تجلیل از میرجلال الدین کزازی استاد ادب فارسی در کرمانشاه

 

 

‏کرمانشاه- خبرنگار اطلاعات: استاد فرهنگ و ادب فارسی و فردوسی شناس برجسته، ایرانیان را مردمی سخت‌کوش دانست و گفت: ایران سرزمینی جاودان است که در دوره‌های مختلف ایستادگی کرده است.
استاد میرجلال‌الدین کزاری در مراسم تجلیلش که عصر پنجشنبه در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: اگر من رنج‌های بسیار کشیده ام تا گوشه‌هایی از فرهنگ این سرزمین پهناور را بیان کنم به دلیل عظمت این ایران است.
وی افزود: من تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا به اثبات برسانم که ایران بهترین سرزمین و مزدا آفرین است.
این فردوسی شناس برجسته گفت: من با تمام وجود خود به این سخن باور دارم که باید نشان دهم ایران بهترین سرزمین است و ایرانی بهترین مردمان جهان هستند.
کزازی اظهار داشت: آنچه در طول تاریخ بر سر سرزمین ایران آمده است، اگر بر هر کشوری می‌رفت، یا نابود می‌شد یا مردمانی بی فرهنگ و پلید از این سرزمین به جای می‌ماندند.
وی تاکید کرد: ما تنها مردمی هستیم که همواره از تازش، نازش، از ویرانی، آبادانی و از شکست و ناکامی پیروزی و بهروزی آفریده‌ایم.
وی کرمانشاه را نمونه کوچکی از تاریخ و فرهنگ ایران دانست و گفت: اگر کرمانشاهیان استعدادهای کرمانشاه را به خوبی بشناسند، ابرشهر خواهد شد.
استاد فرهنگ و ادب فارسی گفت: هنر ما ایرانیان این است که هیچگاه در فرود نمانده‌ایم.
کزازی افزود: شیرازه ملت ایران بارها از هم پاره شده است اما ایرانیان باز هم ایران را سخت‌تر از گذشته ساخته اند؛ ایران سرزمینی جاودان است و به آسانی از هم نمی‌پاشد.
وی اضافه کرد: ایرانی سرسخت‌ترین زبان‌ جهان است زیرا از گزند‌های مختلف به سلامت گذشته است.
این استاد فرهنگ و ادب فارسی گفت: متاسفانه ایران امروز از ریشه خود کمی دور شده است، ما چشم به بیگانگان دوخته‌ایم در این روزگار تا ببینم آنها چه می‌گویند و چه می‌کنند و ما هم همان کار را کنیم.
* چشمه جوشان استعداد‌های درخشان ‏
‏ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه هم دراین مراسم گفت: استان کرمانشاه چشمه جوشان استعدادهای درخشان در عرصه‌های مختلف است.
ابراهیم رحیمی زنگنه، اظهار داشت: کرمانشاه مهد مشاهیر و شخصیت‌های بزرگ است اما متاسفانه ما نتوانسته‌ایم هویت و هنر استان را آن طور که شایسته است به کشور بشناسانیم.
وی با اشاره به شخصیت ارزشمند دکتر میرجلال الدین کزازی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال و نیم گذشته ارج نامه‌ای را با عنوان (جشن نامه فرزانه فرزند فردوسی) برای تجلیل از پروفسور میرجلال الدین کزازی آماده کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه افزود: برای گردآوری این اثر۷۰ نفر مقاله ارایه کردند و ناصر گلستان فر این اثر را گردآوری کرده است.
رحیمی زنگنه، یکی از اصلی‌ترین وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را معرفی و تجلیل از چهره‌های برجسته دانست و اظهارداشت: کرمانشاه معدن و سرچشمه جوشش استعدادهای بیکران است که باید آنان را ارج نهیم.
در این مراسم یوسف شاه حسینی معاون سیاسی و امنیتی و رضا رحیمی معاون امور اقتصادی استانداری و توسعه منابع کرمانشاه و جمعی از اساتید دانشگاه رازی و علامه طباطبایی و جمعی از مردم کرمانشاه حضور داشتند.
استاندار کرمانشاه با صدور پیام و اهدای لوحی از میرجلال‌الدین کزازی و فعالیت‌های وی در راستای فرهنگ و ادب فارسی سپاسگزاری کرد.
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از انجمن‌های فرهنگی و صنایع استان کرمانشاه نیز با اهدا لوح‌هایی از این استاد برجسته تجلیل کردند.
در این مراسم از اثر دربند ترفند اثر استاد کزازی و اثر جشن نامه فرزانه فرزند فردوسی در وصف استاد میرجلا‌ل‌الدین کزازی رونمایی شد. میرجلال‌الدین کَزّازی استادِ دانشگاه، نویسنده، مترجم، شاهنامه ‌پژوه و پژوهشگرِ برجسته ایرانی در زبان و ادبِ فارسی است، او از چهره‌های ماندگار فرهنگ و ادبِ ایران در پنجمین همایشِ چهره‌های ماندگار سال ۱۳۸۴ است

بازدیدها: 19

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *