در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ واکنش وزارت علوم به خروج ۹۰۰ استاد از کشور/ اساتید از نظر معیشتی در مضیقه هستند/حقوقشان فقط کفاف اجاره خانه می‌دهد

واکنش وزارت علوم به خروج ۹۰۰ استاد از کشور/ اساتید از نظر معیشتی در مضیقه هستند/حقوقشان فقط کفاف اجاره خانه می‌دهد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اساتید در مضیقه معیشتی قرار دارند، گفت: استاتید جوان و حتی با تجربه ما به طور کل مشکل معیشتی و اقتصادی دارند و از این نظر در مضیقه قرار هستند.

«علی خاکی» صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مبنی بر خروج ۹۰۰ استاد از کشور در سال ۹۸ اظهار داشت: من دقیقا نمی‌دانم این آمار را از کجا کسب کرده‌اند و این آمارها باید رسمی باشد. در هر صورت مشکل اصلی اساتید دانشگاه‌های ما و اعضای هیات علمی در کشور در شرایط فعلی جامعه، مسائل اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: استاد جوانی که با مدرک PHD به عنوان استادیار در یک دانشگاه و در شهر تهران استخدام می‌شود، با حقوقی که دریافت می‌کند، شاید بتواند با آن فقط اجاره یک خانه در منطقه متوسط را پرداخت کند. بنابراین بیشترین مسائل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مسائل اقتصادی آن‌ها است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: امیدواریم با این ترمیم حقوقی که در حال انجام است، بتوانیم مشکلات اقتصادی به جهت حقوق اساتید و اعضای هیات علمی را به نوعی حل یا برطرف کنیم.

خاکی صدیق در ادامه با اشاره به اینکه اساتید در مضیقه معیشتی قرار دارند، گفت: استادان جوان و حتی اساتید با تجربه ما به طور کل مشکل معیشتی و اقتصادی دارند و از این نظر در مضیقه هستند.

وی درباره افزایش حقوق اعضای هیات علمی غیربالینی به نسبت اعضای هیات علمی وزارت بهداشت اظهار داشت: حقوق اعضای هیات علمی وزارت بهداشت یک مقدار بالاتر اعضای هیات علمی وزارت علوم است. طی طرح همسان‌سازی که فکر می‌کنم این طرح از سوی مجلس و نمایندگان تصویب شده است، می‌توان مشکل را به نوعی برطرف کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تاثیر همسان سازی‌ها گفت: همسان‌سازی به نفع آموزش عالی است و این باعث می‌شود که حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم تا یک حدی ترمیم و کاستی‌هایی که از قبل وجود دارد به نوعی جبران شود.

وی درباره عمده چالش‌هایی که در سال جاری معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با آن مواجه شده، چه بوده است، گفت: من در خصوص معاونت آموزش باید بگویم که عمده مسائل و چالش‌های ما بحث آموزش الکترونیکی بوده است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: امیدواریم همه دانشگاه‌های ما بتوانند از یک سطح قابل قبول در زمینه آموزش الکترونیکی برخوردار باشند و دانشگاه‌های بزرگترمان بتوانند با استانداردهای خیلی بالایی این آموزش‌ها را ارائه کنند. در هر صورت تلاش شد آموزش در کشور به هیچ وجه توقف پیدا نکند و یا از سرعت آن کاسته نشود.

خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که آیا در دوره پسا کرونا به شیوه آموزشی سابق بازخواهیم گشت؟ گفت: برنامه‌ آموزشی برای دوران پسا کرونا به شکل آموزش ترکیبی است. همانطور که گفته شده بود آموزش ترکیبی به معنی دو بخش آموزش حضوری و مجازی است که دانشجویان و اساتید می‌توانند از این دو طریق استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که برخی دانشجویان هنوز بابت اینترنت دچار مشکل هستند و هزینه از آن‌ها کسر می‌شود. ارائه اینترنت رایگان برای دانشجویان به کجا رسید؟ گفت: فکر می‌کنم که مخابرات اینترنت را به دانشجویان می‌دهد. وزارت ارتباطات اعلام کرده که در این مورد یک مقداری به دانشجویان اینترنت خواهد داد. حتی از آن‌ها نیز ثبت نام به عمل آورده است، اما باید مساله اینترنت رایگان را از وزارت ارتباطات پیگیری کرد، زیرا آن‌ها این موضوع را بررسی می‌کنند.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *