رییس جمهور:مردم باید بدانند برخورد با عاملان حمله به سفارت چگونه انجام می‌شود

 


رییس جمهور گفت: امروز در شرایطی هستیم که نیازمند قوه قضاییه قوی، به‌روز و چابک باشد که بتواند پناهگاه مردم سرزمین ما باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم خداوند فرصتی عنایت کرد در خدمت مسئولان قوه قضاییه به ویژه ریاست مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی باشم و در این جمع بزرگ هفته قوه قضاییه را گرامی بداریم؛ آن هم در ایامی که به نام امیرالمونین است که او اسوه بزرگ عدالت و دادگستری در تاریخ است و زندگی او صدای عدالت انسانیت و مظلومان است. او حتی نسبت به قاتل خود هم توصیه به عدل کرد و با آخرین کلمات زندگی‌اش نشان داد که امیرالمومنان دادگستری است و نسبت به قاتل خود هم حتی در شیوه اجرای عدالت توصیه می‌کند مبادا از حدود الهی تعدی شود و سراسر جامعه اسلام را به بهانه قتل امیرمومنان تبدیل به حمام خون نکنند.

رییس جمهور ادامه داد: اسوه بزرگ برای اجرای عدالتی است که باید به وجود و قضاوت‌هایش برابر همه مدعیان حقوق بشر افتخار کنیم. معمار بزرگ قانون اساسی و قوه قضاییه شهید آیت الله بهشتی را هم باید یاد کنیم که شخصیت کم‌نظیری در تاریخ روحانیت بود و در فهم احکام دین و فقیه بودن به معنای واقعی کلمه و جهاندیده بود و در ادب و اخلاق و نظم بی‌نظیر بود. هیچ جمله‌ای نمی‌تواند بهشتی را تعریف کند جز کلام امام که فرمود بهشتی یک ملت بود. او بنیانگذار قضای اسلامی نوین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. اگر در قوانین از علمای بزرگ نام ببریم از شهید مدرس در آغاز مشروطه و شهید بهشتی در نظام جمهوری اسلامی باید یاد کنیم.

روحانی متذکر شد: امروز در شرایطی هستیم که نیازمند قوه قضاییه قوی، به‌روز و چابک باشد که بتواند پناهگاه مردم سرزمین ما باشد. اگر مردم شب به راحتی می‌توانند سر به بالین بگذارند. به دلیل وجود قوه قضاییه توانا است در هیچ کشوری امنیت کشور حفظ نخواهد شد مگر مردم در پناه قوه قضاییه بی‌طرف، عالم و کارا در زمینه رفع مخاصمات و مبارزه با مجرمان در جامعه باشد.

رییس دولت یازدهم ابراز داشت: ما باید قدردان قوه قضاییه مسئولان قضایی و قضات برای ایجاد امنیت در کشور باشیم. اگر امروز کسی حاضر است سرمایه خود را روی زمین بگذارد و فعالیت اقتصادی کند، به دلیل اعتماد به قوه قضاییه است، وگرنه این سرمایه در مسیر غیرمولد به کار گرفته می‌شد.

او خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌ای از خارج کشور وارد می‌شود، باز هم به اعتماد قوه قضاییه عادل است قوه قضاییه باید قبل از هر چیز مورد اعتماد جامعه باشد. هر مقدار اعتماد مردم به این قوه بیشتر باشد امنیت قضایی هم بیشتر خواهد بود.

روحانی گفت: مردم می‌خواهند بدانند اگر یک عده‌ای خودسر به یک سفارت خارجی بر خلاف قانون و امنیت عمومی حمله کردند، قوه قضاییه با عاملان و آمران آنکه به خوبی روشن هستند چگونه برخورد می‌کند و چگونه اجرای آن به سمع و نظر مردم می‌رسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارتخانه‌های خارجی مسئولیت دارد و امنیت آن سرزمین را برعهده گرفته است، گفت: اگر مردم نسبت به اینگونه مسائل با شفافیت بدانند که در دستگاه قضایی چه شده است، به‌‌‌ همان نسبت اعتماد مردم به قوه قضائیه و اعتماد جهانی به کشور و دستگاه قضایی بالا می‌رود.

او تاکید کرد: ما دنبال این نیستیم که دیگران برای ما کف می‌زنند یا نه؛ مهم این است که ما در برابر وجدان و افکار عمومی عمل می‌کنیم و عدل اسلامی را به رخ جهانیان بکشیم که اینجا سرزمین مولای متقیان علی (ع) است و اگر اموال و پول بیت‌المال و پول نفت مردم عده‌ای به یغما برده‌اند، با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

روحانی ضمن اشاره به اینکه مردم باید بدانند این سازماندهی از کجا بوده و چه کسانی مجوز داده‌اند و برنامه‌ریزی کرده‌اند و این پول چگونه در اختیار فرد یا افراد قرار گرفته و کجا رفته و کجا مصرف شده است، گفت: آنچه برای مردم مهم است ختم یک پرونده نیست، بالا‌تر از ختم پرونده ختم سوال‌هایی است که در اذهان مردم است.

ریس قوه مجریه خاطرنشان کرد: قوه قضائیه باید هم پرونده را ختم کند هم به سوال‌هایی که در ذهن مردم است پایان دهد. این ثمره‌اش هم ایجاد امنیت است، هم اعتماد بیشتر مردم به دستگاه قضا.

او ادامه داد: اگر موضوع اعتماد مردم به نظام که یک بخش بزرگ آن قوه قضائیه است و یک بخش آن دستگاه اجرایی و بخش دیگر آن قوه مقننه و سایر ارکان فعال در کشور است اگر اعتماد مردم با نشان حاصل نشود یا تضعیف شود، بی‌تردید بزرگ‌ترین سرمایه را که سرمایه اجتماعی است از کف داده‌ایم.

روحانی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه که اولین مسئولیتش ایجاد اعتماد بیشتر در جامعه است، چون مردم اگر روزی هم به دستگاه اجرایی و مقننه بی‌اعتناد شوند، دلشان می‌خواهد در ‌‌‌نهایت به دستگاه قضایی و میز محاکمه اعتماد داشته باشد؛ جایی که احساس می‌کنند فریادرس نهایی مردم است.

او گفت: نکته دوم آنکه در جامعه ما مردم باید احساس کرامت و عزت کنند. در جامعه باید حقوق شهروندی مردم محترم شمرده شود. اگر مردمی در جامعه‌ای احساس تغییر کنند؛ ممکن است یا هر گناه و خیانتی دست بزنند. سالم‌سازی جامعه از جایگاه مردم آغاز می‌شود. از احساس عزت و سربلندی مردم آغاز می‌شود.

روحانی اضافه کرد: مردم باید احساس کنند به حقوق و آزادی آن‌ها و حقوق عمومی آن‌ها احترام گذاشته می‌شود. در اصل ۱۵۶ قانون اساسی جز وظایف قوه قضائیه این است که احقاق حقوق عمومی مردم و احیای حقوق عامه مردم و گسترش عدل و آزادی است. مردم باید احساس کنند قوه قضائیه حامی آزادی مردم است.

او خاطرنشان کرد: اگر دستگاه دیگر و اگر قوه دیگر به حقوق مردم آزادی مردم تجاوز می‌کنند، قوه قضائیه آزادی مردم را تضمین می‌کند.

روحانی با بیان اینکه نباید مردم احساس کنند قوه قضائیه فقط در برابر مجرم عمل می‌کند، گفت: بلکه باید احساس کند از حقوق و آزادی‌های آن‌ها هم قوه قضائیه دفاع می‌کند و از عدل و عدالت در جامعه هم دفاع می‌کند.

او اذعان داشت: اگر این رابطه بین مردم و قوه قضائیه به وجود آمد، آنگاه اجرای قانون و مبارزه با مفسدان با کمک مردم ساده‌تر و به خوبی اجرا و عملیاتی می‌شود.

روحانی تاکید کرد: هر قدر در عمل شفافیت بیشتر نشان دهیم و احکام قضایی به گونه‌ای باشد که وجدان عمومی جامعه را راضی کند، افکار عمومی داخلی و جهانی همواره به عنوان قاضی در کنار ما خواهد بود. در شرایط فعلی کشور ما نیازمند حرکت بزرگ اقتصادی برای رونق اقتصادی و اشتغال جامعه به ویژه نسل جوان هستیم و اگر می‌خواهیم پیشگیری از جرایم محقق شود، یک عامل آن از بین بردن رکود و بیکاری است.

او با بیان اینکه منشا بسیاری از انحراف‌ها در جامعه، بیکاری است و بیکاری از عدم رونق اقتصادی نشات می‌گیرد، گفت: اگر در جامعه‌ای رشد اقتصادی منفی و تورم غیرقابل مهار باشد و اشتغال با نیروی کار انطباق نداشته باشد، چگونه می‌توانیم به پیش حرکت کنیم.

روحانی با یادآوری این موضوع که برای رونق اقتصادی امروز شرایط ما از هر زمان دیگر آماده‌تر است، متذکر شد: ما توانستیم از رشد منفی به مثبت حرکت کنیم. اگر روزی جامعه ما دارای رکود عمیق بود، سخن از رونق بی‌معنا بود اما جامعه‌ای که رشد سه درصد را در نود و سه آزمایش کرده و امسال خود را آماده رشد ۵ درصد کرده آمادگی دارد که همه دست به دست هم مسیر اقتصادی را در مسیر رونق قرار دهیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر اشتغال ما قبلا حدود صفر بود، در طول یکی دو سال اخیر حدود ۴۵۰ هزار اشتغال خالص داشتیم و این مسیری است که می‌تواند ما را به حل معضل بیکاری برساند. برای رونق اقتصادی نیاز به رشد سرمایه‌گذاری داریم اما اول باید به همه سرمایه داران داخلی اعتماد بدهیم که سرمایه آن‌ها در امنیت است و کمبود سرمایه را از سرمایه خارجی جذب کنیم و به آن‌ها هم اطمینان بدهیم امنیت سرمایه آن‌ها در این کشور وجود دارد. وقتی سرمایه وارد کنیم و سرمایه داخلی را فعال کنیم و بازار را مهیا کنیم، شرایط برای اشتغال جوانان ما آماده می‌شود.

او ادامه داد: در مورد برجام بزرگ‌ترین هدف ما ایجاد شرایط مناسب برای رونق اقتصادی و اشتغال بود. امروز این هدف مهیا‌تر از دیروز است، اما حتما قوه مجریه بدون حمایت و هماهنگی قوه قضاییه نمی‌تواند این بار را به مقصد برساند یک زمان با وجود استقلال دو قوه رابطه دو قوه بسیار به هم نزدیک بود اگر نیروی انتظامی بود، در اختیار قوه مجریه بود؛ دستگاه اطلاعاتی و حتی دادستانی و قاضی ایستاده که رابطه نزدیکی با دستگاه اجرایی داشت در اختیار قوه مجریه بود. امروز این فاصله‌ها بیشتر شده طبق قانون استقلال قوه قضاییه از قوه مجریه پررنگ‌تر است. راه این است که ارتباط نزدیک تری بین دو قوه حداقل از طریق روسای قوا ایجاد کنیم.

روحانی یادآور شد: البته در مواردی سه قوه در شوراهایی بهم نزدیک می‌شوند. ما از همه فرصت‌ها و از روابط شخصی بین روسای سه قوه و شخصیت‌های فرهیخته باید استفاده کنیم. برای رابطه نزدیک‌تر و پیوند سه قوه وزیر دادگستری باید این نقش را ایفا کند، اما اختیارات او کفایت نمی‌کند و باید قوا را برای اهداف بزرگ ملی نزدیک کنیم. امروز برای اینکه در اقتصاد حرکت بزرگ ایجاد کنیم، راهش این است قوه قضاییه با همه وجود به حمایت قوه مجریه بیاید وگرنه سرمایه‌گذاری فایده ندارد هماهنگی و هم‌فکری قوه قضاییه می‌تواند بالا‌ترین کمک باشد.

او تصریح کرد: ‌ کسی در کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کند مگر اینکه به قوه قضاییه اعتماد باشد و به مالکیت فکری احترام گذاشته شود. در بخشی از امور مربوط به قرارداد‌ها شاید بتوان بار قوه قضاییه را کم و سرعت کار را بیشتر کرد. باید کاری کنیم که از مشاور حقوقی در قرارداد‌ها بیشتر استفاده شود تا کار را ساده‌تر کند؛ از طرفی پایان بسیاری از قرارداد‌ها لازم نیست به دادگاه ختم شود. شیوه سازش و داوری هم وجود دارد که می‌توان در قرارداد‌ها آن‌ها را پیش بینی کرد. حتی اگر لازم است قوانین را اصلاح می‌کنیم تا شرایط را برای یک حرکت بلند آماده کنیم. بخش‌هایی از قوه قضاییه که باید به دستگاه اجرایی یاری برسانند. باید کاری کنیم که مانع و کندی برای مدیریت ایجاد نکند.

روحانی خاطرنشان کرد: همین مساله اخیر در مورد فیش حقوقی برخی مدیران نشان این بود که غفلتی صورت گرفته است. بازرسی کل کشور و دیوان محاسباتی داریم که سالانه ورود می‌کنند. دیوان عدالت اداری داریم اما می‌بینیم برخی موارد حقوق‌های غیرمتعارف گرفتند که باید با این معضل برخورد شود حتما این کار را می‌کنیم نتیجه آن را به گوش مردم می‌رسانیم و باید کاری کنیم حیثیت مدیران سالم و توانای ما مورد خدشه قرار نگیرد اینجا هم نیاز به کمک هر سه قوه داریم.

روحانی گفت: اگر بخواهیم اشتغال قابل قبول و رونق اقتصادی و رشد اقتصادی قابل قبول داشته باشیم که قدرت ملی حاصل می‌شود، باید با رانت و فساد به جد مبارزه شود.

او تاکید کرد: اگر با رانت و فساد مبازره نشود، ولو اینکه گزارش‌ها این است که قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد با ۱۵ میلیارد رسیده باشد، باید گفت ۵ میلیاد هم زیاد است، چرا باید قاچاق کالا در این کشور صورت بگیرد؟

رییس جمهور اشاره کرد: همه نیروهای امنیتی مسئولیت دارند؛ همه نیروهای مرزبانی و همه بخش‌هایی که با مسائل مرزی ما مربوط می‌شود باید با همه توان در کنار قوه قضائیه دست به دست هم در برابر فساد مبازره کنند. در مورد قاچاق گازوییل یک قدم درست برداشته شد و اثر آن دیده شد.

رییس دولت یازدهم افزود: بر مبنای پیمایش عمل کردیم و مصرف گازوییل که به ناوگان حمل بار و مسافر بر مبنای پیمایش داده می‌شود، طی یک سال ۹% کاهش یافت که این مقدار قاچاق می‌شد.

او با بیان اینکه در بسیاری موارد باید از فناوری‌های جدی استفاده کنیم، اظهار داشت: در گمرکات این استفاده شد و آثار آن دیده شده از همه توانمندی‌ها باید استفاده کرد و با هماهنگی کامل بین قوه‌ها بتوانیم شرایط سالمی را برای فعالیت سالم اقتصادی و اجتماعی در جامعه فراهم کنیم. دستگاه قوه مجریه با همه توان و امکان در کنار قوه قضائیه است.

روحانی با بیان اینکه نباید فکر شود که ما در دادن امکانات به این قوه بخل‌ورزی می‌کنیم؛ متذکر شد: در سال گذشته شرایط کشور بسیار بد بود. اگر منابع مالی ما اجازه دهد، تردیدی نداریم با چابک‌سازی و شفافیت، قوه قضائیه بزرگ‌ترین حامی برای دستگاه مجریه و نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران خواهد بود.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه ان‌شاءالله با هماهنگی و همدلی بتوانیم برای دستیابی به اهداف این نظام کوشا باشیم، یادآور شد: یک بار دیگر از زحمات همه قضات و ریاست محترم قوه تشکر و تجلیل می‌کنم و امیدوارم بتوانیم در سایه تلاش بیشتر اعتماد عمومی جامعه را نسبت به کل نظام روز به روز بیشتر کنیم.

بازدیدها: 46

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *