واکنش علی لاریجانی به پرونده بابک زنجانی آخرش نفهمیدیم <م.س> کیست؟

 

آرمان: آنقدر در بازگرداندن پول‌هاي ناشي از فروش نفت امروز و فردا شد كه سر انجام در روز ۱۶ اسفند بابك زنجاني به اتهام افساد في الارض از طريق اختلال در نظام اقتصادي و به قصد ضربه زدن به نظام، به اعدام محكوم شد. برخي گفتند كه اين حكم يك راه حل دارد وآن اينكه زنجاني هرچه زودتر بدهي‌اش را پرداخت كند، اما رسول كوهپايه‌زاده وكيل زنجاني اين تحليل را رد مي‌كند و مي‌گويد قوه قضائیه نگاهي فراتر از اين دست تاكتيكي عمل كردن‌ها دارد اما چرا بابك زنجاني بدهي‌اش را تسويه نمي‌كند؟ كوهپايه‌زاده معتقد است گره اصلي در بازپرداخت بدهي بيش از دو و نيم ميلياردي زنجاني، مشكلات ناشي از عدم لغو كامل تحريم‌هاي بانكي ايران است. چه اينكه اگر بانك كارگزار زنجاني اعلام آمادگي مي‌كرد، اين پول زودتر از اينها به كشور باز مي‌گشت. اما به هر روي وكيل پرونده بابك زنجاني، اميدوار است كه حكم زنجاني با بازگشت پول‌ها و تسويه بدهي وي، شكسته شود.

شكستن حكم؛ آري يا خير؟

روز گذشته مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري نيز در اين خصوص اظهار داشت: اگر بابك زنجاني همكاري كند، در حكمش تاثيرگذار است. البته پورمحمدي اين را هم اضافه كرد كه حرف، شعار و شماره حساب دادن و خواستن يعني كلاهبرداري جديد. وي با اشاره به صدور حكم اعدام براي بابك زنجاني از سوي دادگاه بدوي درباره اينكه آيا امكان تغيير اين حكم وجود دارد؟ گفت: اگر وي همكاري كند در حكمش تاثير مي‌گذارد، ولي تاكنون نديديم كه وي همكاري كند. وزیر دادگستری افزود: هر زمان كه ما پول را در حساب بانكي‌مان ديديم مي‌گوييم كه وي همكاري كرده است. در همين رابطه همچنين غلامرضا مهدوي وكيل شركت نفت مي‌گويد: در حال حاضر حكم در مرحله بدوي قرار دارد و طبق قوانين قابل تجديد نظرخواهي است. اگر در اين فاصله ابلاغ حكم قطعي متهم بدهي خود را پرداخت كند قطعا قضات در حكم تجديد نظر خواهد كرد.

چالش بابك زنجاني در مجلس

ديروز مجلس هم تحت‌ تاثير حكم اعدامي بود كه براي بابك زنجاني صادر شده است. علي لاريجاني رئيس مجلس در واكنش به نطق ميان دستور حسيني صدر كه از قول بابك زنجاني درباره شخصي به نام «ميم.سين» صحبت كرد گفت: آخرش هم ما نفهميديم اين ميم سين كيست! مويد حسيني صدر در نطق خود در جلسه علني ديروز مجلس گفت: آقاي رئيس‌جمهور درباره حكم اعدام مفسد اقتصادي گفتند كه يك فرد به اعدام محكوم شده اما پول‌هاي نفت كجا رفته و چه كساني از اين مفسد حمايت كردند؟ بايد ريشه را پيدا كرد وگرنه فساد از بين نمي‌رود. وی با تاكيد بر اينكه فساد با اعدام بابك زنجاني تمام نمي‌شود، بايد ريشه فساد را پيدا كرد ادامه داد: بابك زنجاني در دادگاه گفت كه «ميم سين» ۵ ميليارد دلار پول نفت را نداده است. آقايان مسئول ناظر، «ميم. سين» كيست؟ بابك زنجاني گفت كه «ميم.سين» ام‌الفساد است و در همه جا ريشه دارد و به خيلي‌ها وصل شده است و ما داريم به اين باور مي‌رسيم كه «ميم.سين» همه جا نفوذ كرده است. وي همچنين گفت: مي‌گويند امثال «ميم.سين» به مجلس نماينده كه نه، نفر مي‌فرستد و مي‌گويند هزينه‌هاي سرسام‌آور انتخاباتي بعضي‌ها را تامين كرده است. مي‌گويند «ميم.سين» خيلي‌ها را خريده است. اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: پول‌هاي كثيف حتي جان ما را تهديد مي‌كند! آقاي رئيس‌جمهور و آقاي لاريجاني، اگر با امثال «ميم.سين» برخورد نكنيد مي‌ترسم كشور مافيايي شود و ديگر انتخابات سالمي برگزار نشود. اميدوارم در مجلس بعدي ريشه فساد مالي و امثال «ميم.سين»ها خشكانده شود.

اميدواري زنجاني به تغيير حكم

همچنين ديروز اميرعباس سلطاني رئيس كميته پيگيري پرونده بابك زنجاني در مجلس درباره اعلام حكم اعدام براي اين متهم اقتصادي گفت: با اين وضعي كه محاكمه زنجاني انجام شده و نامي از افراد دست‌اندركار و مسئولان در دادگاه به ميان نيامده، بعيد مي‌دانم كه دست ما به جايي بند شود و بيت‌المال بازگردانده شود. وي افزود: بابك زنجاني هنوز هم اين حكم را باور ندارد، چراكه اگر به اين حكم باور داشت، به‌طور قطع نسبت به استرداد اموال اقدام مي‌كرد. بابك زنجاني همچنان به تغيير اين حكم اميدوار است. سلطاني در پاسخ به برخي ادعاها كه آيا رسانه‌اي كردن ناگهاني حكم اعدام زنجاني در شرايطي كه وكيل اين پرونده نسبت به صدور حكم اعدام اظهار بي‌اطلاعي كرده، به دليل ترساندن او جهت بازگرداندن بيت المال بوده، اعلام كرد: بعيد مي‌دانم دادگاه به دنبال ترساندن زنجاني باشد. بابك زنجاني قطعا در جريان اين حكم بوده و وكيل پرونده هم با آرامش تمام گفت كه به دنبال فرجام‌خواهي براي بابك زنجاني هستيم. وی در پاسخ به اين سوال كه فارغ از نام افراد حقيقي پشت‌پرده، چه جرياني از زنجاني حمايت كرده، يادآور شد: همه مردم به خوبي مي‌دانند كه چه جرياني منجر به خلق بابك زنجاني شد اما مساله مهمي كه مردم به دنبال آن هستند، اين است كه با اين افراد و جريان‌ها برخورد قانوني صورت بگيرد. رئيس كميته پيگيري پرونده بابك زنجاني در مجلس در واكنش به اظهارنظر يكي از مشاوران حقوقي زنجاني در خارج از كشور كه دو روز پيش در گفت‌وگو با يكي از رسانه‌هاي خارجي مدعي شده‌ در دو ماه گذشته بار‌ها تلاش كرده تا بدهي او را پرداخت كند و تحريم‌ها و وزارت خارجه آمريكا مانع از تحقق اين مساله شده است، گفت: من به هيچ‌عنوان نگفتم كه بابك زنجاني در خارج از كشور پولي ندارد. مي‌دانم كه در كشور ژاپن اموال بسياري دارند كه حتي بخشي از آن را تبديل به ين كرده‌اند و همچنين در كشور مالزي نيز اموال قابل‌توجهي دارند اما مساله اين است كه قصد پرداخت اين پول‌ها را ندارند. با اين‌حال مهم‌ترين مساله درباره پرونده بابك زنجاني اين است افراد دولتي كه رانت‌ساز و رانت‌خوار بودند، همچنان در حاشيه امن قرار دارند و برخوردي با آنها صورت نگرفته و حتي مورد سوال قرار نگرفتند و با اين حساب، هنوز زواياي بسياري از اين پرونده پنهان است.

بازدیدها: 48

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *