حدود هزار و ۷۰۰ تن گل زعفران در تربت‌حیدریه معامله شد

حدود هزار و ۷۰۰ تن گل زعفران در تربت‌حیدریه معامله شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: در مدت نزدیک به ۵۰ روز هزار و ۷۷۷ تن گل زعفران در بازار موسمی این شهر معامله شد.

سیدجمال یوسف‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازار موسمی گل زعفران از دوم آبان امسال فعالیت خود را در قالب ۷۱ غرفه آغاز کرد و به طور متوسط در هر غرفه روزی ۵۰۰ کیلوگرم گل زعفران معامله شد.

وی ادامه داد: بازار با مساعدت شهرداری در زمینی به مساحت هشت هزار مترمربع واقع در پایانه مرکزی احداث شد و برای رفاه حال کشاورزان، بازرگانان و پیشه‌وران، دوربین‌های مداربسته و شیر آب و یک دستگاه خودپرداز سیار در آن نصب شد و عوامل نیروی انتظامی و راهور و دانشگاه علوم پزشکی در آن مستقر شدند.

این عضو شورای شهر تربت‌حیدریه گفت: بیشترین گل زعفران در این بازار از شهرهای مشهد، نیشابور، شادمهر، خواف و رشتخوار واقع در خراسان رضوی، فاروج واقع در خراسان شمالی و نیز سرایان و قائنات واقع در خراسان جنوبی وارد شد.یوسف زاده افزود:در کنار رتبه نخست تولید زعفران جهان، در عین حال کیفیت زعفران منطقه تربت‌حیدریه موجب شده این بازار به محلی معتبر تبدیل شود و لذا بسیاری استان‌ها برای آن که زعفران با کیفیت پایین خود را به قیمت بالاتری عرضه کنند به نام “زعفران تربت‌حیدریه” در این بازار موسمی عرضه و به فروش ‌رساندند.

وی اظهار کرد: هر چند این اقدام به کیفیت بالای زعفران تربت‌حیدریه لطمه وارد می‌کند اما اکنون فقدان قانون مصوب دست ما را برای نصب تابلو و معرفی زعفران شهرستان‌های مختلف و به تبع آن تفکیک قیمت، بسته است.

به گزارش ایرنا، بر  داشت زعفران منطقه تربت حیدریه به ترتیب در سه اقلیم سرد (رُخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز می شود و تا اواخر آبان ادامه دارد.

بر اساس داده‌های آماری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به استان خراسان رضوی اختصاص دارد و همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان، شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان قطب زعفران ایران و پایتخت زعفران جهان مطرح کرده‌اند.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *