت شده گندم تحت نظارت قرار گرفته ‌است.
وی اقدامات انجام شده به منظور حمایت از کشاورزان گندم‌کار را بوجاری، ضدعفونی بذور، توزیع ۳۲۶ تن بذر اصلاح شده شامل ۱۲۵ تن بذر گواهی شده، ۱۰۳ تن بذر مادری و ۹۸ تن بذر پرورشی، توزیع ۲ هزار و ۱۰۰ تن کود شیمیایی و پرداخت ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش برشمرد.
شیبانی افزود: همچنین عملیات مبارزه با سن گندم در سطح ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار و مبارزه با علف‌های هرز باریک و پهن برگ در سطح هزار و ۳۰۰ هکتار انجام شده و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم منطقه زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد.
وی ادامه داد: به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۳۰  کلاس آموزشی با حضور ۴۰۰ نفر از کشاورزان و پنج کارگاه آموزشی با حضور ۳۰۰ نفر در جهاد کشاورزی رخ تشکیل شده است.

مسوول جهاد کشاورزی بخش رخ تربت‌حیدریه گفت: با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان، مزارع تکثیر بذر رقم‌های  پیشگام و حیدری در سطح ۹۸هکتار از مزارع منطقه  انجام شده که در صورت تایید نهایی نمایندگان مرکز تحقیقات، به عنوان بذر پایه مادری برای سال زراعی آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که بخش رخ با پنج هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی به عنوان قطب نخست کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه محسوب می‌شود افزود: بیش از ۹۰ درصد ساکنان این منطقه از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند و نظارت بر روند توزیع کودهای شیمیایی و نهاده‌ها در این بخش از اهمیت بسیار برخوردار است.
بخش رخ تربت‌حیدریه به مرکزیت رباط سنگ با جمعیت بالغ بر ۲۶ هزار نفر دارای ۵۳ روستا، ۴۷ پارچه آبادی و ۴۷ دهیاری است که ۴۹ روستا از این تعداد دارای بیش از ۲۰ خانوار می‌باشند.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 2

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *